StephanyThijssen- Vormplan Design

Ondernemer Stephany Thijssen van Vormplan aan het woord

Jaren geleden werkte ik als marketingcommunicatiemanager voor een groot bedrijf. Al onze grafische vormgeving werd uitbesteed bij Vormplan. Mijn vaste contactpersoon was Stephany, een van de designers. Zij maakte de mooiste dingen voor ons. Een tijdje terug nam ze contact met me op, nadat ik een nieuwe status op Linkedin had geplaatst. Niet alleen ik bleek een heel nieuw pad ingeslagen te zijn, maar zij ook! Ze had het bureau overgenomen van haar oude baas.

Zo kun je ook voor jezelf beginnen natuurlijk! Er komen heel wat andere dingen bij kijken dan voor jezelf beginnen vanuit het niets, zoals ik. Sommige dingen zijn makkelijker natuurlijk, er zijn al klanten. Maar… juist andere zaken zijn veel ingewikkelder, zoals alle fiscale zaken. En ik kan me ook voorstellen dat de druk om te presteren veel hoger is. Genoeg redenen om Stephany eens aan de tand te voelen. 

Achtergrond

Hoe heet je bedrijf?

Mijn bedrijf heet Vormplan Design. Ik heb het bedrijf overgenomen van mijn voormalig werkgever, dus de naam heb ik niet zelf bedacht. Om de naamsbekendheid te behouden heb ik er voor gekozen om de naam ook over te nemen. Bovendien dekt hij de lading. Uiteraard heb ik wel een en ander toegelicht aan de vaste opdrachtgevers. Omdat ik, met een kleine tussenstop, al meer dan 10 jaar in loondienst werkte bij Vormplan Design als senior designer, was ik een vertrouwd gezicht en reageerde men enthousiast en positief. In de aanloop naar de overname datum heb ik wel de hele huisstijl gerevitaliseerd. Tenslotte is het practice what you preach!

Wat voor bedrijf heb je?

Vormplan Design is een ontwerpbureau gespecialiseerd in het ontwikkelen en levend houden van huisstijlen. Vandaar de pay-off Revitalize your brand.

Opstarten

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Ik heb het bedrijf overgenomen per 1 januari 2016. Vormplan Design bestaat sinds 1988.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

In 2013 ben ik om economische redenen in de WW terecht gekomen. Ik merkte dat een nieuwe baan vinden als 45 plusser niet makkelijk is, zeker niet op het hoogte punt van de crisis. Ondertussen deed ik wel losse opdrachten die werden verrekend met mijn uitkering, maar de inkomsten uit opdracht waren niet voldoende om van te leven. Dat baarde mij wel zorgen, omdat ik als alleenstaande moeder niet wilde eindigen in de bijstand. Er moest wat gebeuren.

Met mijn voormalig werkgever heb ik altijd goed contact gehouden en omdat hij met pensioen wilde, is het plan ontstaan voor een overname. Voor hem fijn en voor mij meer financiële zekerheid en een basis om vanuit verder te gaan.

Hoe heb je je voorbereid op de overname?

Ik heb mij in de aanloop van de overname verdiept in de regelgeving, door een financieel adviseur de boekhouding laten beoordelen, testen gedaan die mijn zwakke en sterkere punten als ondernemer naar voren zouden moeten brengen en gesprekken gevoerd met oud collega’s die al langer als zelfstandige werkten. Dat had ik blijkbaar nodig als houvast.

Achteraf gezien ben ik altijd al getriggerd geweest door succes verhalen van mensen in de media met een goed idee of die zelf een bedrijf hebben opgebouwd. Ik wil altijd weten hoe zij dat dan hebben gedaan.

Hoe bevalt het je om voor jezelf te werken?

Na 1,5 jaar kan ik zeggen dat het een goede keuze was. Door mijn ruime werkervaring is de basis er om de dagelijkse gang van zaken goed te laten verlopen en de nieuwe taken als eigen baas vind ik erg leuk om me eigen te maken. Het heeft mijn persoonlijke ontwikkeling een enorme boost gegeven.

Je bent overal verantwoordelijk voor dus je “moet” ook echt aan de bak. Dat geeft heel veel energie. Het gaat ook niet altijd zoals je verwacht, maar dan is het even mokken en weer verder. (heel herkenbaar dit!) 🙂

Hoeveel uren werk je?

Ik werk zoveel mogelijk op de tijden dat mijn opdrachtgevers ook aan het werk zijn gecombineerd met de school- en opvangstijden van mijn zoon. In de praktijk werk ik tussen de 32 en 40 uur. In drukkere perioden maak ik in de avond/het weekend nog iets af en als het even rustig is vind ik heel handig dat ik de vrijheid heb om iets anders te kunnen doen.

Ik huur een ruimte in een bedrijfsverzamelpand, maar kan mijn laptop thuis ook aan een groot scherm koppelen. Dat maakt mij nog flexibeler.

Financiën in kaart

Hoe heb je je bankzaken geregeld?

Mijn bedrijfsbankrekening heb ik bij KNAB. Ik heb bewust gekozen voor een andere bank dan die ik heb voor mij privé zaken. KNAB vind ik klantvriendelijker en moderner dan mijn privé bank en de kosten zijn prima voor wat je krijgt.

