aanbiedingen

5 situaties waarin je juist NIET op aanbiedingen moet letten

Wil je besparen? Let dan vooral op de aanbiedingen! Dat lees ik vaak als één van de eerste tips als iemand een dergelijke vraag stelt. Toch is dat lang niet altijd een verstandige strategie. Sterker nog… Voor sommige mensen wordt het leven alleen maar duurder als ze gebruik maken van de aanbiedingen. Ik heb vijf situaties op een rij gezet, waarin je de aanbiedingen beter kunt laten liggen.

Situatie 1: Je houdt van folders

Aanbiedingen vind je meestal terug in folders. Of op de hoeken van de winkelschappen. Of gewoon in het schap, maar dan met zo’n schreeuwend kaartje erop. In alle gevallen is de plaats en de tekst bedacht door mensen die jou graag wat willen verkopen. En het liefst zoveel mogelijk. Waaaat?? Nee toch? Ja echt. Folders worden gemaakt door verkopers. 🙂

Zelfs als je het niet nodig hebt, kun je daardoor denken dat je het wél nodig hebt. En dat gebeurt aan de lopende band.

Echt niet!

Denk je nu: nou, dat gebeurt mij echt niet! Ik koop alleen wat ik wil kopen. Dan vind ik jou heel knap. Als dat echt, echt waar is. En dat komt voor hoor. Er zijn, zoals Gretchen Rubin bijvoorbeeld altijd over zichzelf zegt, echte “underbuyers”. Mensen die juist te weinig kopen. (En… heb je op die link geklikt? See what I just did?) 🙂

Of toch wel… 🙂

De meeste mensen echter hebben zichzelf niet zo goed in de hand. Die kopen toch die handige opbergdozen (want die zoek ik echt al heel lang!) of die lekkere koekjes (ok, dat gebeurt alleen mij natuurlijk). En wat dacht je van die geweldige deal voor wasmiddel (géén geld, kan ik maanden mee doen!). En natuurlijk, als het spullen zijn die je toch wel gebruikt en op een ander moment sowieso had gekocht, dan ben je zeker voordeliger uit. Toch? 🙂

Situatie 2: Het is helemaal niet voordeliger

Er is niets zo irritant als ergens een geweldige deal scoren, en dan ergens anders hetzelfde terugzien voor minder. Ok, er zijn irritantere dingen. Maar geef toe, het is toch heel vervelend als dat gebeurt.

Toch komt het behoorlijk vaak voor. Zeker rondom de feestdagen is speelgoed in de aanbieding. Dan staat er op het prijskaartje: “Van € 9,95 voor € 6! En als je dan het prijskaartje weg haalt, zie je de oorspronkelijke prijs: € 5,95.

Ook zag ik ooit bij een grote doe-het-zelf-zaak bij een lading hout drie prijskaartjes hangen. Gevalletje overijverige, danwel te luie, vakkenvuller gok ik.

  • Op kaartje 1 stond:  Actie! Slechts € 23,49.
  • Op kaartje 2 stond: Blijvend scherp geprijsd: € 23,49
  • En op kaartje 3, het vaste prijskaartje stond: € 23,49

Werelddeal dus. 🙂

 

Situatie 3: Het huismerk is nog steeds goedkoper

Zeker bij A-merken vergis je je gauw in de aanbiedingen. Zo heeft Bol.com regelmatig wasmiddelen in de aanbieding met maar liefst 50% ten opzichte van de adviesprijs (sterker nog… nu is er ook weer zo’n actie).  Altijd als ik dit soort aanbiedingen zie, ben ik geneigd om ermee vandoor te gaan. 50%! Wow!

Het wasmiddel van de Lidl is echter sowieso nog goedkoper dan de aanbieding. Volgens de Consumentenbond is het net zo goed. Dus daar hoef je het niet voor te doen. En als je het vergelijkt met zelfgemaakt wasmiddel, is die actie van Ariël helemaal duur.

Ook voor veel andere producten en etenswaren geldt deze regel. Ik zal het niet meer over pindakaas hebben. 🙂 Maar ook bij hagelslag komt het eigen merk vaak uit dezelfde fabriek, en kost het minder dan het A-merk in de aanbieding. Altijd goed opletten dus!

Situatie 4: De prijs per kilo of liter van het alternatief is goedkoper

Wat je ook vaak ziet is dat alleen een kleine verpakking in de aanbieding is. Dat is vaak het geval bij producten die ook een “voordeelverpakking” kennen, zoals plakjes kaas, pakken rijst of bijvoorbeeld luiers, tampons en maandverband. Dan staat er in kleine lettertjes op de aanbieding “geldt niet voor de voordeelverpakking”. Als je dan uitrekent hoe duur het is per kilo of per stuk, is de voordeelverpakking nog steeds de voordeligste (en heb je nog minder afval ook).

Ook zie je wel eens dat de koekjes van het A-merk in de aanbieding zijn. Er zitten er dan echter maar 10 in een rol. Dezelfde koekjes van het huismerk lijken duurder, maar… zitten met zijn vijftienen in een verpakking. Dus per koekje betaal je toch minder als je de aanbieding laat liggen.

Situatie 5: Het is ongezonder, of slechter voor het milieu

Tot slot zijn er nog de gevallen waarbij de prijs misschien inderdaad wel lager is. Maar… waarbij het toch beter kan zijn om voor je normale keuze te gaan. Als de aanbieding bijvoorbeeld in een hele berg verpakking zit, en je normale keuzeproduct niet. Of als er in de aanbieding tien keer zoveel suiker zit. Dan is het ook maar de vraag of je het nou echt moet doen. In dat soort gevallen is goedkoop altijd duurkoop als je het mij vraagt.

Dat geldt vaak voor aanbiedingen via geld-terug-acties bijvoorbeeld. Dan kun je gratis een bepaald drankje krijgen, terwijl je normaal gesproken altijd water drinkt. Dan kost het je allebei nauwelijks iets, dus waarom zou je het niet doen? Nou… omdat je dan vaak onnodige calorieën danwel rare stoffen binnen krijgt. En omdat die gratis drankjes niet gewoon uit de kraan komen, maar in blik of geplastificeerd karton zitten, die met vrachtwagens naar de winkel zijn gebracht. Daarom niet. 🙂

Om dezelfde reden vind ik aanbiedingen waar gratis kinderspeelgoed bij zit, nooit verstandige aankopen. Het is per definitie goedkope troep (dat speelgoed dan hè) waar je ook wel zonder had gekund. Het wordt vaak gemaakt van materialen die het milieu niet ten goede komen, danwel die ook voor nuttigere producten gebruikt hadden kunnen worden. En het verleidt je tot aankopen van producten die je mogelijk ook helemaal niet nodig hebt. Als je nou die aanbiedingen had genegeerd, had je dus op meerdere punten beter uit geweest.

Moet ik echt alle aanbiedingen laten liggen?

Nee zeker niet. Soms is het heel verstandig om de aanbiedingen wel in de gaten te houden. Bijvoorbeeld in geval van groenten. Als je een week- of maandmenu maakt, is het wel zo slim om gebruik te maken van seizoensgroenten per slot van rekening.

En als je je weekboodschappen doet, is het wel zo handig om naar de winkel te gaan waar een aantal van jouw benodigdheden net in de aanbieding zijn.

Laat je niet verleiden!

Maar laat je niet verleiden door die slimme marketeers, die jou wijsmaken dat je de aanbiedingen nodig hebt om te kunnen besparen. Elke euro die je in je zak houdt door iets helemaal niet te kopen, is per slot van rekening het snelst verdiend!

 

This Article Has 5 Comments
  1. Ineke schreef:

    Het is inderdaad waar, je moet niet op de blauwe ogen van de reclamemakers afgaan, 😉 maar je koppie gebruiken. Ik koop alleen onbewerkt, huismerken en basisproducten. Vaak is inderdaad de aanbieding van het A merk duurder dan de gewone prijs van het huismerk. Het A merk is ook niet per definitie lekkerder, dat is gewoon een kwestie van uitproberen. En zelfs al is het goedkope ietsje minder lekker, daar wen je ook weer aan en na verloop van tijd weet je ook niet beter. Ik ben nu op het punt beland dat het eigenlijk niet goedkoper kan in de supermarkt en heb ik besloten weer wat meer naar de markt te gaan. Ik had gisteren een kilo heerlijke kersen voor 1,50. Er zaten welgeteld 5 rotte tussen, dus dat viel erg mee. Ze moeten natuurlijk wel snel op maar dat vind ik geen enkel probleem. Ik eet veel fruit en een kilo draai ik er in mijn eentje wel in 2 dagen door. Heerlijk. 🙂
    Meer naar de markt dus. Eerste een rondje maken om kwaliteit en prijs te vergelijken (kan ook daar heel erg varieren) en dan pas kopen.

    • Sjoukje schreef:

      Oh lekker he, zo’n kilo kersen. Die is hier ook zo weg. 🙂 Wel goed dat je ontdekt hebt dat voor jou de markt nog een optie is om nog naar beneden te kunnen. Wij komen er ook graag.

  2. Haha, dat zeg ik hier ook altijd: dat iemand het een aanbieding noemt of dat er een bordje bijstaat, wil niet automatisch zeggen dat het ook écht een aanbieding is.

  3. Marana schreef:

    Ah een blog naar mijn hart! Helemaal met je eens. Met uitzondering van die rol koekjes dan. 15 stuks huismerkkoekjes zijn per stuk inderdaad goedkoper dan 10 merk-aanbiedingskoekjes, maar ja, wat doe je met die extra 5 koekjes? 😉

    Ik koop echt minder sinds ik een nee-nee-sticker op de deur heb en me heb afgemeld voor alle nieuwsbrieven in de mail. Ik kom gewoon niet in winkels (buiten de supermarkt dan).

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten