Je eigen bedrijf formeel starten: zo gebeurd!

Als je net als ik je eigen bedrijf wil starten, moet je best veel regelen. Er zijn allerhande bedrijfjes uit de grond gestampt de laatste jaren die je aanbieden om je daarbij te helpen. Ze doen je geloven dat het allemaal heel ingewikkeld is. Vooral de verzekeringen en BTW… Doodeng! Of toch niet?Ik vond het allemaal wel meevallen. Er wordt namelijk behoorlijk veel georganiseerd voor starters. De Kamer van Koophandel organiseert startersmiddagen, de belastingdienst startersavonden. En dan zijn er nog de nieuwsbrieven en relatieavonden van zo’n beetje alle banken. Handig hoor.

Weet je wat jij zou moeten doen…
De eerste logische zet is een middagje KvK. In zo’n beetje elke grote plaats zit wel een kantoor, waar je terecht kunt voor basisinformatie. De startersmiddagen worden alleen in de clusterhoofdkantoren georganiseerd. Om mij niet geheel duidelijke redenen, is die van Den Haag in Rotterdam. Wel heel handig voor als je uit Rotterdam komt. En ook leuk: het zit dichtbij de Markthal. (Ok, niet heel handig als je aan het besparen bent, en ook volledig besides the point. Back to business.)
De uitleg tijdens de middag zelf vond ik heel verhelderend. Het ging in ieder geval over inschrijven, naamgeving van je bedrijf en over de belasting. En waarschijnlijk over nog veel meer dingen, maar dat is niet blijven hangen. Na afloop krijg je (als alles goed gaat) de presentatie netjes toegestuurd. (Dat ging bij mij niet goed, vandaar dat ik niet meer weet wat er precies behandeld werd…) Ik weet in ieder geval nog wel dat ik na afloop vol enthousiasme de eerste echte stap heb gezet.

Stap 1: je domeinnaam claimen
Zodra je een naam bedacht hebt, is het eerste dat je moet doen checken of hij al bestaat. Dit kan je doen op de website van de KvK. Als blijkt dat je iets unieks in handen hebt, dan is het een goed idee om je domeinnaam direct te claimen. Zelfs als blijkt dat je er toch niets mee gaat doen, is dat een aanrader. Het kan namelijk gebeuren dat je domein al weg is. En dat is echt heel irritant, daar kan iedereen zich wel iets bij voorstellen. Zolang je je naam nog niet officieel hebt vastgelegd, kun je hem nog veranderen. Je hoeft je website echt nog niet in te richten, het enige dat je doet met registeren is een hekje erom heen zetten, zodat niemand anders er nog iets mee kan doen.
Ik heb mijn domeinnamen geclaimd bij Xel.nl. Daar kost het slechts 3,95 per jaar om een NL-extensie te claimen. Je kiest dan voor een parked domain. Als je er direct een hele website van wil maken, heb je hosting nodig. Het Online starter pakket is dan het meest praktisch. Over het inrichten van een site, schrijf ik binnenkort meer.

Stap 2: inschrijven
Daarna kun je naar de Kamer van Koophandel. Je maakt eerst online een afspraak. Daarvoor heb je je BSN nodig, en nog wat basisgegevens over je bedrijf. Het geeft niet als je nog niet alles bedacht hebt, je kunt alles later nog wijzigen. Je moet bijvoorbeeld opgeven hoeveel winst je denkt te gaan maken. Let op: tenzij je ervan overtuigd bent dat je in je eerste jaar direct al meer dan €50.000 denkt te gaan verdienen, moet je vooral laag inschieten. Anders krijg je een vooraanslag van de belastingdienst voor je goed en wel begonnen bent.

Het is ook handig om nog een paar alternatieve namen achter de hand te hebben.

Stap 3: belastingdienst
De KvK meldt je aan bij de belastingdienst. Daar hoef je dus niets voor te doen. Alle informatie over je BTW-nummer en de BTW-aangifte krijg je automatisch thuisgestuurd. Het is wel een goed idee om naar de informatieavond van de Belastingdienst te gaan. Daar leggen ze je alles uit over het verschil tussen inkomstenbelasting en de belasting die je als bedrijf betaalt. Je krijgt een kopje koffie of thee en een lekkere plak cake bij om het goed te maken. (Want het duurt wel lang, die avond. En zelfs als je zo geïnteresseerd bent in geld als ik, is het nog best taaie stof. Relevant. Maar wel taai.)

Stap 4: Verzekeringen
Tot slot is het altijd slim om je te verdiepen in de verzekeringen die je nodig hebt voor je bedrijf. Die eerder genoemde banken die je willen helpen, die sturen je nieuwsbrieven met allerhande verzekeringsinformatie toe. Ik had al direct uitgezocht dat een bedrijvenrekening bij KNAB verreweg de goedkoopste is. Maar die nieuwsbrief van de Rabobank is wel heel handig voor dit soort informatie. 🙂

Hierbij vast een link naar de verzekeringen die de Rabobank aan beveelt (maar zeker niet daar af hoeft te sluiten!). In een volgende post over dit onderwerp schrijf ik welke verzekeringen ik heb afgesloten en waarom.

Alles bij elkaar is het dus zo geregeld. Wie heeft er ook ervaringen met het starten van je eigen bedrijf? Nog tips? Vragen?

This Article Has 2 Comments
  1. Consuminderen schreef:

    En als je je bedrijf het eerste jaar hebt en je eerste belastingaangifte doet, kan het jaren duren voordat je de eerste definitieve aanslag hebt ontvangen. Belastingen? Te veel bezuinigd. Drama,

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten