Waarom ik tegenwoordig overal tijd voor heb – en hoe jij dat ook kunt bereiken

time management - Getting things done

Als ik iets moeilijk vind in mijn volwassen leven, is het wel hoe ik mijn tijd in moet delen. Er is zoveel te doen, en zoveel belangrijk. En, vergeet vooral dat niet, zo ontzettend veel afleiding… Ik kan eigenlijk nooit helemaal afmaken wat ik wil doen. En dat leidt er in mijn geval vaak toe dat ik toegeef aan afleidingen. Eigenlijk ben ik in mijn achterhoofd altijd licht in paniek over alles wat ik nog moet (of wil) doen.

Zo van: als ik nu toch niet vandaag mijn hele huis opgeruimd krijgen. Of: hm, ik heb nog een half uur voor dat ik de kinderen uit school moet halen, dus die mail schrijven krijg ik toch niet af. En in plaats van te beginnen, ga ik dan maar rondhangen op Facebook. Of een spelletje op mijn telefoon spelen. Of iets anders dat valt in de categorie: heeft niemand iets aan en ik al helemaal niet.

En dat terwijl het zo makkelijk kan zijn

Ondanks al die afleiding, hoor ik vaak dat ik zoveel doe, en dat ik zoveel energie heb. En dat is eerlijk gezegd ook wel waar. Ik ken niet zoveel mensen met mijn drang tot dingen doen, met zo weinig behoefte aan slaap.

Het mooi is ook, iets helemaal afronden vind ik fijn. Daar wordt mijn inner-Sheldon zo blij van. Lijstjes afvinken is een van mijn grootste guilty pleasures, Geen groter genoegen dan de laatste zijn die de pot pindakaas leeg mag halen. Laatste velletje van de wc-rol, yes! Die is ook weer klaar! ?

Met dit soort karaktereigenschappen zou je dus kunnen zeggen dat ik helemaal gewired ben om heel veel voor elkaar te krijgen.

Maar helaas…

Toch is dat niet waar. Tenminste… volgens mijn eigen lat. Ik ben namelijk altijd weer verbaasd als het me wel gelukt heb om iets af te ronden. Vooral ook omdat ik de aandachtsspanne van een kleuter heb. Zodra ik namelijk wel iets nuttigs aan het doen ben, komt er wel weer iets voorbij fladderen wat net leuker, interessanter, of toch nog dringender voelt.

Wat dat betreft is er wel een grote parallel tussen geld en tijd: op = op. En er zijn altijd meer doelen dan er middelen zijn…

Gelukkig is er hoop

Een paar weken geleden kreeg ik een uitnodiging voor een time management cursus voor bloggers.

Nu heb ik in de loop der jaren al vaker een time management cursus gevolgd. Meestal komen ze op hetzelfde neer: een plan maken met concrete actiepunten, je mailbox niet te vaak checken en gewoon geconcentreerd aan de gang gaan. Dat gaat dan 1 dag goed, en met een beetje geluk een hele week. Maar daarna neemt de waan van de dag alles weer over, en ren ik weer achter mezelf aan.

Ik ging er dan ook met een gezonde dosis scepsis naar toe. Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat deze het verschil ging maken.

Blij verrast

Toch was ik na afloop wild enthousiast. Deze cursus ging namelijk niet om trucjes en tools. Het ging niet om het maken van actielijstjes of om een vaste dagindeling. Natuurlijk, die kwamen ook wel langs (die dagindeling helpt namelijk ook best). Maar het grote verschil zat hem in de eerste vraag die de cursusleider mij en de andere deelnemers stelde.

“Wat wil jij volgend jaar bereikt hebben?” – en het vervolg – “Hoe helpt wat jij nu doet daarbij?”

Daar moest ik toch even over nadenken. Ik weet namelijk heel goed wat ik volgend jaar bereikt wil hebben. Maar dat ik daarbij allemaal randzaken en taken had gehaald, dat had ik me niet zo gerealiseerd.

Altijd langs het voetbalveld

Zelf stond hij elke dag op het voetbalveld van zijn zoons, zo vertelde de trainer. Hoewel ook hij een ras-chaoot (daarin week hij dan weer niet af van al die andere timemanagement trianers, die zijn ook allemaal zo begonnen…), werkte hij nu nog maar 35 uur per week. En was hij altijd klaar met zijn werk. Zodoende had hij genoeg tijd om zijn kinderen naar alle wedstrijden en bijkomende zaken te brengen.

En daar had hij me. Want alhoewel mijn kinderen ook bovenaan staan, en ik me in allerhande bochten wring om ze op tijd bij alle clubjes (en vooral die school, oh, die school! #voeljedefrustratie!) te krijgen, heb ik dus altijd haast. Ik werk eigenlijk elke avond om ervoor te zorgen dat ik dat kan doen. Om nog maar niet van de gestolen uurtjes ’s morgens vroeg en tijdens de zwemles/voetbaltraining/muziekles te spreken.

Als mijn kinderen – zoals nu – vakantie hebben, weet ik vaak niet hoe ik ervoor kan zorgen dat zij genoeg aandacht krijgen en dat ik niet ’s nachts mijn werk af moet ronden.

Maar je bent toch eigen baas Sjoukje? Ja. Kun je nagaan hoe dat was toen ik nog werkte. Toen had ik hetzelfde probleem, maar dan niet eens voor mezelf. Altijd maar achter jezelf aan rennen… Nee, leuk is anders.

Hoe zorg je nu voor wel genoeg tijd?

De cursusleider was helder: zorg voor focus op resultaat en laat je niet afleiden. En maak gebruik van de tools die daarvoor beschikbaar zijn.

Tip 1: Breng je gewenste resultaten in beeld

Wat wil je bereiken? En hoe kom je daar? Daar richt je je op. Geef prioriteit aan de activiteiten die je het snelst bij je doel brengen.

Wat dat betreft is het voor mij duidelijk: ik wil een succes maken van mijn bedrijf en ik wil genoeg tijd voor mijn kinderen.

Wat een succes maken van mijn bedrijf voor mij betekent, heb ik weer opnieuw uitgewerkt. De cijfers waarop ik stuur zijn me helder. En de activiteiten die daarbij horen ook. (En tijd genoeg voor mijn kinderen… Dat is dan weer wat lastiger in precieze cijfers uit te drukken. Ik heb er van gemaakt dat ik niet meer wil horen “moet je nu alweer werken?”)

Tip 2: Doe het nu, plan het in of doe het niet

Bij alle taken die langskomen, neem je een beslissing. Doe het direct, maak er tijd voor vrij op een later moment, of doe het niet en gooi het ook gelijk weg.

Vooral hier had ik een grote slag in te slaan. Ik ben altijd erg van het last-in-first-out-principe: alles wat het nu binnen komt, heeft per definitie meer prioriteit. Ook schreef ik vaak niet goed op wat ik nog moest doen. Daardoor miste ik nog wel eens deadlines. En kon ik uren bezig zijn met een korte vraag van iemand, terwijl als ik die gelijk beantwoord had, allang uit mijn hoofd zou zijn verdwenen. Door overal direct een besluit (nu, later, niet) over te nemen, kun je veel effectiever aan de slag.

Meer lezen hierover? Lees het boek Getting things done, van David Allen.

Tip 3: beperk afleiding

De wereld is vol met afleiding. Door alle signalen op mijn telefoon uit te zetten als ik werk, kan ik al veel beter doorwerken. Ik schrijf mijn blogs nu ook in word in plaats van direct online. Dat scheelt heel veel afleiding en dus tijd. En omdat ik mijn werktijden beter bewaak, heb ik ook meer tijd voor mijn kinderen. Als ik dan op het voetbalveld sta, ben ik in ieder geval niet meer bezig met mijn werk.

Het effectieve werken – ik ben voor!

Na afloop van de time management cursus stond ik dik twee uur in de file. De cursus was namelijk in het centrum van Amsterdam en rond 5 uur afgelopen. Handig! 🙂 Het grote voordeel: op dat moment had ik wel meer dan genoeg tijd om de geleerde lessen eens goed te overdenken en een nieuw plan te maken.

Dat plan, dat voer ik nu uit. En ondanks alle extra taken die sindsdien al weer op me af zijn gekomen, heb ik zoveel meer rust. Ik ga nu fijn met mijn gezin een museum bezoeken. Jij nog leuke plannen vandaag?

Geen stress meer met deze tips
Geen stress meer Geen stress meer
time management cursus
Dit artikel bevat afbeeldingen van Shutterstock.com.
Deze cursus ontving ik gratis, in ruil voor het plaatsen van de link naar mijn blog. Dit is een eerlijke review, waar ik 100% achter sta.

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: