Kelly Eekhof Macloune

ZZP’er Zaterdag met Kelly Eekhof van Macloune

Elke zaterdag plaats ik een interview met een ZZP’er. Dit zijn interviews met uiteenlopende mensen die één ding gemeen hebben: ze werken voor zichzelf. Soms volledig en soms naast een baan in loondienst. Soms zijn ze net begonnen, soms zijn ze al langer bezig. In alle gevallen geven ze ons een inkijkje in hun eigen bedrijf. Waarom zijn ze voor zichzelf begonnen? Wat doen ze precies? Hoe werven ze klanten? Hoe regelen ze hun zaken? In totaal heb ik 40 vragen gesteld, en iedereen kiest zelf welke hij of zij beantwoordt. Het doel hiervan: anderen inspireren om voor zichzelf te beginnen (of juist niet!).

Vandaag is Kelly Eekhof van Macloune aan het woord.

Kelly Eekhof - MaclouneAchtergrond

Hoe heet je bedrijf?

Mijn bedrijf heet Macloune, en daar zit een leuk verhaal achter: Toen ik jong was, had ik een bijbaantje in een shoarmatent. Daar werkten voornamelijk mensen uit Egypte en die begonnen me allemaal zo te noemen in plaats van mijn eigen naam. Tot ik op een gegeven moment maar eens heb gevraagd wat het betekent. “Prettig gestoord” kreeg ik als antwoord. 🙂

Het is een Arabisch dialect en de spelling heb ik voor het gemak zelf maar verzonnen.

Wat voor bedrijf heb je?

Ik ben grafisch vormgever en mijn bedrijf is een reclamebureau. Ik ben gespecialiseerd in het ontwerpen voor drukwerk en webdesign. Ik ben afgestudeerd typograaf en heb mijn kennis uitgebreid met kleurpsychologie.

(Plaatsing van) tekst en kleur zijn heel belangrijk wanneer je een huisstijl voor iemand ontwikkeld en de stemming die je wilt dat je doelgroep krijgt bij het zien van jouw bedrijf speelt een belangrijke rol in het koopgedrag. En om dat zo optimaal mogelijk voor mijn klanten toe te passen heb ik voor deze specialisaties gekozen.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Ik ben gestart nadat ik mijn vaste baan verloor. Mijn ouders waren ondernemers dus het was niet vreemd voor mij een eigen bedrijf te runnen. Toen mijn baan ophield te bestaan, stond ik al wel een aantal jaar ingeschreven in de KVK, maar ik deed nooit meer dan af een toe een klusje erbij. Op dat punt dacht ik: “het is nu of nooit. Ik waag het er gewoon op.”

Opstarten

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Ik sta sinds 2007 ingeschreven bij de KVK maar sinds 2013 ben ik full-time voor mezelf begonnen.

Hoe heb je je voorbereid op het starten van je bedrijf?

Ik heb vooral veel informatie ingewonnen bij mede-ondernemers en in het hele begin was voornamelijk mij vader mijn rots in de branding. Hij heeft me ontzettend veel geleerd en op weg geholpen. Helaas is hij er nu niet meer, maar ik heb nu een hele fijne groep ondernemers om me heen waarmee ik kan sparren.

logo_maclouneFinanciën in kaart

Heb je een bedrijfsbankrekening?

Ja, ik ben op dit moment een bedrijf rekening, bedrijf spaarrekening en een creditcard bij de Rabobank, maar ik ben in overweging over te stappen naar een andere bank. De Rabobank is relatief duur.

Hoe regel je je financiën?

Ik voer mijn boekhouding zelf in in Snelstart. Ingaande en uitgaande facturen en de bankafschriften. Binnen het programma werk ik in de cloud en op die manier kan mijn boekhoudster ook makkelijk in mijn account. Elk kwartaal kijkt zij mijn boeken na en verwerkt ze de BTW aangifte.

Is jouw bedrijf afhankelijk van de seizoenen?

In principe niet, maar ik merk wel elk jaar in dezelfde periode pieken (voornamelijk Q4) en dalen (Q2). Daar stel ik me elk jaar op in en zo kom ik alle seizoenen gemoedelijk door.

Spaar je voor je pensioen?

Ja, ik spaar maandelijks voor mijn pensioenopbouw. Hiervoor heb ik speciale rekening bij Delta Lloyd en ik kan elke maand zelf bepalen hoeveel ik overmaak. Voor mezelf heb ik een vast bedrag bedacht en dat wordt automatisch overgeboekt. Heb ik geen omkijken naar.

Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Ook heb ik een AOV afgesloten (vier maanden geleden). Ik vind het belangrijk dat ik gewoon voor mezelf kan blijven zorgen, ook wanneer ik ziek wordt, en dat mijn gezin gewoon verder kan zonder dat we in financiële problemen komen mocht ik langdurig ziek raken. Mijn beide ouders zijn veel te vroeg overleden aan kanker, en met dat in mijn achterhoofd wil ik geen risico lopen mijn inkomsten te verliezen mocht ik zelf ook door de ziekte geraakt worden.

Vaak wordt er gedacht dat de premie van een AOV heel hoog is. Maar bij mij valt dat reuze mee. Het is heel erg afhankelijk van de leeftijd waarop je start, je eigen gezondheid en de hoogte van de uitkering die je wenst te krijgen bij langdurig ziek zijn.

In mijn specifieke geval: ik ben 30 lentes jong, krijg genoeg uitgekeerd om mijn vaste lasten (waaronder een lease-auto) te kunnen blijven betalen en ik betaal een extra premie omdat ik door mijn gewicht verhoogde kans heb op hart en vaatziekten. Ik betaal € 70,00 per maand.

Aandacht voor je bedrijf

Hoe maak je reclame voor je bedrijf?

Ik heb me aangesloten bij een netwerk die een acquisitiemethode bied waardoor ik niet zelf mijn verkoop doe, maar met de hulp van mijn mede-leden warme leads aangereikt krijg en zo mijn omzetkansen verhoog bij nieuwe klanten.

BNI-meetingDat netwerk heet BNI (Business Network International). BNI is een wereldwijde organisatie. Elke groep (Chapter) werkt lokaal in een eigen stad. Zelf ben ik lid in Hoorn. Elk chapter heeft branchebescherming, dus van elke beroepsgroep is maar één lid vertegenwoordigd, wat de kans op omzet nog weer groter maakt. Wij zijn elkaars verkoopteam.

Onderling aanbevelen

Wanneer ik bijvoorbeeld op een verjaardag zit en iemand klaagt over rugpijn, dan zeg ik tegen diegene: In mijn netwerk zit een goede fysiotherapeut. Zal ik je zijn gegevens geven, dan kan hij je van je rugpijn afhelpen.

Die fysiotherapeut krijgt van mij de gegeven van mijn kennis, die belt hem op en zo heeft hij een warme aanbeveling en een grote kans een nieuwe klant binnen te halen. Mijn kennis heeft mij horen vertellen over de therapeut, weet dat het een goede is en verwacht zijn telefoontje. En zo werkt het natuurlijk voor elk lid van de groep. Dat kan voor van alles zijn.

Wekelijkse meetings

Doordat iedereen binnen het chapter elkaar goed kent kunnen we elkaar ook goed aanbevelen. En dat leren kennen gaat vanzelf, want wij komen élke week bij elkaar. De meetings zijn heel vroeg in de ochtend met een ontbijt en tijdens het ontbijt pitcht elke aanwezige zijn bedrijf in 60 sec. Dat zijn de leden, maar ook bezoekers en vervangers als een lid afwezig is. Zo leer je elkaar en elkaars bedrijf heel goed kennen.

Elke week klinkt vaak, maar BNI is voor 80% de vervanging van mijn “normale” acquisitie. Hoeveel tijd stopt een ondernemer in telefonische acquisitie, loopt andere netwerkborrels af en strooit met flyers en visitekaartjes? Om nog maar te zwijgen over een advertentie in de krant die hartstikke duur is, waarbij je zij aan zij met je concurrent op een pagina staat en die na één dag alweer onderaan de kattenbak verdwijnt…

Als je dat allemaal vergelijkt met een ontbijtje in de week van 1,5 uur… dan valt het allemaal reuze mee.

Heb je een website?

Ja: www.macloune.nl

Ik blog ook, op macloune.nl/blog Mijn blogs worden ook allemaal gepubliceerd op ZZP Servicedesk.

Maak je gebruik van Facebook om klanten te werven? En van andere sociale media?

Ik heb een Facebook-pagina. Daar post ik ook met regelmaat berichten en mijn blog op. Daarnaast ben ik lid van een paar Facebook-groepen waar zzp’ers hulpvragen kunnen stellen. Zo deel ik mijn kennis over ondernemen en mijn vakgebied. Meer heb ik aan mijn LinkedIn-account. Daar krijg ik meer leads door.

Hoe gaat de verkoop?

Hoeveel klanten heb je?

In 2016 heb ik tot nu toe voor 60 unieke klanten gewerkt.

Wat voor soort klanten heb je?

Mijn klanten zijn voornamelijk zzp-ers en MKB bedrijven. Ik heb een paar (3) grotere klanten waar ik met regelmaat meer werk voor doe. Zij vormen een mooie stroom stabiel inkomen aangevuld met de kleinere klussen van de kleinere klanten.

Komen jouw klanten meestal terug?

De meeste van mijn klanten (75%) zijn klanten die steeds weer bij me terug komen. Dat komt door mijn service niveau en mijn goede prijs/kwaliteit verhouding.

Samenwerken

Werk je samen met iemand anders?

Ik werk heel graag en veel samen met andere zzp’ers. Ik heb geen personeel, zou dat ook niet willen. Ik werk samen met webbouwers, fotografen, tekstschrijvers, beletteringsbedrijven en drukkerijen. Ik heb voor diverse soorten opdracht vaste partner-bedrijven en op die manier kan ik mijn klanten in al hun marketing vraagstukken helpen, of doorverwijzen naar de juiste persoon.

Heb je veel contacten met andere ondernemers?

Zowel binnen BNI als binnen mijn eigen netwerk heb ik heel veel contact met andere ondernemers, niet alleen mijn klanten, maar ook vakgenoten en sparrings-partners.

Wat verkoop je?

Lever je verschillende soorten diensten?

huisstijl_stavenuiteradministratieIk lever diensten voor online (website en Social Media) en offline (drukwerk en reclameuitingen) communicatie en voor interne (denk aan een personeelsblad) en externe (denk aan reclame, folders, flyers, verpakkingen) communicatie.

Hoe stel je je assortiment samen?

Mijn assortiment wordt samengesteld aan de hand van de wens van de klant. Ik heb de standaard producten die elke vormgever heeft, maar ook speciale producten die maar zelden voorbij komen zoals de inrichting van een opvallende beursstand of een eenmalige actie. Ook ontwerp ik speciale items als voetbalklappers en sport merchandise (sjaals met sposorlogo’s en beanies).

Wettelijke zaken

Maak je gebruik van een modelcontract?

Ik heb de voorwaarden van het contract door een advocaat laten opnemen in mijn algemene voorwaarden. Bij elke (grote) opdracht tekent mijn opdrachtgever mijn algemene voorwaarden en daarmee is een modelovereenkomst niet meer nodig. Dat scheelt mee een hoop tijd per opdracht, en de kosten voor het op laten nemen van de voorwaarden waren maar € 245,00. Dat is natuurlijk verwaarloosbaar in verhouding met de tijd die het je kost om élke opdracht weer een overeenkomst op te stellen.

Wat wil je nog meer over je bedrijf vertellen?

website_radboudAls vormgever heb ik me in de afgelopen jaren ontwikkeld als echte duizendpoot. Ontwerpen voor print gaan mij net zo makkelijk af als ontwerpen voor beeldscherm. Denk hierbij aan die ene brochure, opvallende visitekaartjes, creatieve beursstands, flyers van speciale papiersoorten, websites die van het scherm spatten, logo´s en huisstijlen die mensen aanspreken.

Door jarenlange ervaring op diverse afdelingen binnen grote ondernemingen heb ik, naast alle reguliere facetten van het vak, ook een brede kennis op het gebied van Direct Mail, Digital Out Of Home (DOOH) advertising, Fotografie, Huisstijl Bewaking en Intern Communiceren.

Meer weten over Macloune?

Wil je meer weten over mijn bedrijf, mijzelf of wat ik voor jou kan beteken? Plan dan een inspiratie gesprek met me in. Die is altijd geheel vrijblijvend en gratis en ik beloof je een creatieve output.

Mijn contactgegevens vind je op Macloune.nl

Bedankt!

Bedankt Kelly voor je uitgebreide en inspirerende antwoorden! Heel leuk om te lezen hoe je op basis van je netwerk zo’n goedlopende bedrijf hebt opgebouwd.

Ook naar BNI?

Uitnodiging BNI zichtbaarheidDenk je nou, dat wil ik ook! Ga dan eens langs bij een chapter van BNI in je eigen omgeving. Of… ga eens kijken bij die van Kelly. Haar chapter organiseert komende dinsdag een speciaal thema-ontbijt over zichtbaarheid. Je kunt je nog aanmelden, om ook zichtbaar te zijn. Alle aanwezigen krijgen 60 seconden de tijd voor een pitch en na afloop is er ruime gelegenheid voor vrij netwerken.

Toevallig ga ik ook deze dinsdag kijken bij een BNI-bijeenkomst, ik ben heel benieuwd!

Volgende week

Volgende week is het de beurt aan Natasja Goossen – administratiecoach. Dat belooft ook weer een heel interessant verhaal te worden.

This Article Has 5 Comments
  1. jonna@burgertrutjes schreef:

    Wat een leuk interview!

  2. Mariimma schreef:

    Ik merk toch vooral benieuwd te zijn naar omzetten, begrotingen, uurtarieven, overhead en winst… 🙂

    Wel leuk dat het deze keer niet om een starter of bijklusser gaat. Succes met je bedrijf, Kelly. En inderdaad: nooit aan personeel beginnen! 😉

  3. Mr FOB schreef:

    Inspirerend om jouw verhaal te lezen. En interessant, BNI.
    Succes met je bedrijf!

  4. Lonneke schreef:

    Beetje late reactie, maar ik vind dit ook echt een super verhaal!
    Leuk bedrijf ook!

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten