online boodschappen (2)

Waarom ik mijn boodschappen online bestel – en jij het ook zou moeten doen…

Toen ik nog studeerde had ik vrienden die hun boodschappen thuis lieten bezorgen, vooral als ze een feestje hadden (en dat was nogal eens het geval natuurlijk, studenten hè). Dat vond ik toen zo decadent! Dat er iemand langs kwam, die flessen en zo voor je tilde. Dat leek me fantastisch, maar met mijn zuinige aard tegelijkertijd ook niet iets dat ik ooit zelf zou gebruiken.

Fast forward naar flink wat jaren later… zit ik nu te wachten op het vrachtwagentje van onze persoonlijke boodschappenbezorger. Hij brengt pakken melk en yoghurt, vers fruit, groente en allerhande andere spullen om ons weekmenu mee te vullen. En niet te vergeten: zware zakken hondenvoer. 🙂 Ideaal! (En ok, ook bitterballen, want daarmee bezorgt onze grootgrutter vandaag gratis).

Online bestellen is niet alleen heel handig, je kunt er ook nog flink mee besparen. Dan kunnen zelfs die bitterballen er gewoon af. Daarom een lijstje met de 7 voordelen van online boodschappen doen.

Voordeel 1: Altijd een boodschappenlijstje, dus je koopt niet snel teveel

Een boodschappenlijstje maken is altijd een goed idee als je wil besparen. Door een weekmenu te maken (of zelfs een maandmenu) kun je de aanbiedingen met je voorraad combineren en de hele week lekker eten. Je koopt alleen wat nodig is, in plaats van wat je spontaan tegenkomt (en daar zijn supermarkten natuurlijk heel goed in, jou spontaan iets nodig laten hebben).

Als je online bestelt, maak je automatisch gebruik van een lijstje (want random dingen in je karretje doen… dat is best lastig in die apps).

Voordeel 2: Je ziet altijd het totaalbedrag en weet wat je besteedt

Als je een budget hebt gesteld voor jezelf, is het in de fysieke winkel vaak lastig om in te schatten of je er al op zit (tenzij je een zelfscanner gebruikt). In de app van de online winkels kun je altijd het totaalbedrag zien. Je weet dus precies of je nog wel of toch maar niet die luxe sapjes, broodjes of wat dan ook mee kunt bestellen.

Voordeel 3: Als vaste klant krijg je vaak korting

Wij bestellen thuis meestal om en om de boodschappen. En we wisselen ook regelmatig van supermarkt. Dat vindt met name Jumbo niet zo gezellig. Om ons terug te halen, krijgen we dan ook vaak een lieve mail met daarin een kortingscode voor maar liefst € 10. Dat scheelt dus nogal wat.

Ook krijg je korting als je zeker weet dat je alles bestelt hebt. Je hebt namelijk (vaak) de optie “tot 17.00u aanpassen” of “tot 23.59u aanpassen”. Als je de eerste kiest, krijg je een euro extra korting. Zo wordt het steeds goedkoper.

Voordeel 4: Je kunt online vergelijken voor de beste deals

Omdat je het toch vanuit je luie stoel doet, kost het je nauwelijks extra tijd om 3 supermarkten te bezoeken. Je kunt gewoon ter plekke vergelijken waar de beste aanbiedingen zijn en daar dan je lijstje bestellen. Handig!

Voordeel 5: het scheelt zovéél tijd!

Voor mensen voor wie boodschappen doen niet in de top 10 van favoriete tijdsbestedingen staat, (wie niet…) is dit natuurlijk het grootste voordeel. De tijd die je bespaart kan je dan weer aan dingen besteden die je wél leuk vindt. Zeker voor mensen met een fulltime baan is het niet fijn als je een deel van je weekend moet doorbrengen in de drukte tussen alle andere shoppers.

Voordeel 6: het scheelt stress

En die drukte… dat brengt voor veel mensen ook weer stress mee. Zeker voor degenen die slecht tegen drukte kunnen. Ooit wel eens op zaterdagmiddag 3 uur door de supermarkt gewandeld? You get my point.

Voordeel 7: Als je iets vergeten bent, voeg je het gewoon toe

Ken je dat, kom je thuis na het boodschappen doen, en ben je de tandpasta vergeten… Of iets anders heel cruciaals waarvoor je juist naar de winkel ging. Zo irritant!

Als je online bestelt, pas je gewoon je bestelling aan. Even inloggen, tandpasta toevoegen… En klaar!

Dit werkt natuurlijk niet als je voor die euro korting hebt gekozen en niet meer mag wijzigen. Elk voordeel… je kent het wel.

Voordeel 8: het scheelt benzinekosten

Zeker als je wat verder van de winkels vandaan woont, moet je vaak met de auto naar de supermarkt. Door te bestellen, bespaar je die benzinekosten.

Nu vallen die op zich in het niet bij de bestelkosten van de meeste supermarkten (die auto’s van de grootgrutter rijden per slot van rekening ook niet gratis). Picnic bezorgt echter gratis. En Jumbo ook bij aankoop van bepaalde producten, die per twee weken wisselen. Daar zit natuurlijk lang niet altijd iets tussen waar je iets aan hebt. Gelukkig kun je in dat geval ook nog overstappen naar de concurrent, als het totaalbedrag inclusief bestellen hoger uitvalt.

Voordeel 9: ze hebben (bijna) altijd alles

Alles wat er in het assortiment zit, is online verkrijgbaar. Er is dus veel meer variatie verkrijgbaar dan in de (kleinere) supermarkten hier in de buurt. En, het is bijna nooit op.

In de  buurtsuper zijn de aanbiedingen of juist de minder goed lopende producten nog wel eens uitverkocht. Online is dat eigenlijk bijna nooit zo, de producten komen per slot van rekening direct uit de voorraadmagazijnen.

Voordeel 10: Je krijgt vaak probeerverpakkingen cadeau

Elke keer als wij boodschappen besteld hebben, krijgen we er een cadeautje bij. De ene keer een reep, de andere keer iets anders lekkers. Het zijn nooit producten die we zelf kopen, maar een keertje erbij als verwennerijtje is natuurlijk altijd leuk.

Zijn er geen nadelen?

Natuurlijk wel. Je kunt niet zien wat je koopt, dus of je precies de lekkerste druiven of de mooiste avocado’s krijgt… Dat is altijd even afwachten. Vaak ziet het er echter wel goed uit als het bij ons binnenkomt (en ik zei het al, we bestellen bij verschillende supermarkten).

Heel soms gaat het wel eens mis, en krijgen we een kapotte banaan of zoiets. Dan is 1 telefoontje naar de klantenservice meestal voldoen voor een korting op de volgende bestelling. Dit hebben we bij alle drie de bezorgers wel eens mee gemaakt en het is altijd goed gegaan.

Ook kun je nog wel eens in de verleiding komen om dingen te bestellen bij het uitchecken. Dan komen er altijd nog wat “leuke” suggesties langs. Eigenlijk net als wanneer je bij de supermarkt bij de kassa staat te wachten. Dat is dan ook niet een exclusief nadeel van online boodschappen doen natuurlijk.

Online boodschappen doen, een heel goed idee dus

Decadent, dat online boodschappen bestellen? Zeker. Maar nu ik er geld (en zoveel tijd!) mee bespaar, ook gewoon een heel goed idee.

Bestel jij wel eens boodschappen online? Waar bestel jij ze? Bespaar jij er ook geld mee?

PS: wil jij met € 5 korting PicNic ook eens uitproberen? Klik hier voor een kortingscode Dan krijgen we allebei € 5 boodschappentegoed.

Interesse in mijn online programma om meer geld en minder stress te krijgen? Klik hier voor meer informatie.

ja ik doe mee

 

 

 

 

 

Dit artikel bevat afbeeldingen van Shutterstock.com
This Article Has 18 Comments
  1. Doortje schreef:

    Ja, wij bestellen nu altijd bij Picnic (slim om je kortingscode te delen!) 😉 en we geven alsnog minder uit aan boodschappen, omdat ik echt alleen koop wat we nodig hebben, het scheelt toch. Dat had ik niet verwacht, want ons budget is al redelijk laag, dus toch mooi meegenomen.

  2. Gw schreef:

    Picnic levert hier nog niet…
    Wel sinds kort de AH. Ik ben fan. Alleen kies ik meestal voor zelf afhalen. Werd alleen gisteren om 10 voor 4 gebeld dat ik mijn bestelling pas na 6 kon ophalen. Dat vind ik dus wel echt een misser dus ik ga eens kijken hoe de jumbo pick up service bevalt.

  3. Ilse schreef:

    Picnic komt nog niet in ons dorp. Toen “onze” Jumbo begon met de pick-up service, kregen we EUR 10 korting op de eerste bestelling. Zoon was bijna jarig dus ik voerde een hele lijst in. Pas aan het eind bleek dat er maar heel weinig bezorgmomenten waren (twee weken later, dus niet last minute) en had ik al het werk voor niets gedaan. Ik heb toen wel gemaild naar Jumbo met de vraag waarom je niet eerst kan kijken welk tijdstip er vrij is. Ik hoorde er niets op en was er klaar mee. Overigens zijn de supers hier van 8.00 tot (een enkele) 22.00 open en op zondag van 10 tot 18.00 dus hoef je echt niet op zaterdag om 15.00 in de winkel te zijn.
    Man dringt iedere keer aan dat ik boodschappen moet bestellen om het makkelijker voor mezelf te maken en ik ben van plan om eens per maand alle houdbare spullen te laten brengen door Appie. Mijn ervaring is alleen wel dat als er veel in huis is dat het ook sneller opgaat. Onze pubers van 12 en 18 kunnen er wat van.

    • Sjoukje schreef:

      Dat vind ik ook een nadeel inderdaad. Wat wij tegenwoordig doen is eerst fictief bestellen. Dus bv 5 pakken wasmiddel bestellen oid, waarmee je het drempelbedrag haalt. Dan een tijdstip reserveren. Pas als je op “bestellen” klikt, is het definitief per slot van rekening. Dan kun je al even zien of er nog goede tijdstippen zijn. Daarna gooien we die wasmiddelen er gauw weer uit, want die kopen we nooit bij Jumbo 🙂

  4. Min of meer schreef:

    Ik bestel alles online. Ik deed het in eerste instantie om mijn energie te sparen maar merkte tot mijn verbazing dat we goedkoper uit zijn. Veel minder impulsaankopen.

  5. Wieteke schreef:

    Ik bestel niks online want die minimum bestel bedragen zijn voor ons gewoon te hoog, bij de AH wel 70euro, dat is 2 weken aan boodschappen.

    Ik doe altijd boodschappen met een lijstje dus dat vind ik geen voordeel tov gewoon boodschappen doen want dat lijstje moet ik toch maken, wij hebben geen vaste boodschappen elke week. Nou ja misschien dat ene pak melk.
    Ik hoef geen korting als vaste klant ik wil gewoon goedkope boodschappen.
    Het scheelt me ook geen tijd, want ik ben aan het multitasken op dat moment, anders zou ik in een sporthal op een kind moeten wachten tot die klaar is, om dan weer te wachten op die boodschappen.
    Ik werk vrijwel full-time en met de huidige openingstijden zie je mij niet op zaterdagen in de supermarkt, veel te druk gewoon op een doordeweekse dag om een uur of 6, erg rustig en je bent zo klaar.
    Als je iets vergeten bent was je lijstje niet goed!
    Ik wil geen omkoop kadootjes, ik wil gewoon goedkope boodschappen en niks extra waar ik niet omgevraagd heb.

    Kortom, ik heb de voordelen van online bestellen werkelijk nog niet gezien. Ik heb het wel 2x gedaan, maar dat was geen succes, te laat geleverd, bestelling niet compleet en ook nog dingen die niet klopten. Nee, ik doe gewoon mijn boodschappen bij de fysieke winkel, op de fiets.

    • Sjoukje schreef:

      Wij halen die € 75 ook nooit, daarom bestellen we bij de andere thuisbezorgers. Daar zijn de drempelbedragen lager.
      En ja, inderdaad, als je iets vergeet is je lijstje niet volledig. Of… je leest er in de winkel overheen (zoals mij regelmatig gebeurt). Maar dat betekent niet dat het niet gebeurt. 🙂
      Als je het zo op kunt lossen zoals jij doet, lijkt het me inderdaad ook helemaal niet nodig om online te bestellen.

  6. Consuminderen schreef:

    Ik ben blij met online. Ik haal de boodschappen op de goedkoopste tijdstip op. Met vegetarisch, moestuin en brood bakken kan ik per drie weken een ronde doen.
    Zakelijk deed ik dat gelijktijdig. Maar ik vond het teveel gedoe met bonnetjes, die haal ik nu bij Aldi. Meel bij de molen. Kruiden ik de toko. Wasmiddel bijAldi Al met al veel koopplekken. Winkels waar het rustig is. Ik irriteer me niet. Dat gezoek in de schappen dat heb ik niet meer.

  7. hvampting schreef:

    Ik vind het altijd leuk om hier te lezen, maar ik dit nu een gesponsorde post of niet?

    • Sjoukje schreef:

      Nee hoor, dit is geen gesponsorde post. Ik denk niet dat Jumbo ervoor zou willen betalen dat ik vooral gebruik maak van de kortingscodes. En PicNic wordt er ook niet per se blij van dit verhaal denk ik.
      Als het gesponsord is, zet ik het er bij. Overigens schrijf ik niets waar ik niet achter sta. Ik laat teksten alleen sponsoren als ik ze ook ongesponsord zou publiceren.

  8. Jeroen schreef:

    Wij bestellen ook sinds een half jaar alles online, echt perfect. Zeker als je kinderen hebt is het een uitkomst. De hoeveelheid tijd die je ermee bespaard is echt enorm.

  9. Mariska schreef:

    Helaas bezorgt Picnic nog niet in deze regio, maar ik ga toch eens even rondkijken hoe online bestellen werkt. Ik heb een max weekbedrag van 70,- . Als ik alles in een keer haal word ik helemaal nerveus van al dat gereken. Doe daarom m’n boodschappen maar elke dag. Kan ik 10,- besteden. Niet echt ideaal. Jammer dat het bij AH pas vanaf 75,- kan. Die zit hier nl heel dichtbij. Toch maar eens even gaan kijken bij de Boni of bij Jumbo (die dan wel weer in een andere plaats zit. Dacht trouwens dat Lidl of Aldi zoveel goedkoper waren dan andere supermarkten… Dat viel dus ook dik tegen.

  10. Lonneke schreef:

    ik snap hier echt niets van, ben ik de enige die boodschappen doen leuk vind?
    Voor mijn werk bestel ik wel regelmatig online, maar er gaat zo vaak iets mis, krijg je andere koekjes of juist geen om dat ze er niet waren, ik vind dat zo irritant.

  11. Katja schreef:

    Hoi Lonneke, nee hoor, ik vind boodschappen doen ook geen probleem. Ik haal 3x per week (met lijstje) wat ik op dat moment nodig heb, vooral groenten, fruit en kwark. Ik fiets op weg van werk naar huis langs Lidl, Aldi of AH en neem dan de vaste dingen mee die ik altijd bij die winkel koop (humus van Lidl, noten van Aldi, 100% pindakaas van AH) aangevuld met wat ik verder nodig heb zoals bijvoorbeeld een half volkorenbrood, tomaten, tofu, bouillonblokjes. Het kost me maar 5-10 minuten per keer en voor mij werkt dit een stuk fijner dan achter de pc bedenken wat ik komende tijd wil gaan eten en dat bestellen en wachten tot het geleverd wordt. Ik drink geen bier, wijn, frisdrank, melk, vruchtensap enz, dus dat hoef ik ook niet naar huis te slepen. Voor een groot gezin met frisdrankverslaving en kattenbakken die gevuld moeten worden is thuisbezorgen ongetwijfeld heel fijn, maar laat mij maar fietsen 🙂

Geef een reactie