focus - puppy

Meer focus = meer geluk? Ik test het uit

Vorige week kondigde ik het al enthousiast aan: in navolging van Gretchen Rubin organiseer ik een Happiness project op mijn blog dit jaar. (Het hele jaar?? Ja, ja, het is een jaarproject!). Elke maand krijgt zijn eigen thema, waarbinnen ik een aantal acties onderneem om mijn algemene geluksgevoel te verhogen. Het thema van deze maand is focus. Vandaag diep ik dat verder uit.

Nog even voor de zekerheid, voor jullie me allemaal willen gaan helpen :-), eigenlijk ben ik best heel gelukkig. Maar het kan altijd beter. Het gaat er dan ook niet zozeer om om gelukkig te worden, maar meer om er meer aandacht voor te hebben. Om bewuster te zijn van alle positieve dingen in het leven. Dat was ook het idee van Gretchen zelf, toen ze haar project 10 jaar geleden startte. Ze heeft er ook een mooi filmpje over gemaakt, wat precies aansluit om mijn idee van mijn eigen happiness project. (Ga het gerust even kijken nu, maar kom dan wel terug, want ook vandaag heb ik weer een punt. Beloofd.)

Wat heeft focus met geluk te maken?

Doordat ik vaak met dertig dingen tegelijk bezig probeer te zijn (ook nu weer, terwijl ik dit typte zag ik een 1-tje bij het Facebook-tabblad verschijnen, en weg was ik. Zucht.), is het best lastig om:

a) iets af te maken
b) ergens bewust van te genieten

blije-muur-happiness-projectFocus geeft rust

Zeker omdat ik heel veel energie heb, en ook vaak duizend plannen tegelijk (en ook nog graag dingen af vink), is het best irritant als ik dingen niet afmaak. En dat versterkt het gevoel van falen: door constant focus te verliezen, krijg ik het idee dat ik niets bereik. Als ik er over nadenk, weet ik dat dat onzin is, maar het gevoel dringt zich toch wel eens op.

Thuis bewust genieten

Achteraf vind ik best zonde dat ik niet wat bewuster gekeken heb of opgelet heb op mooie momenten de afgelopen jaren. Zeker met betrekking tot mijn kinderen is dat heel relevant. Ze waren zo schattig toen ze baby’s en peutertjes waren! En ook nu doen ze nog vaak dingen die, als je er oog voor hebt, heel bijzonder zijn, maar die zo vergeten zijn als je niet op let.

Meer bereiken

Werkgerelateerd is het natuurlijk ook fijner om meer focus te hebben. Nu ik bezig ben met het opstarten van mijn bedrijf, is het fijn om er gefocust mee aan de slag te zijn, zodat ik echt stappen kan zetten. En ook zeker weet dat ik de juiste stappen zet (of in ieder geval zelf het idee heb dat ik dat doe).

Ook op andere vlakken denk ik trouwens dat ik meer kan bereiken al sik meer focus heb. Als je één ding tegelijk doet, kun je een taak veel sneller afmaken. En is het eindresultaat natuurlijk vaak ook beter. Tot slot motiveert het ook meer als je iets naar tevredenheid afrondt, voor je weer met iets anders bezig gaat.

Mooi thema

Alles bij elkaar leek het me een heel mooi thema voor mijn eerste maand. Als ik deze maand leer om me meer te focussen, heb ik daar de rest van mijn project veel aan. Dan kan ik volgende maand vast ook beter focussen op het nieuwe thema. 🙂

Wat betekent focus?

Een volgende belangrijke vraag om het thema vorm te geven, is eens te kijken wat ik precies onder focus versta. Het online woordenboek geeft de volgende definitie (naast de fotografiedefinities natuurlijk, maar daar hebben we het hier niet over):

Het object of de kwestie waarop het denken en de aandacht is gericht.

Voor mijn maandthema zie ik het als een zoektocht naar hoe ik mij beter kan richten op 1 onderwerp tegelijk en hoe ik iets kan afmaken zonder dat ik aan iets anders begin. Op een blog die ik al googelend tegen kwam, las ik ook mooie definitie van de weg naar meer focus:

Een gloeilamp straalt alle kanten uit en geeft alles en iedereen aandacht en licht, zowel de successen als de mislukkingen. Als jij die gloeilamp bent, dan heb je niet voldoende energie, momentum en kritieke massa om de opmerkelijke resultaten te bereiken die je ambieert. Een laserstraal, daarentegen, focust zijn aandacht op het gebied waarin het resultaat wil zien, hij kiest! (www.leauz.nl)

Nou, dat is het dus! Ik wil graag meer laserlicht uitstralen en minder een gloeilamp zijn.

Hoe leer je om meer focus te krijgen?

En dan de hamvraag: hoe doet men dat? Tja. Dat is zo makkelijk nog niet. Dat merk ik in de praktijk nu ook wel weer. Ik heb even geturfd, maar in de tijd dat ik dit geschreven heb, heb ik 8 keer gedacht om even op Facebook te kijken, en het daadwerkelijk 4 keer (ok, nu 5 keer) gedaan… (Het was wel de moeite waard trouwens, er stonden weer allemaal nieuwe “mooie momenten” van vandaag van mensen uit mijn Facebook-groep over het happiness-project bij. Maar goed, we dwalen af.) En dan hebben we het er nog niet eens over dat ik nog even verder gesnuffeld heb over het woord Focus, mijn oudste weer in bed heb gestopt (ik schrijf dit ’s avonds), en toen ook nog maar even thee heb gehaald.

Uit diverse literatuur heb ik een aantal belangrijke handvatten gehaald:

  • Stap 1: Zorg dat je prioriteiten helder zijn:
    • maak een mindmap
    • maak een lijst met 30 wensen
  • Stap 2: Maak duidelijke afspraken met jezelf over:
    • wat je actiepunten zijn
    • hoe lang je aan een taak werkt voor je iets anders mag doen
  • Stap 3: oefenen, oefenen, oefenen!

Stap 1: zorg dat je prioriteiten helder zijn

Financiële vrijheidMijn overall prioriteiten zijn als volgt:

  • Mijn gezin
  • Mijn gezondheid
  • Mijn bedrijf
  • Mijn blog

In die volgorde ja. Tenminste, als ik er goed over nadenk. In de praktijk is het nogal eens anders. Meestal staat mijn gezin wel boven mijn bedrijf, maar ik wil ook nog wel eens met mijn blog bezig zijn, als ik ook zou kunnen voorlezen… En hoewel ik mijn gezondheid echt heel belangrijk vind, komt het toch bijzonder vaak voor dat ik chocola op korte termijn belangrijker vind dan mijn lange termijn (10 kilo eraf) gezondheidsdoel… Gelukkig hoef ik ook niet alles deze maand op te lossen. Het vinden van focus, dat is het hoofddoel deze maand.

Maak een mindmap

Een handige manier om je prioriteiten helder te krijgen is het maken van een mindmap. Daarmee kun je alles rondom je focuspunt in kaart brengen. Zo hoort bij mijn prioriteit “gezin” niet alleen het doorbrengen van vrije tijd met uitstapjes, knutseltjes en voorleesplezier, maar ook het huishouden, en het op tijd op school krijgen van de kinderen (over dagelijkse uitdagingen en geluksremmers gesproken!). Door een mindmap te maken van alles wat mijn gezin raakt, werd me wel duidelijk hoeveel tijd ik eigenlijk aan mijn gezin besteed. Dat gaf me ook gelijk een geruster gevoel: het valt best wel mee, ze staan echt wel op 1.

Ook voor mijn bedrijf en mijn blog heb ik zo’n mindmap gemaakt. Daarin heb ik aangegeven wat ik belangrijk vind, en wat ik minder belangrijk vind. Daarmee ontstond ook een helderder beeld van waar ik me de komende tijd meer op wil concentreren. Dat gaf gelijk rust en helderheid.

Tip! Ik was op papier begonnen met mijn mindmap, maar dat werd al gauw een rommeltje (en daar houd ik niet zo van als het om dit soort mooie actieplannen gaat). Toen ben ik op zoek gegaan naar een online oplossing. Op www.mindmup.com kun je online mindmaps maken. Je kunt ze niet gratis bewaren, maar je kunt ze wel ter plekke printen en dan deleten (of gratis publiceren for the world to see, dat vond ik weer niet zo geschikt in dit geval). Handig!

Maak een lijst met 30 wensen*

Een ander hulpmiddel om je prioriteiten helder te krijgen, is om een lijst te maken met 30 wensen. Door random 30 wensen op te schrijven, kom je steeds dichterbij wat je eigenlijk echt wil. In eerste instantie begin je vaak met materiële wensen, maar na zo’n 10 van dit soort wensen, ben je daar vaak wel klaar mee. Door dan door te gaan, kom je steeds dichterbij je echte, diepere, minder materialistische wensen, is zijn statement. Dat bleek te kloppen toen ik deze oefening probeerde. Van “een werkende fotolaptop” en “nieuwe schoenen” kwam ik op een gegeven moment via “een interview met de Flow”** en “meedoen aan Wie is de Mol” (:-) ) uit bij “focussen op trouble shooting in plaats van op projectmanagement” in mijn bedrijf. (Om in de focus van deze blog te blijven ga ik daar niet verder op in, maar check gerust mijn bedrijfswebsite als je daar meer over wil lezen.)

*Deze tip heb ik van de auteur Jack Canfield, uit het boek The succes principles – how to get from where you are to where you want to be.  

** Als iemand tips heeft hoe je dit voor elkaar krijgt, mail me gerust! Altijd fijn om iemands wensen te helpen vervullen toch? 🙂

Stap 2: Maak duidelijke afspraken met jezelf

Net als dat fijn is voor kinderen en huisdieren als de regels duidelijk zijn, is het voor jezelf prettig, zo blijkt. Nu ben ik best consequent als het om mijn kinderen gaat, en met mijn puppy nog meer (want die straft meteen als je een regel vergeet…), maar voor mezelf ben ik er niet zo goed in. Toch is het heel zinvol om hier meer aandacht aan te besteden, als je meer focus wil aanbrengen in je leven, zo leer ik. Als je erover nadenkt is dat ook wel logisch. Net zoals een weekmenu heel handig werkt, als je aan de lijn bent, en een budget als je op je geld moet letten, is een lijst met actiepunten handig als je wil focussen. Een beetje zoals Gretchen’s geboden misschien.

Maak een lijst met actiepunten

zeeAls je weet waar je prioriteiten liggen en wat je wensen zijn, kun je per wens een lijstje met actiepunten maken. En die kun je prioriteren op basis van je overkoepelende prioriteiten, leerde ik al eerder van Brian Tracy. Voor mijn bedrijf en mijn blog heb ik daarom een flinke actielijst opgesteld. Prioriteiten stellen moet ik nog doen 🙂 Het is ook pas 10 januari he, ik heb een hele maand de tijd. Dat het helpt met focussen, was echter wel al gelijk duidelijk. Mijn website verbouwen ga ik voorlopig nog niet doen, net als een nieuw logo laten ontwikkelen en nieuwe kaartjes laten maken. Wel ga ik meer netwerken en meer inhoudelijke literatuur lezen.

Bepaal hoe lang je aan een taak werkt voor je iets anders mag doen

Door voor je met een taak begint duidelijk vast te stellen hoelang je er mee bezig moet zijn (of mag zijn), is het makkelijker je erop te concentreren. Als voorbeeld: ik heb nogal een hekel aan was opruimen en het blijft dan ook nogal eens liggen. Als ik met mezelf afspreek dat ik er maximaal een half uur mee bezig hoef te zijn, is de kans veel groter dat ik daadwerkelijk een half uur opvouw en niet om de vijf minuten mijn telefoon pak, omdat ik er geen zin meer in heb.

Dat werkt met het schrijven van een blog ook, merk ik nu. Meestal ga ik pas schrijven vlak voordat ik bedacht had dat ik naar bed zou gaan, omdat ik tot die tijd andere blogs lees, weer Facebook check en heel geïnteresseerd kan zijn in de perikelen van de Kardashians of zoiets op Achterklap… Gevolg daarvan is dat ik vaak nog tot in de kleine uurtjes aan het bloggen ben. Ik heb nu echter afgesproken dat ik om 22.00u stop met schrijven. En guess what, het is nu 21.40u en ik ben al bijna klaar!

Stap 3: oefenen, oefenen, oefenen!

Wat ik ook lees, is dat het kan helpen om meer focus te krijgen door het te oefenen, zowel bij alles wat je doet, als met bijvoorbeeld mediteren. Iedereen die mij kent (of al meer dan 1 blog van mij gelezen heeft), zal begrijpen dat meditatie niet helemaal mijn ding is. Ik vind het idee wel heel leuk, maar om nu daadwerkelijk minutenlang mijn mond te houden en niets te doen… Ik krijg het niet voor elkaar.

Wat misschien wel zou kunnen werken is om weer eens yoga te proberen. Dat is per slot van rekening ook een vorm van meditatie, maar dan wel eentje waar je ook (langzaam) beweegt. Misschien moet ik Esther Schippers eens opzoeken, de yogalerares uit een van mijn ZZP’er-interviews.

Andere vormen van bewust focus oefenen, bijvoorbeeld via mindfullness zijn waarschijnlijk ook heel zinvol. Hier ga ik me de komende weken nog verder in verdiepen. Ik voel alweer een nieuwe “minder stress”-blog aankomen… 🙂

Focus op minder stress!

Wat deze maand me zeker zal opleveren, is een extra focus op mijn blog op minder stress. En daar word ik al direct gelukkiger van merk ik bij het schrijven van deze blog. Mijn tijd is bijna op, ik ga afronden. Als je tips hebt om mijn focus te verbeteren, laat ze me vooral weten in de reacties hieronder!

Of word lid van mijn Facebook-groep over het happiness project! Extra mooie momenten kunnen we altijd gebruiken per slot van rekening.

 

This Article Has 9 Comments
  1. Krystle/Batboy schreef:

    Ik ga je volgen, want misschien helpt het mij ook!

  2. Ilse van Kreanimo schreef:

    Hmmm, daar zit in veel dingen wat in…

    Mindfulness is sowieso wel iets waar ik dit jaar meer mee bezig wil zijn.

  3. Vlijtig Liesje schreef:

    Ik denk dat focus zeker kan helpen om je gelukkiger te voelen. Al ik het maar omdat je aandacht besteed aan positieve dingen.

  4. Mik schreef:

    Hi Sjoukje het is wel een lange blog geworden. Ik heb 2x tijdens het lezen iets anders gedaan op m’n tweede scherm 😉 Het helpt mij, en jou wellicht ook, om ’s ochtends als je start met werk meteen 3 acties te benoemen die vandaag gedaan moeten worden (en denk dan ook aan grootse output). schrijf die op en ga daar, zodra je start met werk, mee aan de slag.
    En denk aan het werken in bursts (52 mins denk/schrijf-werk, 17 mins pauze is optimaal kwam vorig jaar uit onderzoek).
    En – las ik net in dat goede boek van Tony Crabbe, bij Pauze denk je ook aan FAME (Fuel water en eet iets, Attention kijk even lekker uit het raam, weg van je scherm, zoek een plant op, Movement beweeg, Emotion, zet een vrolijk nummer op en geniet even van je eigen discodans)

  5. LekkerLevenMetMinder schreef:

    Ik kan echt wel wat aan mijn focus doen, dat zie ik al met bijvoorbeeld zo’n blog; het lezen gaat bijna ongemerkt over in scannen 😉 Voor mij dus echt wel een aandachtspuntje. Ik ga daarom nu mooi gefocust aan de slag met mijn werklijstje, dan weet ik zeker dat ik de dag uit ga met een super tevreden gevoel!

Geef een reactie