natasja-goossens-administratiecoach

ZZP’er Zaterdag met Natasja Goossens van Administratie.Coach

Elke zaterdag plaats ik een interview met een ZZP’er. Dit zijn interviews met uiteenlopende mensen die één ding gemeen hebben: ze werken voor zichzelf. Soms volledig en soms naast een baan in loondienst. Soms zijn ze net begonnen, soms zijn ze al langer bezig. In alle gevallen geven ze ons een inkijkje in hun eigen bedrijf. Waarom zijn ze voor zichzelf begonnen? Wat doen ze precies? Hoe werven ze klanten? Hoe regelen ze hun zaken? In totaal heb ik 40 vragen gesteld, en iedereen kiest zelf welke hij of zij beantwoordt. Het doel hiervan: anderen inspireren om voor zichzelf te beginnen (of juist niet!).

Vandaag lees je hier het interview met Natasja Goossens van Administratie.Coach.

Achtergrond

Hoe heet je bedrijf?

Mijn bedrijf heet Administratie.Coach. Ik heb voor deze naam gekozen omdat ik met de naam direct duidelijk wil maken wat ik doe. Ik doe dus iets met administratie en iets met coaching.

Wat voor bedrijf heb je?

Ik coach particulieren bij het ordenen van de administratie en bij het doen van de belastingaangiften. Ook coach ik ZZP’ers, zodat zij (als ze willen) zelf hun boekhouding kunnen doen. Willen ze dit niet dan kunnen ze het aan mij uitbesteden. Je kan met mij alle kanten op ;-).

Als mensen mij vragen wat voor bedrijf ik heb begin ik vaak met te zeggen dat ik een administratiekantoor heb. Dan weet iedereen gelijk wat ik bedoel. De uitleg komt daar dan vaak achteraan.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Ik heb altijd al de ambitie gehad om iets voor mezelf te beginnen. De vrijheid om je eigen uren te bepalen, zelf te bepalen hoe je je werk doet, dat spreekt mij enorm aan. Bovendien kamp ik met een chronische aandoening waardoor ik niet hele dagen achter een computer kan zitten. Nu kan ik zelf mijn tijd indelen.

Opstarten

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Mijn bedrijf bestaat sinds 16 oktober 2015. Ik heb net mijn 1-jarig jubileum achter de rug.

Hoe heb je je voorbereid op het starten van je bedrijf?

Door opleidingen te volgen in mijn vakgebied. Goed na te denken over wat ik wilde. En natuurlijk vanwege mijn aandoening ook goed nadenken over de haalbaarheid. En door goed te luisteren naar signalen uit de markt, waar hebben mensen behoefte aan?

Heb je ook nog een andere baan naast je bedrijf?

Nee ik heb geen andere baan, behalve moeder en echtgenote zijn dan ;-).

Hoeveel uur per week werk je aan/in je eigen bedrijf?

Logo administratiecoachDit verschilt heel erg per periode en hangt ook samen met mijn aandoening. Als ik veel last heb werk ik wat minder en als het beter gaat weer wat meer.

Het hangt natuurlijk ook heel erg af van de tijd van het jaar. In de maanden maart en april is het gewoon hard werken om alle aangiften op tijd de deur uit te krijgen, dan maak ik ook meer uren. En ook in de maanden dat de kwartaalaangifte de deur uit moet, tikken de uren door.

Heb je al eens eerder een eigen bedrijf gehad?

Ja, ik heb jaren geleden eens een webshop gehad.

Waarom ben je gestopt?

Het was erg leuk, maar de webshops kwamen toen op als paddenstoelen, ik deed het toen nog naast een baan in loondienst en kon er niet de tijd insteken die het nodig had om het succesvol te maken.

In die periode heb ik wel gemerkt hoeveel tijd het kost om naast het ondernemen nog een juiste administratie bij te houden. Daar komt onder andere mijn passie vandaan om ondernemers hierbij te helpen.

Financiën in kaart

Heb je een bedrijfsbankrekening?

Ja! Ik raad dat ook al mijn zakelijke klanten aan. Houd je zakelijke inkomsten en uitgaven goed gescheiden van prive, dat scheelt een hoop werk in je boekhouding. En dus tijd en geld!

Ik heb een rekening bij KNAB, omdat die naar mijn mening het goedkoopst is, aangezien je daar de eerste 1000 transacties gratis krijgt en je bij andere banken voor iedere mutatie moet betalen. Ik kan je vertellen dat dat aardig kan oplopen! Daarnaast is KNAB modern en overzichtelijk, niet zo log als andere banken.

Wat keer je jezelf als maandsalaris uit?

Ik keer mijzelf nog geen salaris uit, alle inkomsten investeer ik direct weer in mijn bedrijf.

Hoe regel je je financiën? Heb je een boekhouder of accountant?

Hihi, grapje zeker? Ik ben mijn eigen boekhouder 😉

Maak je gebruik van boekhoudsoftware?

Ik gebruik de software E-Boekhouden, en voor sommige klanten werk ik met Acumulus. Beide boekhoudprogramma’s zijn echt van deze tijd. Ondernemers kunnen zelf aan de slag in de software, iets wat ik heel belangrijk vind.

Doe je elk kwartaal BTW-aangifte?

Ja, heel braaf altijd netjes op tijd en voor mijn klanten natuurlijk ook.

Is jouw bedrijf afhankelijk van de seizoenen?

Ja en nee. Voor mijn zakelijke klanten geldt dit minder. Maar voor mijn particuliere klanten zijn de maanden maart en april natuurlijk echt drukke maanden.

Aandacht voor je bedrijf

Hoe maak je reclame voor je bedrijf?

Natasja Goossens administratiecoach - autoIk heb een bedrijfspagina op Facebook. Ook koop ik zo nu en dan leads. O ja, en mijn auto is bestickerd met mijn bedrijfsnaam en logo.

Heb je een website?

Ja: administratie.coach. Er staat inderdaad .coach en geen .nl. Dat hoort zo ;-).

Hoe gaat de verkoop?

Hoeveel klanten heb je?

Ik heb tot nu toe in 2016 zo’n 80 klanten (gehad)

Wat voor soort klanten heb je?

Mijn klanten kunnen zowel particulieren als bedrijven zijn. Bij bedrijven hebben we het dan over de eenmanszaken ofwel ZZP’ers.

Hoe vind je nieuwe klanten?

Via Facebook of via leads. En de beste manier om aan nieuwe klanten te komen is natuurlijk mond-tot-mondreclame. Dat vind ik het mooiste compliment dat je met je bedrijf kan krijgen.

Komen jouw klanten meestal terug? Hoe zorg je ervoor dat ze vaker terugkomen?

Dat is nog lastig te zeggen omdat ik voor de meeste klanten maar een keer per jaar de aangifte te verzorgen. Maar tot nu toe zegt 90% van mijn klanten: “Tot volgend jaar”. Een aantal klanten belt meerdere keren per jaar om naast de  jaarlijkse aangifte ook de toeslagen en de voorlopige aanslag te regelen. Superleuk natuurlijk.

Samenwerken

Werk je samen met iemand anders?

Nee, ik doe alles zelf.

Ben je van plan om alleen te blijven? Of wil je op termijn uitbreiden?

Vooralsnog vind ik het prima in mijn eentje. Ik heb ook niet de ambitie om zo groot te worden dat ik het niet meer alleen af zou kunnen. Ik vind persoonlijk contact met mijn klanten heel belangrijk, dat lukt toch het beste als je alleen werkt. Ik weet precies wie mijn klant is en wat de situatie van die klant is. Als je bedrijf groter wordt, bestaat de kans  dat klanten minder persoonlijk benaderd worden, en dat wil ik voorkomen.

Meer weten?

Bedankt voor je leuke antwoorden Natasja!

Wil je meer weten over haar bedrijf? Bezoek dan Natasja’s site: administratie.coach.

Volgende week een bijzondere versie van de serie, dan interview ik een tweetal: Erik Jansen en Jolijt Voerman van Lux: Licht op onderwijs.

Ook mee doen met deze serie? Laat het me weten in de comments!

 

 

 

This Article Has 1 Comment
  1. Anita Willems schreef:

    Leuk Natasja! Bedankt voor je informatieve antwoorden, fijn dat je je best hebt gedaan om zoveel mogelijk uitleg te geven. Dat is meteen een tip voor de volgende zzp-ers die hier aan het woord komen :-). Leg zoveel mogelijk uit over de aanloop van je keuzes. Ook als je er bijv niet voor kiest om aan reclame te doen, onderbouw dat.

    Je beplakte auto is super!!

    Heel veel succes met je bedrijf, ik zou mijn administratie wel aan jou vertrouwen!

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten