Fietsen in de regen, oftwel een besparing van € 390

PriusVroeger had ik een leaseauto. Een hele mooi, glimmende zwarte. Die had ik gekregen toen ik als salesmanager langs klanten ging. Op een dag werd ik projectmanager, en mocht ik de auto houden, zolang het leasecontract nog liep. Dat was nog zeker 3 jaar, some of us have all the luck.  Toen het gevreesde moment dat het contract afliep eindelijk daar was, mocht ik de auto tegen een goede prijs (marktprijs min ongeveer 2000 euro) overnemen.

Van bijtelling naar benzine
De bijtelling en eigen bijdrage werden niet langer ingehouden op mijn salaris, een reiskostenvergoeding werd toegevoegd en dat alles leverde een netto salarisstijging van € 425 op. We berekenden dat een afschrijving van ongeveer 200 euro per maand afdoende moest zijn, ervan uitgaande dat we er nog wel een jaar of 5 mee konden doen. De verzekering bleek 40 euro per maand te kosten (WA + casco) en aan benzine verwachtten we ongeveer 100 euro per maand uit te geven. Tot slot berekende ik op basis van advies van de ANWB dat het onderhoud ongeveer 80 euro per maand zou kosten. Heb je meegerekend? Juist ja, zelfs met afschrijving meegerekend, gingen we er 5 euro per maand op vooruit. Dat had je niet aan zien komen he! Wij ook niet.

Reiskosten
Het eerste jaar ging ik gemiddeld 3 keer per week met de iets minder glimmende, maar nog steeds hele fijne auto naar mijn werk. In fietsafstand is het bijna 10 kilometer, en in autoafstand bijna 20 (de fietsroute is met de auto ook wel te doen, maar dan moet ik dwars door de stad, en daar wordt het niet gezelliger van, kan ik je verzekeren). De auto rijdt gemiddeld 1 op 19. Benzine kostte dat jaar ongeveer 1,30 per liter gemiddeld. Dat levert een kostprijs voor het woonwerkverkeer van ongeveer € 8,20  per week op ((1,30/19)*40*3).

Op een heerlijk zomerse dag rekende ik dat, al fietsend naar mijn werk, een keer in mijn hoofd uit (nou ja, ongeveer dan), en bedacht ik me dat dat een makkelijke besparing zou zijn. In een gemiddelde maand zou het ongeveer € 37 op kunnen leveren. En op jaarbasis dus zo’n € 390! Ik werd er helemaal blij van!

Onzinnige poncho’s 
De eerste week prees ik mezelf gelukkig. Elke dag gefietst, de eerste € 8,20 was binnen! En toen… was het september en begon de lange, natte herfst, tenminste, zo leek het die eerste dag. Ik schafte een hippe iets te prijzige poncho aan (als je op hip en regen googelt, kom je een hoop mooie dure regenkleding tegen) en fietste vastbesloten verder. Dat heeft me die eerste week direct een waardevol inzicht opgeleverd: poncho’s werken niet op de fiets. Regenwater spat op. Tegen je benen. Handig. Al snel bleek ook dat het eigenlijk niet vaak regent tijdens naar-en-van-kantoor-fiets-tijd. Zie ook hetregentbijnanooit.nl. Toen kon ik dus nog 10 weken fietsen eer ik die nutteloze poncho er weer uit had (die ik overigens in noodgevallen nog altijd draag, met een handige Hema-regenbroek eronder). Ach ja.

De winst
Vandaag was het wel zo’n dag dat een regenbroek heel noodzakelijk was. Het regende echter zo hard, dat ik besloot thuis te werken. Dat bespaarde niet alleen die €2,75 benzinekosten (inmiddels wel € 3, gezien de gestegen benzineprijzen), maar ook anderhalf uur reistijd. Meer geld & minder stress -> win-win. Die anderhalf uur heb ik toen heel nuttig besteed aan het onderzoeken van de werking van Search Engine Optimization. Of eigenlijk heb ik gewoon heel vaak op Google Analytics Realtime geklikt en me verwonderd over de grote hoeveelheid bezoekers op mijn site, nadat ik slechts 4 dagen echt live ben. Wow!

Bij deze dus een officieel bedankje aan al mijn lezers! Bedankt!

En mocht je de afgelopen dagen hebben geprobeerd om op een van mijn blogs te reageren? Ik had een vinkje verkeerd gezet. Het werkt nu wel weer, dus probeer het vooral opnieuw! Met dank aan Nathalie van Simpelweg rijk leven voor de tip. 🙂

Kleine aanvulling: ik zie dat Consuminderen mijn blog genoemd heeft in haar laatste blog. Bedankt!!! Dit verklaart ongetwijfeld een groot deel van de nieuwe lezers.

 

 

This Article Has 14 Comments
  1. Consuminderen schreef:

    Linken is prettig. Idd. Leuk geschreven. Toyota is een fijne auto.

  2. Vlijtig Liesje schreef:

    Wat een enorm verschil in kilometers zeg: 10 met de fiets en 20 met de auto. Geweldig dat je zoveel geld bespaart door te fietsen.

    Ik gebruik wel altijd een poncho op de fiets, omdat ik een regenbroek teveel gedoe vind om aan te doen.

    • meergeldminderstress schreef:

      Ja, ik vind het ook zo irritant, zo’n regenbroek. Maar misschien ligt het ook wel aan mijn poncho hoor. Ik heb er eentje met zo’n grote zak aan de voorkant. Handig om hem in weg te proppen, dan ruimt hij lekker klein op, tenminste dat is het idee. In de praktijk loopt dat ding altijd vol water als ik aan het fietsen ben (laagste punt…). En net als met een tent in de regen, ieder keer als ik daar dan met mijn knieën tegenaan kom (elke keer als ik trap dus), stroomt het water over mijn benen. Echt zo suf!

      Ik woon precies aan de andere kant van de stad, dus vandaar dat er dwars doorheen niet zo ver is, maar eromheen wel.

  3. Ik bewonder je doorzettingsvermogen.

    Ik ben eerder van het type “enkele keren met de fiets in de zomer, als het niet regent en niet waait”. Een echte wannabe dus 🙂

    Behalve dat ik onvoldoende karakter heb, vind ik het vooral lastig qua kledij. Voor mijn werk wordt kantoorkledij verwacht (eerder formeel, vooral jurkjes en/of rokken) en dan zie ik me daar toch geen regenbroek bij aantrekken.

    Vorige week ben ik wel enkele keren met de fiets tot aan het station gereden (4 km). Met mooi weer en voldoende daglicht vind ik het eigenlijk best wel leuk. Ga toch proberen om dit wat regelmatiger te doen.

    • meergeldminderstress schreef:

      Dank je. Dat probleem heb ik ook wel hoor, met die kleding. Ik heb op mijn werk vaak een jurkje aan, maar dat trek ik daar pas aan. Ik fiets in mijn spijkerbroek, en kleed me dan om in de kleedkamer in onze fietsenkelder. Of ik trek mijn regenbroek over mijn jurk. Ziet er niet het meest charmant uit, maar dat zie je toch niet onder die poncho. 🙂
      Naar het station fietsen is ook al iets. Je moet toch ergens beginnen. Heel goed hoor!

  4. Als je voor het fietsen ook extra kleding moet aanschaffen en vaker de was moet doen/om moet kleden, neemt die besparing ook alweer vrij snel af 😉 Maar dat komt ook deels door de Toyota denk, daar is bijna niet tegenop te fietsen. Tenminste, als ik het bij mij bekijk. En dan heb jij zo te zien nog een helemaal elektrische, terwijl ik ‘maar’ een hybride heb.

    • meergeldminderstress schreef:

      Klopt, die regenkleding is niet goedkoop. Gelukkig gaat het wel lang mee.
      De auto is een hybride. Omdat we in de stad wonen en altijd langs heel veel stoplichten moeten, is hij niet heel zuinig ook.

      Bedankt voor je reactie!

  5. Anja van Haperen schreef:

    Leuke blog heb je en welkom in blogland.
    Die Links brengen altijd nieuwe lezers mee.

  6. Ineke schreef:

    Ikzelf heb gelukkig nog een leasing wagen :D.

    • meergeldminderstress schreef:

      In ons geval was dat niet voordeliger, maar het is natuurlijk wel fijn met tanken en onderhoud en zo.

  7. Karin schreef:

    Wij hebben de auto er zelfs helemaal uitgedaan. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat we geen verplichtingen ver weg hebben. Maar de belangrijkste reden is dat ik met de fiets veel sneller ergens ben. Het is overal zo druk tegenwoordig. En het geeft ons minder stress omdat wij toen wij de auto nog hadden ons vaak afvroegen……wat zullen we eens gaan doen, waar gaan we naar toe? Je kunt natuurlijk weg met een auto. Op zondag bijvoorbeeld naar een woonboulevard rijden, en daar aankomen en 3 rondjes moeten rijden aangezien je nergens je auto kwijt kunt. Veel chagrijn en een lege tank ……voor niets! Maar goed….de buren zullen vast gedacht hebben….oh, de buren gaan er lekker op uit….? Maar ik kan dingen uitleggen aan mensen…..maar in onze omgeving worden we voor gek verklaard dat wij geen auto hebben………

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten