Extreme couponing in Nederland… Kan dat?

Extreme couponing - Meer geld minder stress #extremecouponing

Honderden dollars besparen op je boodschappen, elke week weer... Dat lijkt toch een droom! Voor de deelnemers van de Amerikaanse televisieserie Extreme couponing is het een manier van leven. Ze hebben van bonnen verzamelen hun beroep gemaakt en halen karren vol gratis boodschappen door te betalen met hun krantenknipsels. In mijn Facebook -bespaargroep zie ik regelmatig de verzuchting "kon dat ook maar in Nederland". En dat begrijp ik wel, zeker als je ziet dat die extreme knippers soms nog geld toe krijgen ook op hun gevulde boodschappenkarretjes.

Wat is extreme couponing precies?

Extreme couponing kun je vertalen met het extreem verzamelen van kortingsbonnen voor supermarkten. De coupons zijn te vinden in speciale zondagskranten, online, in de winkels zelf en soms in folders. Om deze bonnen te verzamelen zijn de extreme coupon-ers uren en uren  bezig. Ze stoppen hun bonnen in speciale mappen om ze te categoriseren en mee te kunnen nemen.

Op televisie zie je vervolgens precies hoe ze in hun werk gaan. Voordat de extreme couponers naar de winkel gaan, maken ze hele lijsten met wat er gekocht moet worden en welke bonnen ze moeten gebruiken. Boodschappen doen is vervolgens een hele militaire operatie. Er moet precies worden gekeken welke producten in welke hoeveelheden meegenomen kunnen worden om zo precies de juiste hoeveelheid korting te krijgen.

Tot slot worden alle boodschappen en bonnen gescand. In eerste instantie is het totaalbedrag rond de $ 300 tot $ 500 vaak. Na het scannen van alle bonnen hoeven ze bijna niets meer te betalen. En soms... krijgen ze zelfs geld toe.

Wat zijn het precies voor kortingsbonnen?

Je hebt uiteenlopende coupons en kortingsbonnen:

Zo heb je supermarktbonnen, die in advertenties staan, in een tijdschrift of krant of op internet. Ook in de supermarkt liggen soms kortingsbonnen bij een product zelf. In Nederland heeft Kruidvat wel eens dat soort bonnen liggen, bij een product waar je korting op krijgt als je zo'n bon inlevert bij de kassa.

Dan heb je de "volgende-keer-kortingsbonnen" oftewel de cataline-coupon: als je iets koopt, print de kassa een kortingsbon, die je bij je volgende aankoop kunt gebruiken. Dat doet Gamma bijvoorbeeld voor klanten met een klantenpas ook.

Ook heb je fabrikantenbonnen. Dat zijn de coupons die de fabrikanten (of marketingorganisaties) van de producten zelf verstrekken. Die kom je in Nederland bijvoorbeeld tegen in de Allerhande. Ook vind je ze op producten zelf vaak. Dan staat er bijvoorbeeld op een doos koekjes gedrukt "probeer nu en krijg het aankoopbedrag terug!"

Hoe komen ze aan al die bonnen?

Sommige coupons vind je in de winkels, of krijg je bij de kassa. Maar verreweg de meeste kortingsbonnen vinden de extreem couponers in kranten, tijdschriften en op internet.

Op zondag zijn er in veel plaatsen speciale coupon-kranten. Daar kun je je op abonneren. Die zijn dus niet gratis (en zeker als ze er meer van hebben, is het dus maar de vraag of het voor veel mensen een besparing is...).

Ook zijn er, net als in Nederland, reclamefolders met coupons die gewoon thuisbezorgd worden.

Tot slot zijn er honderden blogs gewijd aan coupons. De meest bekende is (denk ik) The Krazy Koupon Lady.

Is het echt? Krijgen die mensen echt zoveel korting??

Nee natuurlijk niet, zou ik bijna zeggen. 🙂 Toch zit er wel een kern van waarheid in. Er zijn vaak veel minder voorwaarden dan wij in Nederland gewend zijn.

Supermarkten matchen elkaars bonnen

Als je bijvoorbeeld van de ene supermarkt een kortingsbon hebt, kun je die vaak in een andere ook gebruiken, onder het motto "matching coupons". De supermarkt waar je bent "matcht" het aanbod dat je bij de andere ook krijgt. Dat zou in Nederland dus betekenen dat je een bon van de Jumbo ook bij de Albert Heijn in zou kunnen leveren om de beloofde korting te krijgen.

Maar, zo weet ik uit mijn favoriete Amerikaanse blogs, lang niet alle supermarkten doen dat. Aldi bijvoorbeeld is op Pinterest berucht om zijn beperkte mogelijkheden op dat gebied. (Europese supermarkt hè, dan krijg je dat...).

Bonnen stapelen

Ook kun je in Amerika vaak bonnen stapelen. Als je bijvoorbeeld een bon hebt van de fabrikant waarop staat "nu $2 korting bij aankoop van twee doosjes tandpasta", kun je die combineren met een bon van de supermarkt zelf waarop staat "1+1 gratis". Als één zo'n doosje tandpasta minder dan $2 kost, krijg je dus geld terug. Moneymakers noemen ze dat.

Een rekenvoorbeeld

Even uitgewerkt: een tube tandpasta kost $ 1,50. Twee samen kosten dus normaal gesproken $ 3. Als je alleen actie 1 gebruikt, hoef je nog maar $ 1 te betalen.

Met actie 2 krijg je één tube gratis. Als je alleen die actie gebruikt, zou je $ 1,50 voor twee tubes moeten betalen.

Gecombineerd betaal je dus $ 1,50 en krijg je $ 2 terug. Dat is netto dus 2 tubes tandpasta en 50 cent winst...

Bonnen kopiëren

Een originele bon is niet altijd nodig. Het is vaak toegestaan om een bon meer dan eens uit te printen of te kopiëren. Als je bijvoorbeeld 20 van die tandpastabonnen uitprint, met $ 2 korting, kun je dus $ 40 korting krijgen, als je 40 tubes tandpasta inlaadt.

En als je dan die supermarktbon ook nog eens kunt kopiëren, dan heb je door die aankoop 40 tubes tandpasta maar liefst $ 10 verdiend.

Overigens kun je lang niet alle bonnen kopiëren in Amerika. Vaak moet je wel het origineel hebben. Het staat je echter vrij om die krant waar ze in staan tien keer te kopen. Of die van de buren mee te nemen.

Maar wat klopt er dan niet aan?

extreme couponing

Net als dat bij Eigen Huis en Tuin regelmatig dode planten en zo in de onder handen te nemen tuinen worden gepland (echt waar!) om het verhaal wat spectaculairder te maken, gebeurt dat bij Extreme Couponing natuurlijk ook.

Zo geven de winkels in die show soms dubbele couponkorting. Dat gebeurt bijna nooit! Ook worden allerhande stapelkortingen zonder enige problemen goedgekeurd. En alhoewel dat deels wel is toegestaan, is het in het echt nooit zo rooskleurig als je op tv ziet.

Meer weten daarover? Lees de blog van Moneycrashers hierover.

Nog een nadeel

Een ander veelgehoord nadeel van extreme couponing is dat al die kortingen met name voor ongezonde producten zijn. Je krijgt bijna nooit korting op biologische groenten om maar wat te noemen. Dat kan ik me uit de laatste afleveringen ook wel herinneren (want kijken doe ik natuurlijk wel graag). Die mensen haalden hele dozen vol met van die fruit-yoghurtjes waar meer suiker in zit dan in een pot jam. Nou ja, ongeveer dan. En ook liters van dat hele giftige schoonmaakmiddel. Maar geen appels of zo. Of sla.

En hoe zit dat in Nederland?

Nu de hamvraag... Zijn dit soort mooie aanbiedingen en extreme kortingen in Nederland ook mogelijk? Nee. Natuurlijk niet. Anders wist je dat allang. 🙂 Toch zijn er wel wat overeenkomsten.

Aanbiedingen matchen

Aanbiedingen matchen gebeurt in Nederland ook wel, maar niet op de manier als in Amerika. Je ziet het vaak bij elektronicawinkels hier. Zij claimen het goedkoopst te zijn. Als je dan ergens een scherpe aanbieding ziet, kun je die neerleggen bij een winkel met zo'n claim. En dan krijg je het verschil terug.

Bij supermarkten werkt dit meestal niet zo makkelijk. Jumbo heeft ook wel een dergelijk beleid, maar daar geldt het niet bij aanbiedingen. En ook niet bij huismerken van andere supermarkten weet ik uit de praktijk... ("Nee, sorry, dat is niet hetzelfde product." "Biologische eieren zijn toch biologische eieren?" "Nee, helaas, het zit in een ander doosje." "DUH!")

En bij kortingsbonnen zie je het al helemaal niet. Als je met een speciale kortingsbon van de Albert Heijn de Jumbo in loopt, en vraagt of die geldig is, krijg je hooguit een meewarige glimlach en uitleg dat je in de verkeerde supermarkt staat.

En bonnen stapelen?

extreme couponingIk denk niet dat ik ooit ergens gezien heb, dat je bonnen kunt combineren. Sterker nog, de standaardzin die je eigenlijk op ALLE acties in Nederland ziet, is "deze korting is niet geldig in combinatie met andere acties" of "Het is niet mogelijk om deze actie te combineren met andere...". Dus stapelen... helaas.

De enige uitzondering zou kunnen zijn dat je ergens een bon vindt, waarop staat dat je geld terug krijgt van de fabrikant als je een product koopt, en dat product is toevallig in de aanbieding. Maar ook die vlieger zal niet vaak op gaan, want in Nederland krijg je die fabriekskorting nooit direct in de winkel. Nee... dan moet je eerst de bon opsturen en een zegeltje afknippen of iets dergelijks. En waarschijnlijk krijg je dan ook nog eens alleen maar het bedrag dat je betaald hebt. Moneymakers bestaan dus echt niet hier.

Bonnen kopiëren

Gelukkig is er toch nog iets mogelijk. Het is namelijk vaak wel mogelijk om een kopie van een bon te gebruiken. Zolang de streepjescode maar duidelijk leesbaar is. Dit geldt natuurlijk ook lang niet overal en bij elke actie, maar het is in ieder geval niet onmogelijk. Zo gaat er op dit moment een actie rond op Facebook van een bon van de NS voor gratis koffie. Die kun je uitprinten en onbeperkt gebruiken, is het verhaal. Of die nog werkt, weet ik niet, maar het is in ieder geval een voorbeeld uit de praktijk.

Een extra nadeel in Nederland

Ik stipte het hierboven al even aan. In de shows in Amerika krijgen mensen de korting direct in de winkel. Dat krijg je in Nederland nog altijd bijna nooit.

Bij 9 van de 10 acties met kortingsbonnen van fabrikanten moet je de korting zelf terugvragen bij de fabrikant. Dat kan tegenwoordig wel een stuk makkelijker dan vroeger (toen je moest hannesen met speciale briefkaarten en zo), gewoon op internet. Maar het blijft gedoe. En als je het vergeet, dan heb je toch dat hele bedrag betaald.

Wat kan wel?

De laatste jaren heb je steeds meer initiatieven waarbij je geld terug krijgt. Op de site Geld terug Acties & Aanbiedingen vind je de meest recente geldterugacties. Handig. Ook heb je allerhande kortingssites waarop je codes kunt vinden voor online aankopen.

Toch kleeft hier hetzelfde nadeel aan als bij die Amerikaanse acties. Je krijgt bijna nooit korting op gezonde producten die je toch al zou kopen. Ik zie vooral geld-terug-acties voor frisdrank, snoep en snacks. En ok, ik zag er pas eentje voor kaas. Maar toen ik die wilde bestellen, bleek de link al niet meer geldig. Helaas...

En met die kortingscodes voor internetproducten geldt eigenlijk hetzelfde. Als ze werken, is het super natuurlijk. Maar altijd als ik ga googelen voor een korting voor een specifieke winkel, heeft die natuurlijk net geen aanbiedingen lopen.

Het gras is toch niet echt groener

Hoewel we hier in Nederland daadwerkelijk minder mogelijkheden hebben om gebruik te maken van kortingsbonnen dan de extreme couponers, denk ik toch niet dat we iets te klagen hebben. Natuurlijk is het leuk om bonnen te stapelen. En om geld te verdienen met iets te kopen. Maar om echt geld te kunnen besparen met coupons zijn de betrokken kortingjagers ontzettend veel tijd kwijt. Tijd die je ook zou kunnen stoppen in werken, meldt de schrijfster van MoneyCrashers adrem. 🙂

En uiteindelijk werkt het zoals overal... Wat je op tv ziet is niet echt. Sorry. Helaas.

Wel echt besparen op je boodschappen?

Lees dan eens deze berichten:

Hoe vind je de goedkoopste supermarkt?

​​10 supermarkttrucs om je meer uit te laten geven​​​

ECHT BESPAREN OP JE BOODSCHAPPEN? VOLG DEZE SLIMME STRATEGIE

Heb jij wel eens een mooie korting binnen gehaald met een coupon? Wat is jouw favoriete kortingswebsite?

Extreme couponing - Meer geld minder stress #extremecouponing
Extreme couponing - Meer geld minder stress #extremecouponing
Extreme couponing - Meer geld minder stress #extremecouponing

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: