Hoe stop je de verleiding? Twee bijzonder effectieve strategieën!

brievenbus - stop de verleidingen

De wereld zit vol met lekkere hapjes. Overal waar ik kom, zie ik lekker eten. Sterker nog, ik klik net een Facebook-post weg omdat er een muffin in beeld was. En nu wil ik een muffin. Liefst twee eigenlijk. Eentje met appel en eentje met chocoladestukjes. Als je bewust met geld om wil gaan, is het probleem van constante verleiding misschien nog wel groter. We worden de hele dag geconfronteerd met allerhande verleidingen. Mijn mailbox loopt over met aanbiedingen voor spijkerbroeken, fotoboeken, hamsterdeals, stapelkortingen, en ga zo maar door. Toen ik net naar beneden liep, werd de nieuwste folder van een bekend kledingmerk bezorgd. Daarop stond een foto van een meisje in een trui die mij vast geweldig zou staan (tenzij ik nu die muffin echt ga eten…). En toen ik net de hond uitliet, struikelde ik bijna over zo’n reclamebord van de drogist. 1+1 gratis! werd me toegeschreeuwd. Wat dan? Ik weet het niet eens meer. Ik ben gauw doorgerend.

Verleidingen op straat en in winkels zijn soms alleen te negeren door hard weg te rennen. De andere verleidingen, die kun je wel redelijk makkelijk stoppen. Hoe? Dat lees je in deze blog.

Verleidingen door de brievenbus stoppen

De twee soorten brievenbusverleiders waar ik het meest last van heb, zijn van die bedelbrieven van loterijen en dikke boekwerken met hippe kleding. Folders vallen bij ons wel mee. Die krijgen we eigenlijk nooit.

Reclamefolders

Voor reclamefolders is natuurlijk ook een hele makkelijke truc: je plakt de “nee-nee” of “ja/nee”-sticker op je brievenbus en klaar! Deze kun je in veel gemeenten gratis ophalen bij het gemeentehuis. En je kunt ze ook voor € 1,95 online bestellen, mocht het lastig zijn om ze op te halen. In Amsterdam is het tegenwoordig omgedraaid. Daar moet je een Ja/Ja-sticker hebben om nog reclamefolders te ontvangen. Dat is nog eens een goed idee! Hopelijk bevalt het ze daar, en wordt dat initiatief breder ingevoerd.

brievenbus - stop de verleidingenLoze beloften van loterijen

Een van de meest irritante soorten post die wij ontvingen, was van de Vriendenloterij. Die stuurden te pas en te onpas zo’n blije foto van Chantal Janzen, met daarop geweldige beloften. Als je nu lid wordt, win je gegarandeerd je inleg terug. De eerste maand. En daarna zit je er nog maanden aan vast en win je nooit meer iets. De exacte winkansen, daar heb ik me nooit in verdiept, maar de kans dat ik morgen door de bliksem getroffen word, is volgens mij nog altijd groter dan dat ik een grote zak geld krijg van Chantal. (Ik gok trouwens dat de kans dat zij van diezelfde loterij een zak geld krijgt een stuk groter is, dan van alle andere abonnees bij elkaar. Maar dat terzijde.)

Toen ik het pas uitzocht, bleek het kinderlijk eenvoudig te zijn om die brievenstroom stop te zetten. Je kunt gewoon je adres invullen op hun site, en dan ben je er vanaf. Het is echt waar, ik heb het getest, en sindsdien nooit meer iets gekregen. Voor de Postcodeloterij geldt hetzelfde. Let op: er wordt ook om je emailadres gevraagd. Die hoef je niet in te vullen! Dat is geen verplicht veld. Als je nu dus niets ontvangt in je mailbox, vul dat dan ook vooral niet in. Hetzelfde geldt voor je telefoonnummer.

Andere bedrijven die ongewenste post toesturen

Ook andere bedrijven kunnen hele vervelende post toesturen. Overlijdensrisicoverzekeringen en kranten hebben daar nogal een handje van. En van die kledingzaken dus. Als je daar één keer wat via internet besteld hebt, krijg je ineens elke zoveel tijd hun catalogus toegestuurd. Vooral H&M is daar berucht in. Hun catalogus opzeggen is niet zo heel moeilijk gelukkig.

H&M catalogus afmelden

  • Log in op HM.com en klik op je naam.
  • Klik op Persoonlijke gegevens.
  • Scroll naar beneden en klik op Bijwerken
  • Haal het vinkje bij “gedrukt marketingmateriaal” weg.
  • Klik op Gegevens opslaan
  • Klaar!

Postfilter: voor het afmelden van andere post

Bij Postfilter kun je je afmelden voor allerhande reclamepost. Ook dat is zo gebeurd. Eerst meld je je aan, daarna geef je aan van welke sectoren je geen post meer wil ontvangen. Je kunt ook specifieke bedrijven blokkeren hier.

En deze website kun je ook gebruiken als iemand in je familie overleden is, en de post voor die persoon niet stopt. Een keer registreren en dan zou het wel op moeten houden. Dat lijkt me ook wel heel vervelend zeg, als je partner is overleden en je krijgt nog altijd reclamepost op haar of zijn naam.

Verleidingen in je mailbox stoppen

brievenbus - stop de verleidingenVeel bedrijven geven korting op hun producten als je je aanmeldt voor hun nieuwsbrief. Vaak is het ook zo dat ze je lekker maken met het bericht dat je speciale kortingen ontvangt als je eenmaal lid bent. “Vandaag 50% korting op je tweede spijkerbroek, speciaal voor leden!” schreeuwde de nieuwsbrief me vanmorgen weer toe. Ja ja… Sterke jongen/meid die zich dan nog af durft te melden. Toch zou je het moeten doen. (Sterker nog! ik doe het nu!) Die kortingscode kun je namelijk ook gewoon googelen (“kortingscode + bedrijf”). Er zijn namelijk een hele berg aan kortingscodesites die alle actuele kortingen dagelijks publiceren.

Afmelden van nieuwsbrieven is heel eenvoudig. Onderaan elke nieuwsbrief staat namelijk verplicht een link naar het afmeldformulier. Zo gebeurd!

Nog handiger vind ik dat in mijn mailprogramma op mijn telefoon tegenwoordig standaard boven elke nieuwsbrief de volgende tekst staat: “Dit bericht is van een mailinglijst. Zeg abonnement op.” Als ik daarop klik, krijg ik de vraag of ik me inderdaad af wil melden. Nog een keer op klikken, en ik ben er vanaf. Handig!

De eerste stap is gezet!

Natuurlijk blijft het lastig, om in deze wereld vol reclame verleidingen te weerstaan. Overal waar je komt, wordt er met aanbiedingen en kortingen gegooid. Maar door in ieder geval je huis en mailbox enigszins dicht te zetten, heb je vast de eerste stap gezet.

Ontvang jij ook zoveel nieuwsbrieven en ongewenste post? Aan welke post irriteer jij je het meest? Vertel het me in de reacties!

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.