tine van wel typograaf

ZZP’er-zaterdag met Tine van Wel – Typograaf

Elke zaterdag publiceer ik een interview met een ZZP’er. Dit zijn interviews met uiteenlopende mensen die één ding gemeen hebben: ze werken voor zichzelf. Soms volledig en soms naast een baan in loondienst. Soms zijn ze net begonnen, soms zijn ze al langer bezig. In alle gevallen geven ze ons een inkijkje in hun eigen bedrijf. Waarom zijn ze voor zichzelf begonnen? Wat doen ze precies? Hoe werven ze klanten? Hoe regelen ze hun zaken? In totaal heb ik 40 vragen gesteld, en iedereen kiest zelf welke hij of zij beantwoordt. Het doel hiervan: anderen inspireren om voor zichzelf te beginnen (of juist niet!).

Vandaag vertelt Tine van Wel haar verhaal en geeft ze waardevolle adviezen voor starters!

Achtergrond

Hoe heet je bedrijf?

De bedrijfsnaam die ik heb gekozen is ‘Tine van Wel – Typograaf’. Deze omvat mijn eigen naam met daarbij mijn specialisatie in het grafisch ontwerpvak. Een typograaf maakt complexe informatiestromen overzichtelijk en zorgt voor een logische navigatie. Denk daarbij aan het vormgeven van boeken (niet alleen het omslag maar ook het binnenwerk) en tijdschriften. Ook ontwerp ik kaarten en infographics.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Dat ik ooit voor mijzelf zou beginnen, stond voor mijn gevoel al vast. Alleen wanneer, dat wist ik eerder nog niet. Na de kunstacademie heb ik zeven jaar lang op het hoogste niveau gewerkt bij een boekontwerper ‘Joost Grootens’. Een droombaan, waar ik prachtige boeken heb ontworpen. Dit vroeg om veel commitment en na de geboorte van mijn eerste kindje, merkte ik dat ik nog steeds wel hard wilde werken, maar dan aan mijn eigen bedrijf. En toen raakte ik weer zwanger, mijn dochter was net één jaar geworden. We kregen de jackpot, een tweeling. En toen wist ik, nu is het juiste moment. Na mijn zwangerschapsverlof zou ik als volledig zelfstandige (vanuit huis) mijn bedrijf starten. Zo gezegd zo gedaan.

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Sinds 2007 bestaat mijn bedrijf al op papier, zodat ik naast mijn werkzaamheden in loondienst klussen ernaast kon doen. Als volledig zelfstandige ben ik 1 september 2015 van start gegaan.

Heb je een businessplan gemaakt?

Ja en nee. Het is belangrijk na te denken over zaken die je opneemt in een businessplan. Maar blijf er niet in hangen, het is niet noodzakelijk met je bedrijf te beginnen en dan een uitgewerkt prachtig vormgegeven document te hebben. Belangrijker is doelen te stellen, zoals het salaris dat je wilt verdienen per maand. Het bedrag dat je als buffer nodig hebt. En uiteraard hoeveel klanten je wilt hebben voor een bepaalde datum. Door deze doelen scherp te houden werk je daar naar toe, dat werkt!

Hoe heb je je verder voorbereid op het starten van je bedrijf?

Ik nam al klussen aan in loondienst zodat ik niet vanuit niks zou beginnen. Dat was soms ook doorwerken in de avonden en het weekend. Tijdens de tweede zwangerschap heb ik veel rust moeten houden. Toen schreef ik mijn businessplan, en dacht ik veel na over hoe ik het huishouden zo kon managen dat we tijd konden besparen.

Geef daar eens een voorbeeld van?

We besloten bijvoorbeeld om maar 1 keer in de week boodschappen doen, waarvan 1 keer in de maand de grote boodschappen. We kochten een grote wasmachine en een extra vriezer. Ik zou voortaan grotere porties gaan koken en zorgen dat we altijd een maaltijd uit de vriezer kunnen trekken, als de dag anders lijkt te lopen dan gepland.

Hoeveel uur per week werk je aan/in je eigen bedrijf?

Toen ik startte met mijn bedrijf werkte ik op maandag, woensdag en donderdag. Op dinsdag en vrijdag zorgde ik voor de kinderen. Ik merkte al heel snel dat doordat ik dinsdag niet werkte, ik met de opgestarte werkzaamheden van maandag niet in een werkflow terecht kwam. Voor mijn gevoel kwam het zo niet goed van de grond en had ik steeds tijd te kort. Dus vanaf 1 januari 2016 gaan mijn kinderen een extra dag naar de opvang. Een moeilijke beslissing want ik wist niet of ik wel genoeg zou verdienen om de extra opvangkosten te dekken. Ja dus, het blijkt goed uit te pakken.

Hoe deel je je tijd nu in?

Mijn werkweek bestaat van maandag tot en met donderdag en vaak werk ik op zaterdagochtend ook nog een paar uur. Op woensdag is mijn man thuis met de kinderen, dan plannen we bezoekjes aan bijvoorbeeld het consultatiebureau, zodat we dat samen kunnen doen. We eten samen tussen de middag, maar tussendoor ben ik aan het werken. Het is fijn te kunnen bijspringen als alle drie de kinderen tegelijk huilen. Het werkt verbazend goed, mijn dag is misschien minder productief, maar ik kan er wel zijn als dat nodig is.

Vroeg beginnen

Ik begin mijn werkdag vroeg want we brengen de kinderen – samen met mijn man – naar de kinderopvang om half 8. Dat betekend dat ik om 8 uur begin met werken. Eerst schrijf ik alle dingen die in mijn hoofd zitten op een to-do lijst. Werk en privé, zodat ik met een overzichtelijke lijst begin en mijn hoofd leeg is. En dan geef ik aan wat de hoogste prioriteit heeft. Alles dat binnen 5 minuten gedaan is doe ik meteen. De tot do lijst hoeft niet worden weggewerkt aan het einde van de dag, dat lukt namelijk nooit, maar op deze manier ontstaat er een prettige flow en krijg ik een hoop gedaan.

Tropenjaren

Tussen de middag doe ik een wasje en na mijn lunch zet ik de vaatwasser aan. Op zondag kook ik meerdere maaltijden in grote porties zodat het eten al klaar is. Meestal, chili con carne, lasagne of pasta een soep en roti is de favoriet!
Het zijn tropenjaren en er is weinig vrije tijd. Maar door goed te weten waar je energie van krijgt en leuke dingen doen voor jezelf is het zelfstandig ondernemen een gouden zet geweest om de vrijheid te creëren om mijzelf te ontplooien en er te zijn voor mijn gezin.

Financiën in kaart

Wat keer je jezelf als maandsalaris uit?

Tussen de € 1000 en € 2000 netto per maand.

Ik keer mijzelf mijn oude salaris uit, toen ik nog in loondienst werkte. Hierdoor zijn alle vaste lasten dekkend. En kan ik sparen voor een buffer, om de magere maanden op te vangen. Maar ik heb geen pensioenopbouw – behalve dat we ons huis helemaal aflossen en vrij hebben voordat we zestig zijn. En ik heb ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hiervoor zou er echt meer binnen moeten komen per maand. Een van mijn doelen voor dit jaar is dan ook een veel hoger netto maandinkomen.

Hoe regel je je financiën?

Sinds 2007 heb ik een boekhouder en dat kan ik iedereen aanraden. Doordat hij goed op de hoogte is van alle fiscale regeltjes, weet hij een hoop geld over te houden. Hierdoor hoef ik minder af te dragen en is zijn factuur gedekt, met daarbij de tijdsbesparing voor mij om de boel te regelen. Een keer per jaar orden ik mijn administratie en ga samen met hem zitten. We zijn daar een dagdeel mee bezig, maar dan is ook alles gedaan en afgerond.

Aandacht voor je bedrijf

Hoe maak je reclame voor je bedrijf?

Sinds een paar maanden ben ik actief op sociale media. Dat kost tot nu toe heel veel tijd en het loopt nog niet storm, maar het geeft een degelijke basis en ik zet mijzelf in de schijnwerpers. Sociale media is een goede tool om een beeld van jezelf neer te zetten, die weliswaar dicht bij jezelf staat maar wel een betere versie van jezelf is.

Verschillende sociale media

Zo blog ik op Linkedin over typografie, waarmee ik mijn specialisatie laat zien, zonder reclame te maken. Facebook is de plek voor korte nieuwsberichten, mijn wekelijkse typosnack en verzamelplaats van mijn sociale netwerk. En op Instagram zet ik een sfeer neer.

Naast op sociale media kun je op mijn website ook heel veel informatie vinden. Hier zijn al mijn blogteksten (die ik typosnacks noem) ook te lezen.

Doel: 1000 volgers op Facebook!

Mijn doel voor 2017 is om 1.000 volgers op Facebook. Help je mijn doel te halen?

Hoe gaat de verkoop?

Hoe vind je nieuwe klanten?

In het eerste jaar merkte ik hoe belangrijk je netwerk is. Al mijn klanten komen uit mijn eerstelijnsnetwerk. Een gunfactor is daarbij handig. Maar het is ook belangrijk jezelf te laten zien. Zo heb ik veel tijd besteed aan het versturen van persoonlijke e-mails, waarin ik vertelde dat ik voor mijzelf was begonnen en vroeg of er mogelijkheden waren voor samenwerking. Hier heb ik twee grote klanten uit gehaald. Eén daarvan was een freelance klus die is uitgemond in de restyling van het vakblad en klussen van de overkoepelde organisatie. Dit jaar werk ik ook met een redacteur van dat vakblad samen aan een boek waar hij de teksten voor schrijft en ik het ontwerp voor mijn rekening neem. Zo zie je maar wat een e-mail kan doen.

Wil je op termijn uitbreiden?

Ik denk erover om met stagiaires te gaan werken en misschien in de toekomst met freelancers. Omdat ik merk dat sommige klussen gewoon vragen om dagen achtereen uren te maken, dat lukt niet altijd omdat je ook nog afspraken met klanten hebt of een spoedklus tussendoor.

Heb je veel contacten met andere ondernemers?

Het is ontzettend leuk om met andere ondernemers te sparren. Wat doen zij en hoe doen ze dat? Heel veel heb ik aan de ervaring van mijn vader, ook grafisch ontwerper en dit jaar gestopt met zijn bedrijf. Zo ga ik – net als hij altijd deed – naar mijn drie grootste klanten rond de kerst met een passend geschenk als bedankje voor de fijne samenwerking.

Hoe gaat het verder?

Op dit moment vind ik het belangrijk dat ik er kan zijn voor mijn gezin op de momenten dat het moet. Hierdoor moet ik mijzelf afremmen in de grote dromen die ik soms heb. Dat betekent niet dat er geen vooruitgang is, maar ik ga mezelf makkelijk voorbij. Ik zou vaker op de bank moeten ploffen met een tijdschrift in plaats van ’s avonds nog even factuurtjes maken.

Maak je je zorgen over de toekomst van je bedrijf?

Nee helemaal niet, het komt niet eens in mijn hoofd op dat het zou kunnen mislukken. Zolang ik mijn doelen nastreef blijft alles in beweging en ontstaat er werk. Het was een aantal maanden erg rustig geweest. Toen werkte ik harder dan normaal, ik verstuurde mailings en maakte een acquisitie-plan het meeste loopt nog steeds omdat het vanaf mei zo druk werd dat ik een deel niet eens kon afronden.

Wat is je toekomstdroom voor je bedrijf?

Dromen over mijn bedrijf doe ik veel en mijn favoriete droom is dat ik over een paar jaar een lezing mag geven op de Graduate School of Design van de Harvard Universiteit in Amerika.

Meer weten?

Wat een fijn interview Tine! Bedankt voor je inspirerende antwoorden en adviezen!

Wil je meer weten over Tine, of mogelijk haar vragen voor een ontwerp? Ga naar haar website voor haar contactgegevens. En volg haar op Facebook, want daar komen de mooiste plaatjes en leukste ontwerptips voorbij! (Ook handig als je een blog hebt, kan ik je vertellen…)

Volgende week is het woord aan weer een heel ander type ondernemer, blogger Minke van der Eijk.

Eerdere verhalen lezen?

Tanja Taal van IJsprinses

Esther Schippers van 100% Yoga

Erik Jansen en Jolijt Voerman van Lux: Licht op Onderwijs

Merel Lamboo van We Like Living

Jobine Pankras van Dierosteopathie Jobine

Linda van Aken van Mamaliefde

Saskia Adema van Sassefras Meisjesspeelgoed

 

This Article Has 6 Comments
  1. Jonna@burgertrutjesNL schreef:

    Super tof bedrijf! En wat een leuk interview. Flinke dosis inspiratie 🙂

  2. Lot schreef:

    Leuk om te lezen. Ik heb ook jaren in die sector gewerkt. Ik maakte de boeken en nieuwsbrieven van de organisatie waar ik ruim 20 jaar werkte. Omdat ik al midden 60-er jaren ben gaan werken heb ik heel wat ontwikkelingen meegemaakt, van ponsmachine tot desktoppubliching. Een echte opleiding heb ik nauwelijks gehad, ben erin gerold en heb het in de praktijk geleerd. Wel een cursus van 3 maanden bij Grafisch lyceum in Rotterdam gedaan en later Photoshop. Was leuk maar heel veel droeg het niet bij tot mij kennis. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet al in die sector terecht ben gekomen toen ik met 16 ging werken, maar verdere opleiding daarin heb gevolgd.

    • Tine schreef:

      Lot, wat leuk dat je je verhaal met ons deelt! En zo te zien heb je mooie klussen kunnen doen. In de praktijk leer je ontzettend veel. Hou mijn typesnacks in de gaten. Want goede typografie is een stevige basis voor je verdere ontwerp!

  3. financieelonafhankelijkblog.nl schreef:

    Leuk om te lezen hoe je klanten werft via email en netwerken. En knap hoe je het opbouwen van je bedrijf combineert met je gezin.
    Over netwerken gesproken, ken je toevallig Femke Hogema? Was zelf genomineerd voor vrouwelijke ZZP’er van 2012. Helpt nu ZZP’ers met praktische tips over het aanpakken van hun financiën. Die geeft vandaag een gastvlog op mijn blog.

  4. Luna schreef:

    Leuk interview en wat heb je een leuk beroep. Of nou ja, het gepriegel om alles goed te zetten op de computer is niet echt mijn ding (werkstukken zijn prima maar af en toe de neiging om, als het niet wil zoals ik wil, de laptop het raam uit te gooien ;)) maar het is zo interessant om te zien wat er allemaal komt kijken bij de opmaak van een boek. Ik zal in elk geval je typosnacks af en toe lezen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten