brievenbus - stop de verleidingen

Hoe stop je de verleiding? Twee bijzonder effectieve strategieën!

De wereld zit vol met lekkere hapjes. Overal waar ik kom, zie ik lekker eten. Sterker nog, ik klik net een Facebook-post weg omdat er een muffin in beeld was. En nu wil ik een muffin. Liefst twee eigenlijk. Eentje met appel en eentje met chocoladestukjes. Als je bewust met geld om wil gaan, is het probleem van constante verleiding misschien nog wel groter. We worden de hele dag geconfronteerd met allerhande verleidingen. Mijn mailbox loopt over met aanbiedingen voor spijkerbroeken, fotoboeken, hamsterdeals, stapelkortingen, en ga zo maar door. Toen ik net naar beneden liep, werd de nieuwste folder van een bekend kledingmerk bezorgd. Daarop stond een foto van een meisje in een trui die mij vast geweldig zou staan (tenzij ik nu die muffin echt ga eten…). En toen ik net de hond uitliet, struikelde ik bijna over zo’n reclamebord van de drogist. 1+1 gratis! werd me toegeschreeuwd. Wat dan? Ik weet het niet eens meer. Ik ben gauw doorgerend.

Verleidingen op straat en in winkels zijn soms alleen te negeren door hard weg te rennen. De andere verleidingen, die kun je wel redelijk makkelijk stoppen. Hoe? Dat lees je in deze blog.

Verleidingen door de brievenbus stoppen

De twee soorten brievenbusverleiders waar ik het meest last van heb, zijn van die bedelbrieven van loterijen en dikke boekwerken met hippe kleding. Folders vallen bij ons wel mee. Die krijgen we eigenlijk nooit.

Reclamefolders

Voor reclamefolders is natuurlijk ook een hele makkelijke truc: je plakt de “nee-nee” of “ja/nee”-sticker op je brievenbus en klaar! Deze kun je in veel gemeenten gratis ophalen bij het gemeentehuis. En je kunt ze ook voor € 1,95 online bestellen, mocht het lastig zijn om ze op te halen. In Amsterdam is het tegenwoordig omgedraaid. Daar moet je een Ja/Ja-sticker hebben om nog reclamefolders te ontvangen. Dat is nog eens een goed idee! Hopelijk bevalt het ze daar, en wordt dat initiatief breder ingevoerd.

brievenbus - stop de verleidingenLoze beloften van loterijen

Een van de meest irritante soorten post die wij ontvingen, was van de Vriendenloterij. Die stuurden te pas en te onpas zo’n blije foto van Chantal Janzen, met daarop geweldige beloften. Als je nu lid wordt, win je gegarandeerd je inleg terug. De eerste maand. En daarna zit je er nog maanden aan vast en win je nooit meer iets. De exacte winkansen, daar heb ik me nooit in verdiept, maar de kans dat ik morgen door de bliksem getroffen word, is volgens mij nog altijd groter dan dat ik een grote zak geld krijg van Chantal. (Ik gok trouwens dat de kans dat zij van diezelfde loterij een zak geld krijgt een stuk groter is, dan van alle andere abonnees bij elkaar. Maar dat terzijde.)

Toen ik het pas uitzocht, bleek het kinderlijk eenvoudig te zijn om die brievenstroom stop te zetten. Je kunt gewoon je adres invullen op hun site, en dan ben je er vanaf. Het is echt waar, ik heb het getest, en sindsdien nooit meer iets gekregen. Voor de Postcodeloterij geldt hetzelfde. Let op: er wordt ook om je emailadres gevraagd. Die hoef je niet in te vullen! Dat is geen verplicht veld. Als je nu dus niets ontvangt in je mailbox, vul dat dan ook vooral niet in. Hetzelfde geldt voor je telefoonnummer.

Andere bedrijven die ongewenste post toesturen

Ook andere bedrijven kunnen hele vervelende post toesturen. Overlijdensrisicoverzekeringen en kranten hebben daar nogal een handje van. En van die kledingzaken dus. Als je daar één keer wat via internet besteld hebt, krijg je ineens elke zoveel tijd hun catalogus toegestuurd. Vooral H&M is daar berucht in. Hun catalogus opzeggen is niet zo heel moeilijk gelukkig.

HM catalogus afmelden

  • Log in op HM.com en klik op je naam.
  • Klik op Persoonlijke gegevens.
  • Scroll naar beneden en klik op Bijwerken
  • Haal het vinkje bij “gedrukt marketingmateriaal” weg.
  • Klik op Gegevens opslaan
  • Klaar!

Postfilter: voor het afmelden van andere post

Bij Postfilter kun je je afmelden voor allerhande reclamepost. Ook dat is zo gebeurd. Eerst meld je je aan, daarna geef je aan van welke sectoren je geen post meer wil ontvangen. Je kunt ook specifieke bedrijven blokkeren hier.

En deze website kun je ook gebruiken als iemand in je familie overleden is, en de post voor die persoon niet stopt. Een keer registreren en dan zou het wel op moeten houden. Dat lijkt me ook wel heel vervelend zeg, als je partner is overleden en je krijgt nog altijd reclamepost op haar of zijn naam.

Verleidingen in je mailbox stoppen

brievenbus - stop de verleidingenVeel bedrijven geven korting op hun producten als je je aanmeldt voor hun nieuwsbrief. Vaak is het ook zo dat ze je lekker maken met het bericht dat je speciale kortingen ontvangt als je eenmaal lid bent. “Vandaag 50% korting op je tweede spijkerbroek, speciaal voor leden!” schreeuwde de nieuwsbrief me vanmorgen weer toe. Ja ja… Sterke jongen/meid die zich dan nog af durft te melden. Toch zou je het moeten doen. (Sterker nog! ik doe het nu!) Die kortingscode kun je namelijk ook gewoon googelen (“kortingscode + bedrijf”). Er zijn namelijk een hele berg aan kortingscodesites die alle actuele kortingen dagelijks publiceren.

Afmelden van nieuwsbrieven is heel eenvoudig. Onderaan elke nieuwsbrief staat namelijk verplicht een link naar het afmeldformulier. Zo gebeurd!

Nog handiger vind ik dat in mijn mailprogramma op mijn telefoon tegenwoordig standaard boven elke nieuwsbrief de volgende tekst staat: “Dit bericht is van een mailinglijst. Zeg abonnement op.” Als ik daarop klik, krijg ik de vraag of ik me inderdaad af wil melden. Nog een keer op klikken, en ik ben er vanaf. Handig!

De eerste stap is gezet!

Natuurlijk blijft het lastig, om in deze wereld vol reclame verleidingen te weerstaan. Overal waar je komt, wordt er met aanbiedingen en kortingen gegooid. Maar door in ieder geval je huis en mailbox enigszins dicht te zetten, heb je vast de eerste stap gezet.

Ontvang jij ook zoveel nieuwsbrieven en ongewenste post? Aan welke post irriteer jij je het meest? Vertel het me in de reacties!

This Article Has 31 Comments
  1. Adrianne schreef:

    Om eerlijk te zijn is bij mij de knop om. Ik ga bijna niet meer shoppen (niet gebudgetteerd, dus tsja ;)…) en kom dus de reclames niet meer tegen, kheb een nee-neesticker, dus ontvang alleen m’n eigen post en kleding vind ik al snel duur (ik ben gewend om het gratis te krijgen of te ruilen :P, haha).

    Nee, alle gekheid op een stokje: Ik weet wat m’n doel is, nl. veel sparen voor de kinderen en het versneld aflossen van mijn hypotheek en dat vind ik meer waard dan heeeeeel veel dingen. Kleding voor manlief is een forse uitgave altijd, maar gelukkig zijn we ruim een jaar geleden wezen shoppen en voorlopig weer even klaar met 2 verzoolde paar schoenen. Hij is lang, heeft een grote schoenmaat, dus 2ehands voor hem bestaat gewoon niet. Ik kan best wat naaien, maar de tijd die ik kwijt ben aan het naaien voor een paar mooie overhemden en kostuums is niet te doen. Kopen is sneller, voordeliger (!) en mooier (ik acht mezelf niet capabel genoeg om dat zelf te doen…)
    En qua email heb ik een ‘spam-adres’. Je ontkomt er bijna niet aan om hier en daar je mailadres achter te laten (daar vink ik al aan dat ik GEEN nieuwsbrief wil, maar soms sturen ze weer andere dingen). Op 1 of andere manier blijft die rommel binnenstromen ;). Ach, ik kijk er bijna nooit naar, 1x per week scroll ik in 2 minuten langs of er iets bij zit wat ik niet mag missen (een enkeling heeft dit mailadres), maar vaak ben ik binnen 2 minuten al klaar…
    Adrianne onlangs geplaatst…Repareren – bankMy Profile

  2. geld is tijd schreef:

    Ik heb al een nee-nee sticker, bel-me-niet register en adblocker, maar nu heb ik wel heel veel zin in een muffin. Je wordt bedankt;-) Hoe kom ik daar nu van af?

  3. Jolanda Toet schreef:

    Ook hier een nee-neesticker op de brievenbus. En ook ik koop al jaren geen overbodige spullen meer. Voordeel van een klein huis… 😉 Post van de Postcodeloterij ontvang ik al een jaar of 13 denk ik… Volledig zinloos, want ik wil geen loten. Misschien helpt jouw tip, had het eigenlijk opgegeven, maar vooral vanwege de verspilling en het milieu ga ik toch weer een poging wagen. dankjewel voor de tip!

  4. Bedankt voor de tip om uit te schrijven van de loterijen. Ik heb ons adres meteen afgemeld.

  5. Wendy Maes schreef:

    Ik zal een keer tijd maken om uit te zoeken waar je dat voor Belgische adressen kan doen. Ik word trouwens ook gek van de telefoons die ik krijg om aan enquêtes deel te nemen.
    Wendy Maes onlangs geplaatst…Een week in Cuba Deel 2: VinalesMy Profile

    • Ilona schreef:

      Ik hoop dat het ook mogelijk is in NL. Misschien post retour afzender sturen?
      Het bel-me-niet register in NL is echt super handig. Kan je jezelf afmelden per categorie of specifiek bedrijf. 🙂

  6. Kyara schreef:

    Wat een goede tips! Ook hier een nee-sticker, merkte direct verschil!

  7. irma schreef:

    Goede tips! Al vind ik de reclamefolders ook wel weer ‘leuk’ om te bekijken 😉
    irma onlangs geplaatst…Upcycled meubels en verlichting van Ruig & GeroestMy Profile

  8. MamaPlaneet schreef:

    Alweer superfijne tips! Oh de loterijen. Geldverspilling!

  9. Wat een goeie tips! Dit kan ik van harte gebruiken want ja ik ben echt een emotionele shopper. Dus als ik op die momenten mailtjes/brieven aankrijg waar iets leuks in staat heb ik het al gekocht voor ik er goed en wel bij stil sta. Woops! Dit artikel is dus een geschenk uit de hemel.

  10. Tiffany schreef:

    Oh wat handig die tip over de loterijen, ik werd er namelijk helemaal gek van!
    Tiffany onlangs geplaatst…The Floral Embroidery Trend For Spring 2017My Profile

  11. Tanja schreef:

    O die post van de vriendenloterij die vind ik ook heel irritant. Ik heb me weer afgemeld ben heel benieuwd.
    Verder heb ik een ander mailadres , mocht ik een keer iets bestellen en een mailadres moeten invullen. Ik meld me dan ook gelijk weer af voor de nieuwsbrief. Verder maak ik als het even kan ook geen vast account aan op die site of verwijder deze ook weer gelijk.

    Groetjes
    Tanja
    Tanja onlangs geplaatst…De weg lijkt eindeloos als je begintMy Profile

    • Olga schreef:

      Je kunt hiervoor ook 10 minute mail gebruiken. Dat is een tijdelijk e-mailadres adres, heel handig voor zulke doeleinden.

    • Ilona schreef:

      Ik heb een Hotmail account voor junk. Al denken ik soms dat de e-mails die ze gaan sturen belangrijk zijn. Eens in de zoveel tijd schoon ik mijn mail box op, kijk ik hoeveel ‘nieuwsbrieven’ ik werkelijk heb gelezen. Zo niet, of, denkt ik ze binnenkort niet te gaan gebruiken, meld ik me af. 1 maître bewaar ik in een appartement mapje: afmeldingen. Daar zou ik na verloop van tijd in kunnen kijken of het werkelijk is gelukt om af te melden.

  12. Lonneke schreef:

    Goeie, van die loterijen! Daar had ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
    Ik heb er wel een beetje een zwak voor, vooral de Staatsloterij.
    De laatste keer de verleiding weten te weerstaan omdat er beslag was gelegd 😉

  13. Bianca schreef:

    Ik heb een email adres speciaal voor webshobs. Dat blijkt erg handig. Het staat nu vol emails met facturen. Die hoef ik niet meer te bewaren. Ook nieuwsbrieven meldt ik mij voor aan, zodat ik de welkomskorting krijg. Als ik vervolgens iets nodig heb, zoek ik op de betreffende webshob in mijn inbox en kijk regelmatig of er een aanbieding is. Maar geen reclame in mijn dagelijkse inbox. Ik ben blij!

  14. Wat een goede post! Ik heb veel nieuwsbrieven al opgezegd, maar er komen er toch dagelijks nog een paar binnen.
    Ik ga die toch ook maar eens afzeggen. Dat scheelt werk.

    Verder moet er bij ons nog een nee – nee sticker op de deur.
    Huiselijk genoegen onlangs geplaatst…Eten,kleding en tanglesMy Profile

  15. Geweldig, die tip voor de loterijen! Ik heb meteen alles voor vriend opgezegd :$ Nu ben ik zijn postfilter wat dat betreft, maar ik zit er natuurlijk ook niet altijd met m’n neus bovenop. (En voor je denkt: wat een kenau!! > dat valt nu ook onder gezamenlijk en wat mij betreft krijgen ze daar al genoeg van ons). Ik doe regelmatig een rondje nieuwsbrieven in m’n mailbox. Laatst viel het me op dat dat nu echt flink scheelt. Ik hoef ’s morgens nu vaak nog maar een stuk of 10 mailtjes weg te werken, terwijl dat normaal zo 20-25 was!
    LekkerLevenMetMinder onlangs geplaatst…HoroscoopMy Profile

  16. Joyce van de Pas schreef:

    Goede tips, ik ga er ook wat mee doen. Erger me rot en toch laat ik het gebeuren 😉 #dom

  17. Ik werd helemaal gek door mails of postvan mensen of bedrijven die leningen willen aanbieden. No thanks!
    Nathalie – Volgmama onlangs geplaatst…Lente shoplog en mijn eerste OOTD: Sans-OnlineMy Profile

  18. sophie schreef:

    ik lees die reclame folders nooit, ik moet ook echt een keer zo een nee-nee sticker kopen want nu beland het direct in de prullenbak ook zonde

  19. steadyhomegrown schreef:

    Is ook beter voor het milieu 🙂 ik heb ook een sticker op de brievenbus. Ik koop alleen dingen die ik echt nodig heb. Ik ben van mening dat als je iets koopt wat je niet nodig hebt het nooit een goede deal is!

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten