Je persoonlijke jaarplan – dag 1

jaarplan dag 1

Dit jaar wordt je meest georganiseerde jaar ooit! En ja, dat is iets goeds šŸ™‚ Juist als je alle saaie en terugkerende dingen goed organiseert, is er genoeg tijd voor spontane acties en leuke dingen. Door een handig overzicht te maken van alles wat je wil bereiken, en daar ook actie op de ondernemen is de kans veel groter dat je je aan al die goede voornemens houdt. En geef toe, die zijn er hĆØ. šŸ™‚

Dit is de eerste dag van ons jaarplan. Elke dag ontvang je via de mail een nieuwe opdracht. En vrijdag ben je helemaal klaar voor dit mooie jaar!

Invulbladen

Download eerst de invulbladen. Dan kun je daarna met de opdracht aan de slag.

Jaarplan – Opdracht 1

Opdracht 1: Je doelen in kaart

Vandaag gaan we aan de slag met de basis: het opschrijven van al je doelen voor 2018. Het gaat om een hele lijst, op allerhande gebieden. Die brengen we terug naar een mooie top 3 om ons op te focussen.

Stap 1: ga eens brainstormen

Eerst maar eens flink brainstormen.Ā  Waar wil je eind 2018 allemaal op terug kunnen kijken? Wat is er dan in de ideale situatie allemaal gelukt?

Wees ook niet bezorgd of je wel alles mee neemt. Je kunt de komende dagen (of weken of maanden) altijd nog doelen toevoegen en je lijst verder aanpassen. Doorloop voor die extra doelen gewoon nogmaals de stappen. Sowieso komen we er elke maand op terug, om je plan bij te stellen. Ook dan kun je nog altijd nieuwe doelen toevoegen of – heel fijn ook – toch minder gewenste doelen verwijderen.

Neem drie minuten de tijd, en schrijf er zoveel mogelijk op. Het gaat om zowel je persoonlijke doelen, als je financiĆ«le doelen. Denk aan je gezin, je werk, en je vrije tijd. Laat je niet tegenhouden door wat er mogelijk is, ook daar kijken we later naar.Ā Leg jezelf ook geen beperking op. Al schrijf je 100 doelen op, dat kan gewoon. De focus komt hierna wel.

Tegelijkertijd mag je je ook gewoon beperken tot bijvoorbeeld 5 doelen. Of 3. Net wat jij wil. Er is geen minimum en geen maximum in deze fase.

Je kunt je doelen baseren op je goede voornemens, maar ook op diepere wensen, en op ideeƫn. En je kunt ze ook gewoon lenen van anderen, als je er echt niet uit komt. Onder stap 2 heb ik ook een aantal voorbeelden opgenomen ter inspiratie.

Stap 2: maak een overzicht

Als je al je doelen door elkaar hebt opgeschreven, ga er dan rustig doorheen. Categoriseer al je doelen, zodat je overzicht krijgt.

In het invulformulier kun je 5 categorieƫn kwijt. Schrijf de namen achter de nummers.

Daarna vul je per categorie je eerder genoemde doelen op.

Suggesties en voorbeelden

Ik hanteer zelf de volgende categorieƫn (met daaronder een aantal voorbeelden van wat waar hoort):

  • persoonlijke doelen: wat wil jij voor jezelf bereiken?
    • een nieuwe hobby oppakken
    • beter gitaar leren spelen
    • een paar kilo afvallen
    • meer bewegen
    • vaker met vrienden afspreken
    • geen nieuwe kleren kopen
  • gezinsdoelen: wat wil je voor je gezin bereiken? En met je gezin?
    • elke dag samen aan tafel eten
    • 10 dagjes uit
    • vaker een museum bezoeken
    • op vakantie
    • minder ruzie maken
    • dagelijks een half uurtje lezen met een van de kinderen
    • vaker samen koken
    • een fotoboek van de vakantie maken
    • wekelijks alle was doen, opvouwen Ć©n in de kast leggen
  • werkdoelen: wat wil je op je werk bereiken?
    • meer verantwoordelijkheid krijgen
    • meewerken aan project xyz
    • vaker om 5 uur afsluiten
    • promotie maken
    • in kaart brengen waar ik over 5 jaar wil staan
    • een nieuwe baan
  • sociale en maatschappelijke doelen: wat wil je buiten je huis en werk bereiken?
    • een collecte lopen
    • minimaal 3 keer helpen op school / voetbalvereniging / buurtcentrum
    • een kerstpakket maken voor iemand
  • financiĆ«le doelen: wat wil je op financieel gebied bereiken?
    • aflossen op de hypotheek
    • elke maand 10% extra sparen
    • maximaal ā‚¬ 100 uitgeven aan boodschappen per week

Natuurlijk kun je ook een andere indeling gebruiken als dat beter bij jouw doelen past. Je hoeft ook niet bij alle categorieƫn doelen in te vullen. Als jij geen werkdoelen hebt, of geen maatschappelijke doelen, dan schrijf je die niet op.

Overigens zou ik je wel aanraden om mijn indeling te gebruiken. šŸ™‚ Simpelweg omdat ik die de rest van de week ook volg. Maar dat terzijde.

Stap 3: beoordeel je doelen op haalbaarheid

Voor je nu verder gaat, is het handig om eerst te besluiten of je wel aan de slag kan met een doel.

Kijk nu daarom eerst welke doelen je haalbaar acht en geef ze een cijfer tussen de 1 (niet haalbaar) en 5 (heel haalbaar). Iets is niet haalbaar als jij er zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Of als je nu al weet dat je er langer dan een jaar over doet. En iets is heel haalbaar als jij er niet alleen invloed kunt oefenen, maar ook zeker weet dat je dat gaat doen.

Wat voorbeelden

  • De staatsloterij winnen? Niet zo’n haalbaar doel. Die geef je een 1.
  • Je werkkamer opnieuw inrichten? Waarschijnlijk wel haalbaar. Die krijgt een 4.
  • Misschien wil je 10 kilo afvallen. Tja lastig… Een 3.
  • En 10 nieuwe recepten uitproberen? Heel haalbaar. Die krijgt een 5.

Zo ga je door alle doelen heen.

Haal eruit wat niet haalbaar is

Het gaat er niet om dat je ook alle haalbare doelen per se moet halen. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om ze allemaal te behalen, ook al liggen ze binnen jouw invloedssfeer. Het gaat er meer om dat je doelen waar je geen invloed op hebt er nu uit haalt.

Alle doelen die je een 1 geeft, streep je door. Dat scheelt weer. Of… schrijf ze op een apart lijstje met “dromen”. Altijd leuk om nog eens naar te kijken later. Wie weet is zo’n doel dan wel haalbaar geworden (al blijft die staatsloterij waarschijnlijk altijd wel een eentje). šŸ™‚

Stap 4: geef je doelen een prioriteit

Nu zijn we aangekomen bij de meest arbeidsintensieve stap van deze opdracht: beoordeel welke doelen je het belangrijkst vindt.

Je geeft dus aan in welke volgorde je de doelen wil behalen.

Mocht je dat lastig vinden, probeer het dan eens zo:

  • Begin met de bovenste twee doelen van de eerste categorie. Welke van de twee vind je het belangrijkst? Geef die 1 punt.
  • Kijk naar nummer 1 en 3 en doe het nog eens. En dan naar nummer 1 en 4.
  • Zodra je nummer 1 met alle doelen hebt vergeleken, kijk je naar nummer 2. Die vergelijk je met nummer 3, et cetera.
  • Als je alle doelen met elkaar vergeleken hebt, tel je alle punten per doel op. Als het goed is, kun je nu zien welk doel je het belangrijkst vindt, en welke wat minder.

Dit doe je per categorie.

Hier kun je eventueel het extra vel aan het eind van de download voor gebruiken (prioriteiten bepalen). Deze kun je vaker uitprinten voor al je categorieƫn, als dat nodig is.

Extra voordeel

Het mooie van deze stap is dat er waarschijnlijk al behoorlijk wat doelen sneuvelen. Want hoe belangrijk is het nu eenmaal om – ik noem maar wat – je tuin opnieuw in te richten, als je eigenlijk ook Spaans wil leren. En hoe belangrijk is het om 3 nieuwe landen te bezoeken als je eigenlijk eerst je hypotheek versneld af wil lossen? En is het echt zo belangrijk om promotie te maken als je eigenlijk vooral meer thuis wil zijn? Hoewel je niet de categorieĆ«n met elkaar hoeft te vergelijken, geeft het je wel een gevoel van waar je prioriteiten liggen.

Stap 5: Maak een top 3

Als je weet welke je het belangrijkst vindt, en ook hoe haalbaar ze zijn, kun je een top 3 maken. Dit zijn de doelen waar je je de komende 3 maanden op gaat focussen.

In totaal…

Je kunt dit als totaal doen, maar ook per categorie. Dat ligt aan jouw manier van werken. Als jij graag met 1 ding tegelijk bezig bent, dan kijk je alleen naar je allerbelangrijkste doel.

Of per categorie

En als je liever wat meer variatie wil, dan kijk je naar een top 3 per categorie. Als je mijn blog volgt, zal je het je niet verbazen dat ik hiervoor kies. Ik vind het prettig om per onderdeel een eigen focus aan te brengen. En niet bezig zijn met afvallen als ik met mijn blog bezig ben, om maar wat te noemen. šŸ™‚

Nu denk je misschien: dan heb je dus 10 tot 15 doelen? Dat zijn er wel heel veel. Klopt, dat zijn er zeker veel. Maar het gaat om verschillende aandachtsgebieden. Je kunt op je werk prima 3 doelen hebben, zonder dat je daar thuis last van hebt.

En je kunt ook best voor jezelf als doel hebben gesteld om vroeger naar bed te gaan. Dat bijt je voornemen om elke zaterdag met je gezin aan tafel te eten ook niet om maar wat te noemen. Het is wel belangrijk dat je niet meer dan 3 doelen per categorie pakt. Anders wordt het wel heel lastig om te focussen.

Morgen verder!

Heb je een mooie lijst gemaakt van alles wat je komend jaar zou willen bereiken? Ik ben benieuwd naar jouw belangrijkste doelen! Deel ze vooral hieronder. Mijn doelen deel ik in een aparte blog hierover. šŸ˜‰

Morgen gaan we aan de slag met verwachtingen en voorspellingen, drempels en vertragingen. Ik heb er zin in!