Wat keer je jezelf als maandsalaris uit?

(netto, gemiddeld) Tussen de € 1000 en € 2000 per maand, omdat ik nog niet zolang als zelfstandige werk wil ik zo snel mogelijk een goede buffer opbouwen. Daarom keer ik mijzelf uit wat ik minimaal nodig heb om van te leven. Daar hoort overigens ook een vakantie en leuke dingen doen bij, maar met beleid 😉

Hoe regel je je financiën en belastingen?

De btw aangifte in inkomstenbelasting laat ik doen bij een administratiekantoor.

Privé deed ik de inkomstenbelasting altijd zelf, maar omdat het hier gaat om een bedrijfsovername vind ik het prettiger om het uit te besteden. Daar komen weer andere regels en aftrekposten bij kijken en nu weet ik zeker dat het goed gaat.

Ik wil de regels en mogelijkheden wèl ook zelf graag weten. Het administratiekantoor dat ik heb gekozen heeft een NOAB keurmerk en biedt pakketten op maat aan voor een vast bedrag. Mijn urenadministratie houd ik digitaal bij in mijn agenda en ik heb een overzicht gemaakt waar alle opdrachten worden ingeschreven. Ook handig als ik iets moet terugzoeken in archief.

Aandacht voor je bedrijf

Hoe maak je reclame voor Vormplan?

Van de afgeronde opdrachten licht ik enkele uit op mijn website. Die updates van de site deel ik weer, voornamelijk via LinkedIn. Zo deel ik ook regelmatig interessante artikelen over de meerwaarde van design voor bedrijven en onlangs ben ik begonnen met het plaatsen van ‘articles’ die gaan over huisstijl design.

Het fijne van LinkedIn is dat je makkelijk kunt volgen hoe vaak je update is bekeken en wat goed en minder goed werkt. De beste reclame is die van tevreden opdrachtgevers die via social media hun blijk van waardering geven.

Hoe vind je nieuwe klanten?

Nieuwe opdrachten komen vooral via mond-tot-mond-reclame of uit aangehouden contacten uit mijn netwerk. Een kwart van de opdrachtgevers zijn kleine zelfstandigen die eenmalig komen. De rest van de opdrachten komt van grote bedrijven die maandelijks een aanvraag doen. De afwisseling is erg leuk.

Vormplan Design is gespecialiseerd in het ontwerpen en uitwerken van huisstijlen. Voor opdrachtgevers is het prettig dat ze voor van logo, website tot stationery en dergelijke hier terecht kunnen. Dat scheelt voor hen een hoop geregel en miscommunicatie.

Gelukkig heeft Vormplan Design ook veel grote bedrijven als vaste opdrachtgever, waarvan ik alle ins en outs van hun huisstijl ken. Dan heb ik aan een half woord genoeg als ze een nieuwe opdracht bij me neerleggen. Verder probeer ik altijd zo attent en behulpzaam mogelijk te zijn. Eigenlijk zoals ik zelf ook graag behandeld zou willen worden door een bedrijf 🙂

Samenwerken

Werk je ook samen met andere ondernemers?

Vormplan Design heeft een netwerk van gespecialiseerde partners die waar nodig ingezet kunnen worden of mij bijstaan in drukkere perioden. Het is ook goed om in je netwerk mensen te hebben die als klankbord fungeren. Uit een samenwerking komen soms ook nieuwe opdrachten. En ik ben heel blij met mijn ”roommate” waarmee ik fijn kan sparren.

Plannen & Overig

Wat is je toekomstdroom voor je bedrijf?

In de toekomst zou ik meer willen samenwerken met anderen. Door veranderingen in het vakgebied verandert grafisch ontwerp naar visuele communicatie die via verschillende kanalen wordt verspreid. Daar komt ook steeds meer gespecialiseerde technische kennis bij kijken. Als team ben je sterker. Je hebt elkaar nodig om klantgerichte oplossingen te kunnen bieden.

Wat wil je nog meer over je bedrijf vertellen?

Vormplan Design helpt om op de juiste manier aandacht voor je boodschap te krijgen en heeft als doel het behalen van resultaat. Het maakt duidelijk wie de afzender is en wat je wilt overbrengen. Met een herkenbare visuele identiteit, consequent vormgegeven in alle uitingen, laad je je merk. Door design communiceer je succesvoller.

Heb je tips voor anderen?

Investeer ook als starter in een professionele huisstijl, zelfs als je budget beperkt is. Begin in ieder geval met je logo en website die voor het voetlicht brengt wie je bent en wat je doet. Gaande weg bekijk je welke items nog nodig zijn. Je hebt er jaren profijt van.

En verder… Je kunt meer dan je denkt en van je fouten leer je.

Vormplan Stephany Thijssen

Bedankt!

Hartelijk bedankt Stephany voor dit leuke interview en goede tips. Heel leuk om je weer gesproken te hebben! Ik moet ook nodig eens weer naar mijn huisstijl gaan kijken. Dit motiveert 😊

Vergeet niet om Meer geld, minder stress te liken op Facebook, zodat je nooit een bericht mist!

Be the first to comment

Geef een reactie