5 slimme strategieën om een succesvolle blog op te starten

Toen ik startte met mijn blog, nam ik me één ding voor: ik ging niet bloggen over bloggen. Ach ja. Als ik altijd deed wat ik me voor nam, was ik nu kinderarts, had ik 8 kinderen en zouden die 8 schatjes alleen maar met houten speelgoed spelen en nooit snoep krijgen. Hahaha. En om het iets dichterbij het heden te houden, dan zou ik nu mijn laptop uitzetten en naar bed gaan. Nogmaals hahahaha.
Strategie 1: Ga van start!
Je kunt natuurlijk een enorm uitgebreid plan bedenken, allerhande blogs vast schrijven en heel veel nadenken. Dat heb ik jaren gedaan. Ik wilde namelijk al heel lang een blog starten. Toch deed ik het niet, omdat ik nogal last had van drempelvrees. Het leek me heel moeilijk om consistent goede stukjes te schrijven (ok, dat is het ook, maar daarover hieronder meer). Het mooie van een blog is echter dat je zoveel oefening in het schrijven krijgt. En dat je best wel vaak weer een nieuwe kans krijgt. Elke keer als je iets plaatst eigenlijk. 🙂
Pas toen ik mijn blog-url in een tijdschrift noemde (mag je een buurtblaadje een tijdschrift noemen? Ja hè.), en die ook daadwerkelijk gedrukt werd, gooide ik mijn blog online. Achteraf had ik het jaren eerder moeten doen. Het heeft me zoveel plezier opgeleverd! En alles waar ik bang voor was, kwam niet uit.
Strategie 2: Maak een plan
Als je dan daadwerkelijk live bent, is het wel fijn om een framework te hebben. Waar gaat je blog over, wat wil je kwijt aan de wereld, en hoe past dit bij elkaar? Door een samenhang hierin aan te brengen, is het duidelijker voor je lezer wat ze aan je hebben en waarom ze bij jou langs zouden moeten komen. Dat vergroot de kans dat je lezer ook daadwerkelijk terugkomt.
Natuurlijk kun je ook gewoon schrijven wat er in je op komt. Zeker als je een lifestyle-blogger bent, past natuurlijk zo’n beetje elk onderwerp bij je blog. En laten we wel wezen, ik doe het natuurlijk ook regelmatig, spontaan een stukje schrijven.
Maar… als je net als ik echter een niche hebt gekozen, dan kun je ook weer niet echt overal over schrijven, om die niche te behouden. Zo zal je op mijn blog nooit een recensie van mijn nieuwe nagellak vinden. Of een aanklacht tegen de gevestigde orde. Of een toelichting op de meest hippe gadgets van het moment. En waarschijnlijk zelfs geen recepten. (Alhoewel… daar kom ik misschien ook nog wel eens op terug.) Daarvoor kom je hier per slot van rekening niet langs. Ik kan me zelfs voorstellen dat een blog over bloggen niet heel erg aanslaat. Ik ga het zien morgen. 🙂
Strategie 3: schrijf geweldige stukken
Als je geweldige blogs schrijft, trek je lezers en komt iedereen de volgende keer ook terug! Open deur… Dat is natuurlijk ook veel makkelijker gezegd dan gedaan. En ik ben er ook zeker niet van overtuigd dat al mijn stukken echt geweldig zijn. Maar dat gezegd hebbende, is het wel natuurlijk wel waar: mensen komen alleen naar je blog terug als je teksten schrijft, die zo leuk zijn dat je er meer van wil lezen.
Goeie teksten schrijven is een kwestie van heel veel oefenen en veel andere goeie teksten lezen. Door andere bloggers te volgen, leer je al veel. Daar kom ik zo nog op terug. Ook door regelmatig feedback over je stukken te vragen en je iets aan te trekken van de adviezen. Eén van de punten die ik vaak terug kreeg in het begin, was dat ik veel te lange stukken schrijf. Dat geloof ik ook wel inderdaad. Ik probeer daarom nu mijn stukken niet langer dan 1500 woorden te maken. Dat is nog steeds heel veel, dat weet ik. Maar in het begin rammelde ik er regelmatig 4000 uit. Dat soort stukken hak ik nu in tweeën of zelfs in drieën.
Strategie 4: verdiep je in de bloggerswereld
Eén van de belangrijkste strategieën is om contact te maken met andere bloggers. Dat noemde ik hierboven al even. Het is namelijk veel makkelijker om succesvol te bloggen als je leert van de ervaringen van anderen, leest waarover ze schrijven en daar je eigen verhaal aan toetst. Andere bloggers kunnen je bovendien enorm helpen met hun tips.
Toen ik net een paar dagen bezig was, ontdekte ik bijvoorbeeld de blog van Doortje. Hoewel zij meestal over hele andere dingen schrijft dan ik, heb ik al veel van haar geleerd. En, ze nam me bijna direct op in haar bloglijst. Vanuit haar bloglijst ben ik andere blogs gaan bezoeken, en heb ik hier en daar een reactie achter gelaten. Consuminderen citeerde me vervolgens in één van haar blogs, wat me direct een enorme boost gaf. Toen ontdekte ik ook de blog Huisvlijt. Ook van de schrijfster daarvan, Nicole, heb ik sindsdien al zo veel geleerd. Zeker toen ik merkte dat zij een speciale blog voor bloggers heeft.
Als je een succesvolle blog wil opbouwen, is contact met andere bloggers naar mijn idee van groot belang. Juist omdat je zoveel van elkaar kunt leren. En omdat je elkaar ook verder kunt helpen. En het is ook gewoon heel gezellig. Met de blogster achter In10jaarfo heb ik heel regelmatig contact. En Lonneke van Lonica tekst heb ik pas geleden zelfs in levende lijve ontmoet.
Strategie 4: zorg voor een gevulde emaillijst
Als je veel mensen op je emaillijst hebt, kun je hen mailen als je iets te melden hebt. Daarmee trek je relatief makkelijk mensen naar je blog.
Aan deze strategie werk ik zelf ook nog. Hoewel ik al best veel mensen aan mijn emaillijst heb mogen toevoegen, die wekelijks een update krijgen met links naar mijn laatste blogs, ben ik hier nog niet zo ver mee. Het lijkt me bijvoorbeeld een goed idee als ik ook daadwerkelijk iets meld in mijn update, in plaats van alleen maar die links erin te gooien. Maar de tijd ontbreekt me er tot nu toe aan om hier echt iets van te maken. Daar ga ik wel mee aan de slag binnenkort, het staat op de planning voor begin april.
Strategie 5: maak gebruik van social media
Toen ik net gestart was met mijn blog, durfde ik het nog niet op Facebook te melden. Het leek me nogal gênant als mensen die ik persoonlijk kende, mijn blog zouden lezen, en me erop aan zouden spreken. Toen ik de sprong waagde, een dag of 3 voor ik op vakantie ging, kreeg ik alleen maar leuke reacties. En alhoewel ik inmiddels behoorlijk vaak over mijn blog word aangesproken (door de buurman pas nog, hoe het ging met mijn eigen gemaakte wasmiddel) :-), vind ik het eigenlijk alleen maar heel leuk dat ook bekenden meelezen. Bovendien levert Facebook me inmiddels meer dan de helft van mijn pageviews. Zonder Facebook zou het een stuk moeilijker zijn om mijn blog de wereld in te krijgen. Zeker nu ik zowel een actieve Facebook-pagina als Facebook-groep heb, is het makkelijk om links met mijn lezers te delen, en feedback te vragen op mijn onderwerpen. Echt een aanrader dus!
Twitter en Pinterest zijn een ander verhaal, daar haal ik nog heel weinig uit. De eerste niet omdat dat medium zich er gewoon niet zo voor leent. Er zijn zoveel tweets, die zo snel gaan, dat je eigenlijk nooit opvalt met je blog. En de tweede, Pinterest, ook nog niet, omdat ik hier nog niet genoeg voor doe. Daar werk ik ook aan, dus daar kom ik vast nog wel een keer op terug.