verkooptrucs kledingwinkel

7 kledingwinkeltrucs waar we nu nooit meer intrappen. Toch?

Vorige week gaf ik al een inkijkje in supermarktstrategieën, die erop gericht zijn om je meer geld uit te laten geven. Maar… ook andere winkels kunnen er wat van! Vooral kledingwinkels hebben hele handige trucs om je meer geld uit te laten geven dan je vooraf van plan was. Tenminste, dat overkomt mij heel regelmatig. Vorige week nog, toen we ontdekten dat onze oudste zijn winterjas echt niet meer paste. We surften even naar de site van een van onze favoriete jongenskledingwinkels en hij koos een mooie uit. Direct kwamen ook superhippe tshirts en broeken in beeld. Toen we 10 minuten later afrekenden, stond de teller op een bedrag met drie getallen. Nu wil dit kind nooit winkelen, dus hij krijgt niet vaak zomaar een kledingstuk tussendoor. En nu zijn we er voorlopig ook weer even vanaf. Maar geloof me, dit was niet het idee, toen we die ochtend de zak met met winterkleren tevoorschijn hadden getoverd… Tijd voor een lijstje met kledingwinkeltrucs waar we vanaf nu nooooooit meer in willen trappen. 🙂

1. Nu 30% / 50% / 70% korting!

Op geselecteerde artikelen. Die niet meer in jouw maat verkrijgbaar zijn. En ook niet in de gewenste kleur. We hebben wel hele mooie andere, precies in jouw maat! En voor maar drie keer zoveel geld.

Hoe vaak gebeurt dat niet, dat je door de stad loopt, omdat je een pen wil kopen (of iets anders dat hooguit 5 euro kost), en dat je dan toch even kort gaat kijken bij de [vul willekeurige kledingketen in], omdat ze 30%, 50% of zelfs maar liefst 70% korting bieden. En hoe vaak koop je dan iets dat niet in die actie valt? Juist ja.

kledingwinkeltrucs

Zelfs als je iets koopt dat er wel onder valt, omdat je toevallig een aparte maat hebt die er nog wel is, of een grote voorkeur voor okergeel (dat is blijkbaar zo’n modekleur die wel heel mooi op de paspop stond, maar die in de praktijk bijna niemand echt staat blijkbaar), is het nog maar de vraag of je nu een goede deal hebt gedaan. Want als je helemaal niet van plan was om iets te kopen en het strikt genomen ook niet nodig had, kan het nog zo goedkoop zijn, maar is het toch zonde van het geld. Zie mijn eerdere blog over welke vragen je jezelf altijd zou moeten stellen.

2. Hoe meer je koopt, hoe meer je bespaart!

€ 25 korting als je € 100 uitgeeft, en € 50 korting als je € 200 uitgeeft! Tja, we willen allemaal wel €50 besparen. Maar uiteindelijk krijg je in allebei de gevallen 25% korting. En dus is het niet zo dat je meer bespaart, je geeft gewoon vooral meer uit als je voor die € 50 gaat.

Oplopende percentages

sokkenOf ook een leuke: 10% op 1 artikel, 20% korting op 2 artikelen en 30% korting op 3! Welke held kan hiertegen en koopt tijdens zo’n actie maar 1 artikel? Juist. Ik niet dus. Inderdaad krijg je bij zo’n actie wel echt een hoger percentage korting. Maar je geeft wel veel meer geld uit!

3 voor de prijs van 2

Een laatste variant van deze: koop 3 en betaal 2! Dan krijg je inderdaad de derde gratis. En als je toch drie t-shirts van dezelfde prijs wilde kopen, is dat een leuke deal. Maar wat nou als je er eigenlijk maar eentje nodig had? Of als ze alledrie een andere prijs hebben? Dan geeft zo’n winkel echt niet de duurste cadeau.

3. Nu gratis broodtrommel! Gum! Glitterstuiterbal! Andere vorm van kastvuller die je niet nodig hebt!

Waargebeurd verhaal… Bij de aankoop van twee kinderspijkerbroeken ontving ik vorig jaar een brooddoos. De broeken hadden we al uitgezocht voor we de actie bij de kassa ontdekten, maar we waren vervolgens wel extra blij met die winkel. En elke keer als ik mijn broodtrommeltje vul, zie ik de merknaam voor me… Drie maal raden waar wij die winterjas afgelopen week gekocht hebben 🙂

Cadeautje!

Er zit echter nog meer achter zo’n give-away, dat nog sneakier is. Uit onderzoek is namelijk meerdere malen gebleken dat mensen als ze een cadeautje krijgen, iets terug willen doen. Dat is ook het idee achter het pepermuntje in een restaurant. Als je eerst iets krijgt, ben je veel meer geneigd om een fooi te geven.

Overigens werkt het het best als je sowieso een cadeautje krijgt, of je nou iets koopt of niet. Als je bij binnenkomst een gratis gum krijgt (die je never nooit niet gebruikt, wie gumt er nog wel eens wat? Laat het hieronder vooral weten!), dan ben je sneller geneigd om daadwerkelijk geld uit te geven, ook als je niets nodig hebt.

Als je echter iets krijgt bij aankoop van meerdere producten, zul je weliswaar sneller kiezen voor twee als je toch al iets wilde kopen. Het werkt niet per se motiverend als je niets wilde kopen.

4. Ontvang 10% korting als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief!

Als je staat af te rekenen, krijg je bij grote winkelketens vaak het aanbod om lid te worden van de nieuwsbrief. “Dan krijg je 10% korting op je volgende aankoop!” Wat dan slim zou zijn, is om alleen een paar sokken te kopen en met de rest van je spullen weer in de rij te gaan staan. Steek je hand op als je dat wel eens gedaan hebt!

Ik niet dus. Dat zijn namelijk altijd van die dingen die ik bedenk als ik al weg ben. En vaak zeggen ze het pas nadat alles gescand is. Dan moet je wel heel stoer zijn (en veel tijd hebben) om zo’n grapje uit te halen. Het mag wel, maar je maakt er geen vrienden mee met de caissière. En dat vinden we dan vaak ook weer niet leuk.

5. Alleen vandaag nog 50% korting / gratis verzendkosten / “speciale denim-deals”

 

Als je je dan hebt aangemeld voor zo’n leuke nieuwsbrief, krijg je vaak de mooiste aanbiedingen in je mailbox. KledingwinkeltrucsDie acties zijn eigenlijk nooit geldig als ik een nieuwe winterjas voor mijn zoon wil kopen (dat soort dingen moet je echt plannen, maar wie verwacht er nou dat die kabouter zo snel uit zijn jas groeit!). Ze zijn wel geldig als ik niet kan slapen en uit verveling mijn mailbox bestudeer. En dan nog maar 25 minuten. “Koop nu! Deze deal wil je toch niet missen?!” Vooral die speciale denim-deals, die trek ik slecht. Er is altijd wel reden voor een nieuwe spijkerbroek…

6. Volledig aangeklede paspoppen en andere adviezen

PaspoppenHet is soms best moeilijk om te zien welke kleren je met elkaar kunt combineren, vandaar de paspop. Dat is natuurlijk ook alleen maar handig. Toch is het zo dat het kettinkje dat zo’n pop om heeft, veel beter verkocht wordt dan de andere kettingen in de winkel. Mensen worden graag geholpen bij hun keuze. Wat goed staat op zo’n pop, staat jou niet per se fantastisch, maar het helpt wel degelijk.

Het gevaar van persoonlijk advies

Wat ook altijd oppassen is, is als een verkoper of verkoopster met genoeg tijd je komt helpen. Daarom is het naar mijn idee ook altijd zo dom als er in grote winkels te weinig en/of onbeleefd personeel rondloopt. Als je bij de paskamers staat, en de behulpzame verkoopster biedt aan om nog even het bijpassende jasje voor je halen, ben je veel sneller geneigd om het erbij te kopen. Met andere woorden: als je op je geld wilt letten, is het beter om naar een grote onpersoonlijke winkel te gaan, dan naar een persoonlijke boutique (nog los van de prijzen). Als je de verkoopster aardig vindt, geef je sneller toe dan wanneer er alleen maar onbeleefde horken bij de paskamers staan.

En van personal shopping

Er zijn ook steeds meer winkels die “personal shopping” aanbieden. Dan krijg je gratis advies over het samenstellen van je garderobe. Superhandig als je zelf niet zo goed weet wat je staat. En reken er maar op dat je drie keer zoveel koopt als wanneer je zelf in de winkel op zoek zou gaan. Ik maak hier zelf overigens wel graag gebruik van. Het scheelt een hoop tijd en stress. En als je vooraf een maximum budget bepaalt, en het maar eens per jaar doet, dan hoeft het niet per se duurder te zijn dan wanneer je zelf gaat snuffelen. Tenminste… als je je aan je eigen afspraken houdt…

7. Paskamerspiegels en andere blijmakers

Wel eens opgevallen hoeveel leuker een broek staat in zo’n paskamer dan thuis voor de spiegel? 🙂 Het gedimde licht en de iets getinte spiegel werken voor de meeste mensen heel goed. Ik heb ook wel eens gehoord dat de spiegels een soort omgekeerd lachspiegel-effect hebben: ze maken mensen langer en slanker dan ze in werkelijkheid zijn. Of dat waar is, weet ik niet zeker, maar ik kan me wel goed voorstellen dat het werkt. Er zijn per slot van rekening veel meer mensen die graag wat dunner lijken dan ze zijn dan andersom.

Kledingwinkeltrucs, we trappen er niet meer in!

Nu we alle trucs zo op een rijtje zien, trappen we er nooit meer in toch? 🙂 Ok, waarschijnlijk wel. Maar ik ga het zeker weer eens proberen op te letten. Dat scheelt beslist.

 

Ken jij nog kledingwinkeltrucs waar iedereen altijd intrapt? Wanneer heb jij voor het laatst kleding gekocht die je niet nodig had? Wat was het? Hoe wapen jij jezelf tegen deze trucjes? Ik ben benieuwd!

This Article Has 20 Comments
  1. Marlous schreef:

    Ik trap volgens mij in alle trucjes van winkels ( inclusief supermarkt) 🙂

  2. Anna schreef:

    Ik gum wel eens wat (maar kan de gum vaak niet vinden) en vind kleedkamerspiegels totaal niet flatteren, maar trap wel vaak in de NU 70 % acties. En ik ben veel te lief voor de behulpzame verkoopster. Helaas door alle leegstand zijn die er haast niet meer 🙁 . Kleding kopen via internet vind ik toch lastiger. En het probleem is vaak dat je dan niks terugstuurt, want t is veel teveel gedoe. Dus alsnog kleding in je kast waar je niet helemaal happy mee bent. En niks waarvan in ieder geval de verkoopster vond dat t Ge-wel-dig staat….

    • meergeldminderstress schreef:

      Wat vervelend dat er zoveel leegstand is zeg. Daar hebben we hier in de stad toch minder last van (tenminste, in het centrum, hier in de wijk is er wel meer leegstand inderdaad). Ik bestel vaak dingen in verschillende maten en kleuren, en dan stuur ik alles behalve 1 weer terug.

  3. Thea schreef:

    Ik gom regelmatig en gebruik zachte, witte gommetjes! Aangezien ik alle kleding, uitgezonderd ondergoed, sokken en schoenen, via de kringloop koop kan ik dus nooit in de trucjes, die in winkels gebruikt worden, trappen.

    • meergeldminderstress schreef:

      Ja, als ik ooit iets gum, gebruik ik ook het liefst zo’n zachte. Die het echt doet zeg maar. Maar ik heb dus al in geen 10 jaar iets gegumd geloof ik.
      Onze Kringloop heeft ook wel eens aanbiedingen, daar werkt het ook hoor 🙂 Maar dan is het wel minder erg, daar heb je gelijk in.

  4. Anita Willems schreef:

    Wat een uitgebreide en informatieve blogpost! Super gedaan. Het is inderdaad waar hoe die strategieen werken. Je wordt zó subtiel beinvloedt dat je het soms zelf helemaal niet door hebt. Marketing is een heel krachtig instrument.
    Ik gum wel eens wat hoor, elke week wel een paar keer op kantoor 🙂 Maar ik hoef geen gratis gummetje.
    Tegenwoordig probeer ik om al die gratis dingetjes te weigeren, het wordt uiteindelijk namelijk alleen maar afval. Zonde van de grondstoffen en het milieu en diegene in China die het gemaakt heeft, heeft er ook al niks aan verdiend.

    • meergeldminderstress schreef:

      Dank je! Ja, ik trap er dus ook altijd in, juist omdat het vaak zo subtiel is. (Al trap ik ook in de minder subtiele dingen helaas…)
      En ja, ik probeer het ook steeds meer te weigeren. Behalve brooddozen dus, want die zijn heel handig.

  5. Ellen schreef:

    O, veel van deze trucs ben ik al slachtoffer van… Vanavond kocht ik echter iets online. Ik schreef mij eerst in voor de nieuwsbrief. Checkte mijn mail en gebruikte de kortingscode voor 10% gelijk
    Kijk, dat was mooi meegenomen!

    • meergeldminderstress schreef:

      Ha, wat goed! Ik google altijd eerst op kortingscode, maar dan vind ik er nooit eentje die geldig is. Supergoed dat dit lukte zeg!

  6. Roger schreef:

    Leuke post. Een truc mis ik nog. 50% korting en vandaag nog eens 40% korting daar bovenop. Dit klinkt als heel veel korting maar is slechts 70% korting. Oppassen dus.

  7. Vlijtig Liesje schreef:

    Ik vind 70% korting altijd wel erg aantrekkelijk, en koop dan ook echt alleen iets wat daar onder valt : )

    De truc van 3 halen, 2 betalen vind ik niet aantrekkelijk. Want meestal wil ik helemaal niet 3 exemplaren ergens van!

  8. Gerlinde schreef:

    Bij H&M koop ik van Conscious drie dingen voor de prijs van twee. Bijvoorbeeld twee trainingsbroeken voor mijn zoon en een duopak rompers voor de baby. Gisteren nog drie lekker zachte longsleeves. Had ie nodig.

    Ik trap eigenlijk niet in trucs. Nou misschien toch stiekem maar niet in deze. Als ik iets nodig heb, koop ik het en anders niet. 100% korting en geen overbodige troep in huis, das het mooiste 🙂
    Ik ga ook niet in aanbiedingenbakken en -rekken staan graaien als ik niet echt iets nodig heb. Maar hier bij de helegrotewinkel hebben ze aan het einde van de winter een bak met zwaar afgeprijsde meuk. Mutsen en handschoenen van 30 voor 3 euro, fijne wolletjes met 70% korting… In mijn hoofd heb ik zitten wat we goed kunnen gebruiken, dat neem ik dan mee. Ik vind het echt leuk om dan voor zo weinig precies het juiste te vinden.

  9. Nienke Hilbrands schreef:

    Haha oh, zo erg herkenbaar! Ik gum stiekem nog wel eens, maar bijna nooit. Gebruik altijd pen. 🙂 Liefs, http://www.niennthings.nl

  10. Mr FOB schreef:

    Leuk overzicht, bedankt.
    Wij zijn met onszelf de uitdaging aangegaan om dit jaar geen kleding te kopen. En dat lukt met gemak tot nu toe. Wellicht binnenkort een post daarover op mijn blog.
    Dus die trucs werken op dat vlak niet bij ons 🙂

  11. Wilma schreef:

    Leuk lijstje. Alleen die flatterende passpiegel ben ik nooit tegen gekomen. Ik vind mezelf juist altijd heel bleek en dikker in een winkel.
    Ik koop veel online en ben dan idd wel gevoelig voor kortingsacties.
    Op het moment ben ik een lijst aan het maken om te inventariseren wat ik perse in de kast wil hebben en hoeveel stuks. Daar wil ik dan niet meer overheen komen. Idem voor mijn man (bijvoorbeeld zoveel jeans, zoveel basisshirts, zoveel jasjes/vestjes enz.). En dat bijhouden en alleen vervangen als het niet mooi meer is.
    Dit principe hanteer ik nu ook al maar ik wil het allemaal nog iets specifieker.

  12. Josephine schreef:

    Wat een leuke blog, Sjoukje. Ahem, ik ben ook schuldig aan het trappen in winkeltrucs. Vooral het 3 voor de prijs van 2 – principe. En dankzij jouw blog ga ik er wat beter op letten. 🙂

  13. Gera schreef:

    Tja, ook ik trap er met open ogen in. Alhoewel ik toch al niet zo’n shopper ben…Wel goed om in de gaten te houden!

  14. marleen schreef:

    Ik trap dus overal in hoor, hahaha, ik speur de hele sale af.. oeps!

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten