Wanneer is iets een goeie deal?

spijkerbroek - goeie deal

Af en toe zie ik wel eens een mooie aanbieding. Best vaak eigenlijk, als ik erover nadenk. Net nog in mijn mailbox zelfs, in een mail van een winkelketen, van prachtige spijkerbroeken. En ik wil eigenlijk wel graag een nieuwe spijkerbroek. Twee zelfs. Maar is dat nou een goed idee? Is het echt een goeie deal?

Op mijn Facebook-groep meldt iemand af en toe dat er ergens een speciale aanbieding is. Zeker als het een grote besparing is (7 paar sokken voor € 1 kwam pas voorbij bijvoorbeeld), springen we er met zijn allen op. Logisch, want zo’n aanbieding komt niet vaak voorbij. En soms is het echt een fantastische deal. In een gesprek dat over dit onderwerp ontstond, maakte iemand een in mijn ogen briljante opmerking: “Het dóór hebben, als iets een goeie deal is. Dat is een kernkwaliteit.” 

Maar hoe herken je dat nou? Wanneer is iets echt een goeie deal? Waar hangt dat vanaf? Waar moet je nu op letten?

1 De prijs van je goeie deal

Een eerste onderdeel van een goeie deal is natuurlijk de prijs. Soms lijkt iets een mooie deal, door hoe iets gepresenteerd wordt. Het komt echter behoorlijk vaak voor dat een winkel de prijs net voorafgaand aan de aanbieding verhoogd heeft. Dat zie je vaak bij elektronicawinkels en ook bij supermarkten. En soms is de prijs niet eens verhoogd, maar staat het er gewoon heel enthousiast. “Nu twee voor 1,95!” bij een product dat normaal gesproken € 1 kost…

Zo verkoopt mijn favoriete supermarkt allerhande dipjes en bakjes, waarop staat “3 voor € 5”. Als ik er twee nodig heb, kom ik heel vaak in de verleiding om die derde dan ook maar te pakken. Los zijn die bakjes echter tussen de € 1, 79 en € 1,69 zag ik pas. Als ik dus drie keer een los bakje van de goedkoopste variant koop, ben ik € 5,07 kwijt. Dus door ze tegelijk te kopen, bespaar ik 7 cent. Als ik ze alledrie tegelijk koop, terwijl ik er maar 2 nodig heb, kost het me dus eigenlijk € 1,62 extra. Lang verhaal kort: geen goeie deal!

2 Heb je het nodig?

Natuurlijk zijn er ook een heleboel aanbiedingen te vinden die wel echte aanbiedingen zijn. Maar ook dan is het belangrijk om je te realiseren is dat een mooie prijs ofwel een geweldige aanbieding niet hetzelfde is als een goeie deal! In mijn ogen is iets alleen een goeie deal als je het product ook daadwerkelijk nodig hebt. En dus ook gebruikt.

Zo was er afgelopen weekend ook een supermarkt die wasmiddel ver onder de normale prijs aanbood. Dat bleek achteraf een drukfout te zijn (heet dat zo, als het op internet staat?), maar het was echt een fantastische aanbieding. Toch heb ik die flessen niet besteld. Simpelweg omdat ik net een grote fles wasmiddel had gekocht, en wij daar een jaar mee doen. Dan kan ik nu wel nog een paar flessen kopen voor daarna, maar dan zit ik dus ook jaren aan dat wasmiddel vast. (In een geur die ik niet ken, van een merk waar ik geen fan van ben.) Ik was juist zo blij dat ik eindelijk weer eens een nieuwe mocht kopen vorige week. (Het zijn de kleine dingen die het doen…) 🙂

Wil ik hiermee nu zeggen dat het geen goeie deal was? Zeker niet. Het was voor mij geen goeie deal. Maar voor de mensen die dit wasmiddel wel gebruiken, was het natuurlijk een geweldige deal. Beetje jammer dat de supermarkt in kwestie erachter kwam hoe groot de fout was en alle bestellingen annuleerde, maar dat terzijde.

Of iets een goeie deal is, is naast de prijs dus sterk afhankelijk van wat je nodig hebt en wat je gebruikt.

3 Kun je het je veroorloven?

Een derde reden om een mooie aanbieding af te wijzen, is als je het eigenlijk niet kunt betalen. Zo zag ik pas een hele mooie aanbieding voor een verzameling prachtige fotolenzen. Een fotograaf deed ze weg. Ze waren van hetzelfde merk als mijn fototoestel en pasten erop. Ik maak graag foto’s en zou die lenzen zeker gebruiken als ik ze zou hebben. En zeker met mijn blog zou het ook nog een verantwoorde aankoop zijn, het wordt toch echt tijd dat ik mijn eigen foto’s eens ga gebruiken. (Nietwaar Mariima) 😉

Toch heb ik ze niet gekocht. Het was voor mij geen goeie deal op dat moment. Het ging namelijk om een investering van enkele honderden euro’s die ik niet gebudgetteerd had. Nu kun je dat streng vinden (dat vond ik namelijk zelf ook wel een beetje), maar aan de andere kant: op het moment dat ik ze zag, was ik net een paar dagen voor mezelf begonnen, en had ik nog geen enkele opdracht. Dan is een uitgave van een paar honderd euro gewoonweg geen goeie deal, zelfs niet als het product misschien wel meer dan duizend euro waard was.

Ik denk dat dit argument eigenlijk nog wel de belangrijkste is, als het erom gaat of iets wel of niet een goeie deal is. Als je het geld er niet voor hebt, is het per definitie geen goeie deal, hoe goedkoop het ook is. Als je je in de schulden moet steken om iets te kopen, is het per definitie geen goeie deal.

4. Wat kost het de wereld?

Soms zie je wel eens een aanbieding voorbij komen die echt geweldig is, voor iets dat je gebruikt, nu nodig hebt, en wat je je ook nog kan veroorloven. En dan is het toch geen goeie deal. Omdat de achtergrond niet klopt. Of omdat het wel heel slecht voor het milieu is.

Nu ben ik zeker niet heilig in dit soort dingen. Ik realiseer me dat het misschien zelfs wat hypocriet is om dit als reden te noemen. Ik koop namelijk wel eens wat bij Primark. En toen er in november een aanbieding voorbij kwam van winterlaarzen van Aktiesport voor € 2,50 inclusief verzendkosten (afgeprijsd van € 75) heb ik ze niet alleen zelf gekocht. Ik heb de aanbieding ook nog in mijn Facebook-groep gepubliceerd en op de voetbal-app gegooid. Warme voeten zijn veel waard tijdens die vroege winterse wedstrijden van onze zoons.

In de praktijk merk ik dus dat ik vaak gevoelig ben voor dit soort aanbiedingen die de wereld meer kwaad dan goed doen. Maar ik vind wel dat dit een argument zou moeten zijn, ook bij mij dus. Ik wil er meer op gaan letten in ieder geval. Als er kinderen aan hebben meegewerkt, of als de boeren die het verbouwen steeds verder onder het bestaansminimum terecht komen omdat ik zo nodig een paar euro wil besparen, is dat eigenlijk geen goeie deal. Als je er goed over nadenkt.

goeie deal spijkerbroekHet is niet makkelijk!

Wat het argument ook is om een geweldige aanbieding te laten liggen, makkelijk is het nooit! Toch is het wel iets dat je kunt leren en wat in de loop der tijd steeds makkelijker wordt. Wat goed is om voor ogen te houden, is wat het je oplevert.

En die spijkerbroeken?

Tja. Echt een goed idee was het niet. Ik heb al spijkerbroeken (zelfs eentje zonder gaten). En als ik heel eerlijk ben, was het ook niet eens echt een goeie aanbieding. Pff… crisis averted. Ik ga me toch maar eens uitschrijven van die nieuwsbrief. Dat scheelt in ieder geval weer een wekelijkse verleiding.

Heb jij hier ook wel eens moeite mee? Hoe weersta jij dit soort verleidingen? Welke argumenten helpen jou? Ik ben benieuwd!

 

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: