eigen bedrijf opstarten

Welke belangrijke stappen moet je zetten om je eigen bedrijf draaiende te krijgen? (1)

Toen ik begon met deze blog, kondigde ik al aan dat ik mijn eigen bedrijf ga beginnen. Volgende week stap ik voor de laatste keer door de draaideur van het bedrijf waar ik ruim 9 jaar gewerkt heb… Oftewel: het is tijd voor actie! Al eerder schreef ik over de officiële stappen die je moet zetten om een bedrijf te beginnen. Die heb ik in april al gezet. Maar om echt te kunnen claimen dat je een eigen bedrijf hebt, is het eigenlijk ook wel fijn als er daadwerkelijk geld binnen komt. 🙂 Daar ben ik nog even niet. Hierbij dus deel 1 van de lijst van stappen die je moet zetten om van een idee tot een echt levend bedrijf te komen (en mijn acties op deze punten tot nu toe).

1 Het begin

Voordat je je bedrijf bij de Kamer van Koophandel kan inschrijven, moet je in ieder geval goed hebben nagedacht over een paar dingen:

  • Waarom wil je voor jezelf beginnen?
  • Wat voor bedrijf ga je beginnen?
  • Hoe ga je je bedrijf noemen?

Vooral dat eerste is een belangrijk punt. Toen ik bij de KvK-startersmiddag was, heb ik een heleboel uiteenlopende argumenten gehoord waarom mensen voor zichzelf wilden beginnen. Een reden die naar mijn idee veel te vaak voorkwam, en eigenlijk nooit een succesvolle basis kan zijn, was “ik ben ontslagen en ik weet niet wat ik anders moet”. De mensen die met die reden kwamen, waren toevallig allebei uit het onderwijs afkomstig. Ze leken volledig uitgeblust, en hadden ook geen concreet idee van wat ze wilden gaan verkopen. “Bijles aan pubers waarschijnlijk”, meldde de eerste. De tweede trok haar wenkbrauwen op, en zei, “ja, laat ik dat ook maar opschrijven”. Ik heb ze nooit meer gezien, maar ik hoop van harte dat ze toch iets anders gevonden hebben, danwel daadwerkelijk een goed idee kregen. Want ik denk namelijk niet dat er heel veel ouders bereid zijn deze dames in te huren voor bijles, als de enige motivatie om hun bloedjes van onderwijs te voorzien is dat ze niets beters konden vinden…

Waarom ik voor mezelf begin

Waarom ik voor mezelf wil beginnen, heb ik al eens eerder uitgebreid beschreven. Ik wil zelf de touwtjes in handen hebben. Zelf verantwoordelijk zijn voor mijn succes en mijn keuzes. En zelf mijn tijd in kunnen delen. Hoe langer ik ermee bezig ben, hoe blijer ik ervan word. Ik gooi tegenwoordig in zo’n beetje al mijn gesprekken hierover een variant van: “ik gun iedereen dit proces, ik ben nog nooit zo blij geweest. Weet je wel hoe leuk het is om je eigen visitekaartjes te ontwerpen?” En het leuke is, dat meen ik ook echt. Ok, dat van die visitekaartjes niet, want dat was eigenlijk best stressvol. Maar het is wel de leukste onzekere fase die ik ooit mee heb gemaakt!

Wat ik verkoop

Het type bedrijf dat ik start, was voor mij vanaf het begin direct duidelijk: ik begin een bedrijf in projectmanagement. Ik ben projectmanager van beroep. En ik manage heel graag projecten, dus dat komt goed uit. 🙂 Ik ben doelgericht, hou van het scheppen van orde in chaos, en vink graag actielijstjes af. Dus wat inhoud betreft, geloof ik er wel in.

Er zijn echter al heel veel bedrijven met projectmanagers in dienst. Wat ga ik nu toevoegen aan die enorme berg concurrentie? Daar heb ik lang en veel over nagedacht. Ik ben het sterkst in situaties waar er echt iets opgelost moet worden, waar mensen moeite hebben met samenwerken, waar ruzie is, of waar de deadline danwel het eindproduct compleet onhaalbaar lijken. Mijn grootste kwaliteiten zijn dat ik mensen die elkaar in het werk kwijt zijn geraakt weer bij elkaar krijg en dat ik olifanten in muggen kan veranderen.  Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, is mijn motto vaak. Die twee eigenschappen bij elkaar maken mijn Unique Selling Point. En dat is waarom mijn bedrijf naast al die anderen kan bestaan.

Hoe mijn bedrijf heet

De naam tot slot, daar heb ik op mijn bedrijfswebsite een hele pagina aan gewijd. Kort samen gevat: ik ga voor helderheid en actie, luminosity en momentum: LM Strategie. (Die letters zijn toevallig ook de initialen van de twee belangrijkste kleine mensen in mijn leven, maar dat is natuurlijk puur toeval. 🙂 )

Zodra je een naam heb: check of die bestaat (op de site van de KvK) en claim je domeinnaam! Mijn sites zijn gehost bij Xel.nl. Daar kost het slechts 3,95 per jaar om een NL-extensie te claimen. Je kiest dan voor een parked domain. Als je er direct een hele website van wil maken, heb je hosting nodig. Het Online starter pakket is dan het meest praktisch.

2 De voorbereiding

Als je de eerste basis gelegd hebt, kun je verder met de voorbereiding:startup-883576_1280

  • Een businessplan maken
  • Inschrijven bij de KvK
  • Een planning maken

Waarom ik een businessplan heb geschreven

Om geld van de bank te krijgen voor je bedrijf, heb je een businessplan nodig. Maar wat nou als je, net als ik, start zonder financiering van de bank? Dan heb je ook een businessplan nodig! Zonder dat je op hebt geschreven wat je doelstellingen zijn en hoe je daar komt,  is het wel heel lastig om succesvol te worden. Met zo’n plan maak je concreet wat je moet doen om je bedrijf een succes te maken.

Veel mensen die ik spreek over het opstarten van een eigen bedrijf hebben hier geen zin in, of vinden het niet zo nodig. En er zijn vast allerhande verhalen van mensen die een geweldig eigen bedrijf hebben zonder ooit een letter op papier te hebben gezet. Maar er zijn waarschijnlijk nog veel meer niet zulke leuke verhalen van mensen die hetzelfde hebben geprobeerd en gefaald hebben… Het is wel even een klusje, maar het is ook niet echt heel moeilijk om te doen. Als je bovenstaande stappen gezet hebt, ben je eigenlijk al op de helft.

Ik heb zelf gebruik gemaakt van het format op de site Ikgastarten. En toen heb ik het helemaal aangepast en omgegooid, want ik gooi altijd graag een eigen sausje over alles wat ik schrijf. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Waarschijnlijk ga ik er in november trouwens nogmaals mee aan de slag, want ik heb zo ontzettend veel nieuwe dingen geleerd het afgelopen half jaar. Als het af is, zal ik er een keer over bloggen.

Wanneer schrijf je je in bij de KvK?

Als je een plan en een goed verhaal daarbij hebt, kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Over hoe dat precies gaat, heb ik al eens een blog geschreven. Ik heb mijn bedrijf al in april ingeschreven, omdat ik toen alles bedacht en uitgewerkt had.

3 Financiën in kaart brengen

Stijgende lijn - eigen bedrijfUiteindelijk wil je met je bedrijf geld verdienen natuurlijk. Anders hoef je deze hele exercitie niet te doen. Daarom zijn de financiën al vanaf het begin van belang, wat voor je bedrijf je ook begint.

  • Financiële planning maken
  • Minimale verdiensten bepalen

Wat is een financiële planning?

Een financiële planning kan heel uitgebreid, als je net als ik, dol bent op excel. Als je daar wat minder blij van wordt, dan is een korte opsomming van verwachte omzet en kosten al heel wat. Jaren geleden werkte ik als sales manager. Ik was verantwoordelijk voor de verkoop van extra’s, die onze grote klanten konden kopen naast het kernproduct van ons bedrijf. Dat deed ik al een tijdje, toen ik een keer met cost controller naar onze producten keek. Tot dat moment keken we altijd alleen naar de omzet die we draaiden, we hadden geen idee van de echte kosten. Toen zij ons voorrekende wat de kosten per product waren, bleek dat we al die tijd eigenlijk verlies maakten op elk product dat ik verkocht… Nu was dit een groot bedrijf dat dit verlies best kon dragen, en konden we de prijzen vrij makkelijk aanpassen. Als dit echter mijn eigen bedrijf was geweest, was ik vrij snel failliet gegaan… Om te weten wat je moet vragen voor je producten, moet je eerst heel goed weten wat het je kost.

Reken uit wat je minimaal moet verdienen

Ook als je product, zoals in mijn geval, een dienst is, kun je dat uitrekenen. Wat moet je minimaal per uur verdienen om alle uren die je erin stopt goed te maken? Of anders bekeken: hoeveel uren moet je betaald werken om alle niet-betaalde uren te vergoeden? Als je bijvoorbeeld een blog schrijft in opdracht van een bedrijf en daar € 60 voor vraagt, en er vervolgens 3 uur mee bezig bent, verdien je dus € 20 per uur. Op zich niet slecht, tot je je realiseert dat hier je kosten nog af gaan, en je waarschijnlijk ook nog BTW moet afdragen. Voor je het weet, zit je voor € 3 per uur te klussen… Nu is het natuurlijk wel zo dat als je normaal gesproken “gratis” blogt, elke euro meegenomen is. Maar als je van plan bent om professioneel fulltime blogger te worden, moet je dus wel heel goed weten wat je minimum bedrag is voor je in zee gaat met bedrijven.

Wat mijn uurbedrag betreft: ik heb gegoogeld op standaard uurbedragen en het aan alle externe projectmanagers die ik tegen kwam het afgelopen halfjaar gevraagd. Daar heb ik een overzichtje van gemaakt, en uitgerekend hoeveel uur ik moet werken tegen elk genoemd bedrag om op mijn huidige salaris uit te komen. Dat wordt de basis van mijn onderhandelingen met mogelijke klanten.

En verder…

Volgende week schrijf ik verder over de acties voor het succesvol opstarten van een bedrijf. Dan wordt het concreet: klanten zoeken, netwerken en publiciteit regelen. Daar kijk ik nu al naar uit!

Nieuw, nieuw, nieuw!

Vanaf komende zaterdag begin ik met een nieuwe serie op mijn blog: ZZP-zaterdag. Ik schreef al eerder dat ik alle ZZP’ers die ik ken de hemd van het lijf heb gevraagd over hoe en wat.  Ik vond het heel inspirerend om te horen waarom andere mensen voor zichzelf begonnen zijn (of willen beginnen) en hoe ze dat aanpakken. Daarom heb ik een oproep geplaatst onder verschillende ZZP’ers en bloggersgroepen om mee te doen aan deze nieuwe interviewreeks.  Komende zaterdag verschijnt het eerste interview met Merel Lamboo van We Like Living.

Wil je ook een keer meedoen? Stuur dan even een mailtje (of reageer hieronder). Dan mail ik je de vragenlijst toe. Ik heb tot nu toe vooral reacties van dames gehad. Leuke nieuwe inzichten van mannelijke ZZP’ers zou ik ook graag plaatsen. Laat vooral van je horen dus!

 

 

 

 

This Article Has 16 Comments
  1. Mr FOB schreef:

    Ik herken wel het gevoel van blijdschap van zelf iets opbouwen en de touwtjes in handen hebben. Dat ervaar ik met bloggen. Met mijn baan in loondienst heb ik maar beperkt controle over wat ik moet doen. Dat geeft wel stress. Maar goed, geen eerlijk vergelijk, bloggen kan ik voor de lol doen en hoef ik mijn boterham niet mee te verdienen, dus dat haalt er ook alle druk af.
    Succes met LM Strategie!

  2. Team CF schreef:

    Helemaal top deze post, zit er zelf ook nog steed aan te denken om voor mezelf te beginnen. Mogelijk eind volgend jaar of in 2018. Dit is een lekker helder overzichtje dat mooi als start punt te gebruiken is. Dank.

  3. Mama Tinus schreef:

    Leuk om deze stappen te lezen en hoe jij ze hebt aangepakt . Ik geloof dat ik van het type ben dat gewoon maar wat doet. Maar vooral omdat ik niet weet waar te beginnen. Mocht ik ooit een lumineus idee hebben voor een eigen onderneming ga ik je blog goed doorspitten 😉

  4. Anita Willems schreef:

    Het enthousiasme spat er van af. Het zal intensief zijn, de aanloop en de start naar je eigen bedrijf, maar vast en zeker met veel voldoening!

  5. Project Lonica schreef:

    Ha, wat leuk dat je begonnen bent met bloggen over het zelfstandig ondernemerschap. En wat stoer dat jij volgende week al je baan in loondienst achter je laat! We spreken elkaar!

  6. Gerlinde schreef:

    Wow, wat dapper. ‘ Ik manage graag projecten.’ Ik moest hardop lachen toen ik dat las. Logische beroepskeuze dan! En succes!

  7. geld is tijd schreef:

    Goed verhaal! Ik ga je ZZP avontuur zeker blijven volgen, ik wil dit traject binnen een paar jaar ook gaan inzetten.

  8. Vlijtig Liesje schreef:

    Ik heb ook een eigen bedrijf, maar meer omdat het moest. En ik had er ook helemaal geen behoefte aan. Ik was gewoon lekker aan het werk als fulltime blogger toen de inkomsten dusdanig werden dat het verstandiger was om me in te schrijven bij de KvK. Dat heb ik toen balend gedaan, omdat ik geen zin had in gedoe.

    Zo kun je dus ook een eigen bedrijf beginnen ; )

  9. mariimma schreef:

    Leuk dat je zo enthousiast bent!

    Ik begon 14 jaar geleden mijn bedrijf maar bijna al jouw “musts” sloeg ik over.

    Op papier en volgens de boekjes heb je gelijk. Maar over een jaar of vijf zul je zien dat je het niet meer met je blogpost eens bent.

    Anyway…. succes!!

  10. Gera schreef:

    Wat een enthousiasme en wat een duidelijk overzicht! Ik wens je een succesvol bedrijf!

  11. Ilse van Kreanimo schreef:

    Wauw! Hier gaan zoveel mensen iets aan hebben!

    Ik ben niet ‘in the market’ om voor mezelf te beginnen! Maar dit is echt een duidelijk overzicht!

  12. […] weken geleden schreef ik al over de eerste belangrijke stappen om je bedrijf daadwerkelijk in business te krijgen en vorige week ging ik in op de vier bekende […]

  13. […] Welke belangrijke stappen moet je zetten om je eigen bedrijf draaiende te krijgen? (deel 1) en (deel 2) […]

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten