Mariska Wimmers - bureau Mik

Ondernemer Mariska Wimmers van Mik aan het woord

Vandaag vertelt Mariska Wimmers, chief energy officer, over haar onderneming. In gesprek met haar kwam ik tot de conclusie dat ZZP’er Zaterdag (hoewel het zo mooi allitereert) de lading eigenlijk niet dekt. ZZP’ers is een zakelijke term voor een zelfstandige zonder personeel. Wat ik echter graag wil leren van deze ondernemers en wil overbrengen aan jullie, is niet zozeer het zelfstandig zijn, maar het ondernemen! Vandaar een nieuwe naam voor de rubriek: ondernemer op zaterdag.

Mariska heeft, ondernemend als ze is, haar interview herschreven tot een echte blog. Lees je mee?

Achtergrond

Mijn bedrijf heet Bureau Mik. Mik is al sinds ik jong ben mijn bijnaam. Ik wilde een ‘bureau’ heten, zodat ik ook met anderen zou kunnen werken onder deze naam en het wat professioneels kon noemen, naast dat speelse Mik. En ik wilde niet mijn eigen naam kiezen, maar wel iets dat erg dichtbij staat. Mijn werk gaat in de kern om mijn inzet. Ik inspireer, begeleid en verbind in organisaties. Ik werk als oplossingsgerichte coach en consultant en ben opgeleid als gedragskundige en organisatie-veranderaar.

Na jaren in loondienst wilde ik meer persoonlijke en professionele vrijheid en startte ik mijn eigen bedrijf. Ik werk samen met verschillende professionals en bureaus. Daarnaast heb ik afgelopen jaar onder de naam De 100e Dag, concepten voor individuen, teams en organisaties gemaakt om te werken aan Gedrag, Gewoontes &Geluk.

Mijn start

In oktober 2011 ben ik gestart met het UWV Starterstraject. Ik ben als ondernemer echt van start gegaan met het werven van opdrachten bij relaties die ik had uit eerdere banen en opdrachten. In januari 2012 heb ik me bij de KvK geregistreerd.

Het is hard werken!

Ik werk elke dag wel aan mijn bedrijf en mijn missie. Juist omdat het zo gaat over ontwikkeling, doen wat bij je past en persoonlijk leiderschap en werkgeluk. Dus in veel van mijn contacten gaat het ook ergens wel over mijn werk, meer of minder direct. Ik probeer ook veel wetenschappelijk onderzoek uit op mijzelf en mijn vrienden natuurlijk!

In interim/ project-periodes werkte ik zo’n 36-45 uur, in concept-ontwikkeling- en netwerk-periodes zo’n 30-45 uur. Ik werk erg flexibel gedurende de dag en de week. Ik kan goed even een middag naar m’n moeder om vervolgens de hele avond door te buffelen. Dit vraagt overigens veel overleg met mijn vriend, tegenwoordig hebben we een wekelijkse meeting om de doelen en agenda’s door te nemen.

Altijd in functie

Al mijn werk heb ik via-via weten te krijgen. Ik vertel ook veel over mijzelf, over mijn resultaten en de effecten die met mij werken teweeg kan brengen. Altijd ben ik in die zin in functie. Doordat ik zoveel werk met gedrag, laat ik ook veel van mijn eigen gedrag zien. Op mijn site, in tweets, in linkedin-shares.

Mijn financiën

Sinds ik mijn bedrijf begon heb ik een bedrijfsbankrekening. Tegenwoordig bij Triodos. Ik keer mezelf, niet structureel, een salaris uit tussen de 2000 en 3000 (of een prive-onttrekking zoals dat heet) per maand. Soms keer ik mezelf alleen uit als ik het ‘verdiend’ heb met opdrachten. Dan moet ik de andere maanden vanuit spaargeld m’n prive uitgaven doen. Sinds 2013 zet ik ook geld apart voor mijn pensioen. Ik maak jaarlijks mijn FOR-bedrag over en halverwege het jaar nog een bedrag. Sinds 2 jaar heb ik ook een AOV.

De administratie

Ik ben er trots op dat ik al jaren zelf mijn administratie doe. Sinds een jaar gebruik ik nu MoneyMonk, een fijn systeem. Supertoegankelijk, incl. facturatie, urenadministratie, balans, btw alles wat ik nodig heb. Het levert me tijd op om het op deze manier te doen en niet langer met Excel.

Met trainingen van Femke Hogema  heb ik geleerd om met vertrouwen mijn administratie zelf te doen. Zo volgde ik IBvoorZZP en het Onderneem Financieel Succesvol programma. Ik doe mijn belastingen al zelf sinds ik mijn eerste bijbaantje had en wilde dat zelf blijven doen. Nu maak ik er jaarlijks tijd voor en kan ik het zelf, met een half uur advies per skype van mijn accountant om de laatste vragen te stellen. En ja, dat is dus de belastingaangifte van mijn bedrijf, inclusief mijn fiscaal partner, onze kids en koophuis.

Uiteenlopende opdrachten

De eerste jaren heb ik workshops gemaakt en interimopdrachten uitgevoerd. Dat waren grotere bedrijven die mij inhuurden (Aegon, Transavia, Gemeente Rotterdam). Ik heb me destijds ook wel eens georiënteerd bij interim-bureau’s of opdrachtsites, maar daar is niets uit gekomen.

Veel grote organisaties

Meestal maak ik grotere organisatieontwikkeltrajecten en dan zijn ook grotere organisaties mijn klanten. Vaak kom ik dan uit bij managers, directieleden of HR-adviseurs. Daarmee heb ik langlopende professionele relaties waar ik ook veel tijd in steek.

Ik heb wel iets met grotere organisaties. En ik heb iets met organisaties met een maatschappelijke taak. Het pand dat soms anoniem laat voelen, waarin merken huizen waar je erg trots op kan zijn.

Maar ook particulieren

Overigens werk ik ook met particulieren en zelfstandigen. Want Gedrag is natuurlijk overal belangrijk! En gedrag is zo besmettelijk…Als jij lacht naar een onbekende, dan is de kans groter dat die onbekende ook meer lacht in de dag die voor je licht. En degene die die onbekende weer tegenkomt, heeft ook een grotere kans op een positievere dag. We zijn het dus ook aan onszelf en de mensen om ons heen verplicht om meer positief gedrag te laten zien. 40%van je geluk kun je op deze manier beïnvloeden.

Gedrag is zo belangrijk

Ik vind het ook zo belangrijk om hier mee bezig te zijn, omdat we ook zien dat gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkigere organisaties. Onderzoek toont keer op keer aan dat bedrijven met gelukkige werknemers tot 33% winstgevender zijn, 300% innovatiever, 50% minder veiligheidsincidenten hebben en 66% minder uitval door ziekte!

Samenwerken met anderen

In opdrachten werk ik vaak samen. Als doel voor 2017 heb ik meer langdurige samenwerking staan. Met andere zelfstandigen, nieuwe organisatie-ontwikkel-bureaus. Het is goed voor me om wat meer structuur te vinden in deze fase van het bedrijf. Dus mogelijk ook met een marketeer, een tekstschrijver. Daar denk ik nu over na.

BNI

In mijn ondernemersnetwerk BNI vind ik wel veel anderen met wie ik kan sparren. Ook zorgt deze wekelijkse afspraak, BNI 6.30u op dinsdagochtend, voor meer structuur in mijn agenda.

 

Ik heb de afgelopen jaren al zo’n 400 mensen begeleid om met meer aandacht, energie en plezier samen te werken. Dat wil ik blijven doen! Met organisatieontwikkeltrajecten van Bureau Mik en in mijn dagelijkse activiteiten.

Positieve energie!

Samen maken we meer positieve energie vrij, laten we positief gedrag zien en kunnen we beter samen leven, werken en spelend leren!

Meer weten?

Hartelijk bedankt voor je leuke invulling van het interview Mariska! Wil je meer weten over haar werk, of mogelijk door haar gecoacht worden? Neem dan contact met haar op via haar site BureauMik.nl!

Be the first to comment

Geef een reactie