omgaan met teleurstellingen

Omgaan met teleurstellingen

Begin deze maand kondigde ik het al aan, vanaf deze week lees je op Meer geld, minder stress regelmatig een gastblog over Minder stress. De eerste in deze reeks is geschreven door Aletta de Haan. Zij is lifecoach en ze schrijft regelmatig mooie motiverende blogs op haar eigen site. Ik heb haar gevraagd om iets te schrijven over omgaan met teleurstellingen, het meest genoemde onderwerp in mijn Facebook-groep als het gaat om omgaan met stress. 

Onbewuste gedachten

Wat fijn om hiervoor gevraagd te worden en iets moois met jullie te delen. Ik wil je jullie meenemen in de wereld van onze onbewuste gedachten. Gedachten die we stuk voor stuk hebben en die flink de kop kunnen opsteken bij moeilijke momenten in ons leven: die van teleurstelling en afwijzing. Ik heb het in mijn eerdere blogs op mijn eigen site al vaker beschreven: onze keuzes, gevoelens en gedrag hebben iets heel belangrijks met elkaar gemeen. Ze komen namelijk voort uit een gedachte. We hebben ongeveer 60.000 gedachten op een dag. Ongelofelijk maar waar. En het vervelende is dat het grootste gedeelte van die gedachten negatief is. De meeste van die negatieve gedachten zijn onbewust en zijn er door herhaling ingesleten, het zijn overtuigingen geworden.

Basisgedachten

Nu zijn er een aantal basisgedachten die iedereen heeft, beschreven door Albert Ellis, grondlegger van de Rationeel Emotieve Therapie. Die basisgedachten zijn irrationeel. Wat betekent dat? Nou, ze zijn niet logisch. Je kunt hoog of laag springen, ze zijn niet te onderbouwen. Maar ze kunnen je behoorlijk in de weg zitten!

Teleurstellingen en afwijzingen

Ik noemde het al, we gaan dieper in op teleurstelling en afwijzing. Die universele gebeurtenissen die we niet kunnen voorkomen en ons diep raken. Je wordt afgewezen voor contractverlenging. Een opdracht waar je zo hard aan hebt gewerkt gaat toch niet door. In de kleuterklas maken we al mee dat we niet mee mogen doen met dat speciale spelletje.

En de ergste voor veel mensen: een partner vertelt je dat hij of zij niet langer met je samen wil zijn. Afwijzing ten top. Het kan je opvreten, dat gevoel dat dan aan de oppervlakte komen. Machteloosheid, minderwaardigheid, verdriet en boosheid: ik kan er over meepraten.

Irrationele basis-ideeën

Weet je waarom het zo’n pijn doet? Er komen een aantal basisgedachten op-poppen wanneer we dat soort teleurstellingen doormaken. Gedachten waarin we zo geloven dat we wel door de grond kunnen zakken. En die ons rare dingen laten doen. Wat zijn nou dé drie irrationele basis-ideeën waar al die andere gedachten vandaan komen?

Dat zijn deze:

  1. Ik moet altijd goed presteren en daarvoor moet ik gewaardeerd worden. Zo niet, dan ben ik een waardeloos figuur.
  2. Iedereen moet aardig voor me zijn. Zijn ze dat niet, dan moeten ze daarvoor gestraft worden.
  3. Ik moet alles wat ik hebben wil op een relatief eenvoudige manier kunnen krijgen. Tegenslagen en andere narigheid móéten mij bespaard blijven.

Toen ik dit de eerste keer las schoot ik bijna in de lach. Ik had gelijk door dat dit inderdaad niet waar kon zijn. Maar toch, toch zitten ze diep in ons verankerd. Daar komen alle rotgevoelens vandaan als iets niet lukt, als iemand ons niet meer wil zien en als ons werk wordt afgekeurd.

Wat te doen?

Wat staat ons nou als eerste te doen als je je afgewezen, waardeloos en onbelangrijk voelt? Wees je er vooral eerst van bewust dat je dingen tegen jezelf zegt die niet waar zijn. Ook al zijn ze onbewust, je schreeuwt ze soms tegen jezelf in dat arme hoofd. Neem die gedachten niet serieus, ze brengen je absoluut niet waar je wilt zijn: zijn wie je bent, helemaal zoals je bent. Je bent uniek en waardevol, just the way you are!!

Omdraaien

En probeer die gedachten eens om te draaien. Durf ze om te zetten naar het positief tegenovergestelde en spreek dat regelmatig uit of schrijf ze op. Wat je hier overigens ook heel erg bij kan helpen zijn de tips van Byron Katie!

Je zult zien: het gaat je helpen. Want nieuwe gedachten zorgen voor nieuwe perspectieven en uiteindelijk voor nieuwe gevoelens en keuzes. Die je leven kunnen veranderen!

Good luck! Namasté, Aletta

Meer lezen van Aletta?

Wil je meer lezen van Aletta? Bezoek dan haar blog. Of…

Bezoek haar life event op 25 februari

Ook organiseert Aletta op 25 februari een life event met als onderwerp Love your story. Daarin gaat ze met de deelnemers aan de slag om een vervelende ervaring uit het verleden af te sluiten en een nieuwe koers te kiezen. Wil je mee doen? Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Geef je op via Facebook of stuur haar een mailtje.

This Article Has 4 Comments
  1. Mr FOB schreef:

    Elke avond 3 dingen benoemen of opschrijven voor jezelf die je vond dat je doe dag goed hebt gedaan kan ook helpen tegenwicht te bieden aan negatieve gedachten
    Mr FOB onlangs geplaatst…WerkdrukMy Profile

    • Aletta schreef:

      Wat een mooie reactie mr. Fob! Dat klopt inderdaad, er is zoveel wat je voor jezelf kunt benoemen wat goed gaat en is gegaan. En op het moment dat je dat ook opschrijft komt het extra binnen en kun je daar heel veel positiviteit mee opbouwen. Dank je wel!

  2. Lot schreef:

    Hoe kan ik dit omdraaien? Ik loop al 7 weken met een speciale schoen na operatie aan voet waarbij pen ingezet is. Nu kwam uit rontgenfoto dat nog niet voldoende botaangroei is en moet ik nog 5 weken meer dat ding aanhebben. Baal ontzettend.

    • Aletta schreef:

      Hai Lot, dank je wel voor je reactie. Ik snap dat dit een enorme teleurstelling voor je moet zijn! En heel goed dat je die vraag stelt: hoe ga ik om met zo’n teleurstelling waar ik niet gelijk een positieve draai aan kan geven?
      Wat goed is om te beseffen is dat je niets kunt veranderen aan de situatie nu, maar wel hoeveel aandacht je geeft aan het negatieve gevoel wat je ervaart. Wat je aandacht geeft wordt groter, en in dit geval ga je je daar niet beter door voelen en dat is juist wat ik je gun.
      Wat kun je voor gedachten zetten tegenover de gedachten die je nu verdrietig of gefrustreerd laten voelen? Probeer die te ontdekken en regelmatig te herhalen voor jezelf.
      En geef vooral aandacht aan wat je wél een goed gevoel geeft. Probeer dat voorop te laten staan. Dat zal je zeker helpen.
      Vind je het moeilijk om dit toe te passen, stuur me even een mail op alettadehaan@gmail.com, dan help ik je graag op weg!

      Ik wens je veel sterkte en wens je een voorspoedig herstel!!

Geef een reactie