Een goede start van de dag

Bloemen in de ochtendEen paar maanden geleden wandelde ik een rondje ’s avonds. Het zonnetje ging net onder, de eerste lentebloemen stonden in bloei, en ik  luisterde naar het boek What most successful people do before breakfast van Laura Vanderkam. Op vrolijke toon vertelde ze dat het een heel goed idee was om ’s morgens wat eerder op te staan en gebruik te maken van je meest actieve uren. En in die sfeer, van mooie bloemen, het zonnetje en zo, leek mij dat ook een heel goed plan. Ik zette de wekker om 6 uur, en ging vroeg naar bed.

Toen ’s morgens de wekker ging, was het wat minder aantrekkelijk, maar ik heb mezelf toch maar uit bed gesleept. En inderdaad, toen ik eenmaal goed wakker was, had ik genoeg tijd even wat te schrijven en nog een keer een wandeling te maken. Sinds die tijd ben ik bijna elke dag vroeg opgestaan.

Het grote voordeel van vroeg opstaan is dat je tijdens de drukste tijd van de dag tijd hebt om even rustig na te denken. En dat maakt de rest van de dag zoveel meer ontspannen. De gouden tip van Laura was overigens niet eens om op tijd op te staan, maar om je ochtend goed voor te bereiden. En dat heeft eigenlijk nog het grootste verschil gemaakt. Sinds wij ’s avonds onze dochter haar kleren klaar laten leggen en we ’s avonds de broodtrommels vullen, gaan we ontspannen de deur uit.

Hoe het niet moet…
Tot die gedenkwaardige avond waren onze ochtenden behoorlijk stressvol. Op zich hebben we maar twee kinderen, die ook eigenlijk niet een heel ingewikkelde gebruiksaanwijzing hebben allebei. En je zou ook denken dat we, op een gegeven moment, wel een vast ritueel hadden. Zeker gezien het feit dat in ieder geval een van de twee al ruim drie jaar elke dag om half 9 op school moet zijn. Maar nee. 🙂

Het punt was: onze zevenjarige zoon pakt al sinds hij zichzelf aan kan kleden, gewoon de bovenste broek en t-shirt van het stapeltje. Handig, en zo klaar. Onze vierjarige dochter daarentegen… Dat was elke dag weer een uitdaging. Mila's schoentjesLang heb ik gedacht dat haar aankleed-eigenwijsheid aan haar leeftijd lag (“ik ben twee en ik zeg nee”, gevolgd door een duidelijke “ik ben drie, en die jurk wil ik zeker nie!”). Toen ze eenmaal naar school ging, en ze ’s morgens zo mogelijk nog uitgebreidere redeneringen hield over haar kledingkeuze (“ik doe dit t-shirt aan omdat er een meisje met een roze hoedje op staat, en mijn bloemenrokje omdat er bloemen op staan, en mijn bloemenschoenen omdat ze lijken op mijn bloemenrokje.”) leerde ik eindelijk dat meisjes nu eenmaal een andere waarde hechten aan mode dan jongens. (In ons gezin dan. Ik zal niet generaliseren.)

En hoe wel…
Door ten eerste onze dochter ’s avonds de verschillende opties voor te leggen, gaat ze makkelijker naar bed, en komt ze er ’s morgens ook een stuk makkelijker uit. Handig, handig!
En ten tweede: door ’s avonds alle 6 broodtrommels (tussendoortjes en lunch voor op school, en lunch voor op ons werk) klaar te maken. Daar deed ik voorheen gemiddeld 20 minuten over, gedurende de ochtendspits, waarin ik eigenlijk gewoon lekker met de kinderen aan tafel wilde zitten om gezellig te ontbijten. Nu we ze ’s avonds klaarmaken, hebben we ook geen discussie meer over wat er op de boterhammen gaat (dat merken ze toch pas tijdens de lunch op school per slot van rekening) en stop ik er ook veel meer gezonde dingen in. Een handje cherrytomaatjes voor de een, een paar stukjes komkommer voor de ander. Af en toe wat nootjes, lekkere aardbeitjes uit de vriezer, fruitsalade van kiwi, banaan en frambozen en meer van dat werk.

lunchOok voor mezelf werkt het stukken beter. Ik denk veel beter na over wat voor dag ik heb, en wat ik dan nodig heb. Als ik een lunchafspraak heb, gaan er bewerkelijkere dingen in de trommel dan wanneer
ik alleen even snel achter mijn bureau kan (of wil) eten. Doordat ik ook de tijd neem om
bijvoorbeeld een extra crackertje in te pakken, kom ik op mijn werk veel minder snel in de verleiding om een koekje te gaan halen of een stuk taart te accepteren als er uitgedeeld wordt. Minder uitgaven, minder onnodige calorieën en dus ook minder stress.

Week voorbereiden
Op mijn zo geliefde Amerikaanse blogs lees ik ook vaak de tip om op zondag de week voor te bereiden. Ergens schop ik daar altijd een beetje tegen, ik houd namelijk niet alleen van lijstjes maken, maar ook erg van het idee dat ik heel flexibel en relaxed ben en alles onder controle heb. Maar goed, dat heb ik dus eigenlijk helemaal niet. Als ik dingen niet voorbereid, dan vergeet ik de helft. Op de dagen dat mijn partner vroeg de deur uit is, moeten we na anderhalve straat regelmatig terug om een vergeten gymtas te halen. (Not to mention de traktaties van mijn toen net zevenjarige zoon…#slechtemoeder #maarweloptijdhersteld) En voordat ik mijn telefoonhoesje tot multi-functionele pasjeshouder promoveerde, kende alle beveiligers van ons kantoor me bij mijn naam en telefoonnummer omdat ik minimaal 2 keer per week een vervangende badge moest halen.

Er is dus wel degelijk een reden om iets meer tijd te stoppen in een vorm van voorbereiding. Al was het alleen maar omdat dat heen en terug rennen zoveel tijd en stress kost. Ik hang nu dus ’s avonds die gymtas aan de voordeur, en check ook op zondag de familiekalender. (Nu ben ik wel de enige die dat ding invult en ik vergeet nogal veel, dus ik ben al blij als de helft erop staat. Nou ja, het punt is, het scheelt toch een hoop.) Als er een spelletjesochtend op school is, dan kan ik daar met mijn werk in ieder geval rekening mee houden. Of als er een feestje in aantocht is, dan check ik vast de cadeautjeskast of er nog iets geschikts in ligt, of dat we nog even langs het werk ergens langs moeten rennen.

Al die extra tijd…
Wat levert het nu op, al die voorbereiding, en die vroege wekker? In ieder geval een moment van rust. Even niets hoeven. En vervolgens wel veel doen. Ik houd tegenwoordig af en toe een dagboek bij, ik brainstorm over blogs, ik denk na over wat ik nog wil bereiken dit jaar. En ik heb dus een bedrijfje uit de grond gestampt. (Waar ik natuurlijk niet werk, maar dat komt echt nog wel).

Samengevat: luister of lees het boek van Laura Vanderkam. It will change your life. Of niet. Maar het is in ieder geval een leuk boek. Het heeft me een heleboel minder stress opgeleverd. En daar was het allemaal om te doen natuurlijk. 🙂

 

Hoe laat sta jij op? Bereid je je dag voor?

 

PS: dit bericht bevat een link naar Bol.com. Ik vind het namelijk echt een heel leuk boek en ik denk dat meer mensen dat zullen vinden. En als jij het koopt via deze link, heb ik niet alleen minder stress, maar ook een heel, heel klein beetje meer geld.

PS2: Nog een boekentip, mocht je meer willen lezen over dit onderwerp: The Miracle Morning, van Hal Elrod. Veel uitgebreider, en wat zweveriger, maar ook erg inspirerend. In september verschijnt hier een Nederlandse versie van.

This Article Has 12 Comments
  1. Lonneke schreef:

    Ha, je herinnert me aan een voornemen dat ik ook een tijd heb gehad. Opgedaan uit een ander boek overigens, maar precies dezelfde redenering: ’s ochtends vroeg kun je stille, productieve uurtjes hebben. Ik heb het een tijdje gedaan, de wekker zo’n 45 minuten vroeger zetten. En ik bedacht ook van tevoren hoe ik die tijd ging besteden. Werkte best goed. Maar toch is ergens de klad erin gekomen. Misschien moet ik het maar weer eens oppakken!

    • meergeldminderstress schreef:

      Misschien die van Hal Elrod? Dat vond ik ook een goed boek. Daar schrijf ik ook nog wel eens over, waarschijnlijk. Bij het lezen van je opmerking dacht ik, misschien moeten we afspreken het samen tegelijk weer op te pakken. 🙂 Dat is vast makkelijker.

  2. E. schreef:

    Hoi! Ja ik sta ook vroeg op. Kwart over zes. Dan maak ik brood klaar en tussendoortjes plus drinken voor onze drie kinderen, zet de wasmachine aan enzo. De tijd tot zeven uur is mijn tijd, bakje koffie en brood eten, laptop of tv. Daarna begint de ochtendspits! Ik doe dit nu ongeveer een jaar en het bevalt me heel erg goed. Altijd lekker vroeg op school en zeer ontspannen.

  3. Anita Willems schreef:

    In een tedtalk heb ik eens de tip gehoord om meteen op te staan als je wakker wordt, of als de wekker gaat. Niet perse vroeg, maar in ieder geval niet blijven liggen. Jij en je lichaam voelen op die manier dat er actie nodig is om dingen gedaan te krijgen.
    In ons gezin sta ik als eerste op (alleen in het weekend zijn onze kinderen er het eerste uit, toen ze baby waren ging ik er ook uit) rond kwart over 6, doe mijn routine: kat naar buiten, gordijnen open, vaatwasser uitruimen, ontbijtspullen klaar zetten, ontbijt voor mezelf maken, begin maken met vullen broodtrommels en bekers, mail checken, ontbijten en dan is het meestal 7 / kwart over 7 en dan is het tijd om de rest uit bed te halen of ze zijn zelf al beneden gekomen.
    Zo zoekt iedereen zijn eigen routines die het best werken.

    • meergeldminderstress schreef:

      Dat vind ik een hele goede tip inderdaad. Ik krijg het niet vaak voor elkaar, mijn bed ligt altijd zo lekker als ik net wakker ben 🙂
      Dat klinkt als een prima routine. Helemaal eens hoor, dat iedereen zijn eigen routine zoekt. Mijn tips werken dan ook vooral voor als je merkt dat je routine niet werkt (zoals bij ons het geval was).

  4. Ik sta ook vroeg op. Als ik om 5:45 beneden kom dan is het lekker rustig en lees ik wat blogs etc. Die rust heb ik echt nodig.

  5. Vlijtig Liesje schreef:

    Ja zeker bereid ik mijn dag voor. Ik wil die stress niet. Voorbereiding maakt mijn leven een stuk prettiger en aangenamer.

  6. Nolly schreef:

    Tijdje terug dacht ik ook om een half uurtje eerder op te staan. Gewoon om even lekker alleen te zijn en de dag rustig te beginnen.
    Na een tijdje vond Mn man het gezelliger om gelijk met mij op te staan….
    Toen was het effect meteen weg….. 😉😂

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten