Vers fruit en supermarkttrucs

10 supermarkttrucs om je meer uit te laten geven

Supermarkten zijn er, logischerwijze, op gericht om je zoveel mogelijk geld uit te laten geven. Daar is op zich niets mis mee vind ik. Maar het is wel goed om de trucjes te kennen, zodat je er rekening mee kunt houden. Dat scheelt zeker in de uitgaven. Daarom hierbij een lijstje met de tien beste supermarkttrucs.

1. Lekkere geuren

Versgebakken broodIn de supermarkt ruikt het op de broodafdeling vaak heerlijk naar versgebakken brood.  Dat weten we natuurlijk allemaal wel, maar het blijft lastig om die geur te weerstaan als je honger hebt. En we weten natuurlijk ook allemaal wel dat je met gevulde maag boodschappen moet doen, maar zelfs dan is de geur van versgebakken brood heel verleidelijk. Drie maal raden waarom de Lidl vorig jaar veel van zijn winkels verbouwd heeft, zodat er ook versgebakken broodjes in het assortiment bij konden…

Ook ruik je soms wel eens gesmolten chocolade of juist iets fris, bij de groente- en fruitafdeling. Bijvoorbeeld verse ananas of meloen. Heerlijk, ik krijg er zelfs nu bij het opschrijven al zin in. En het nare is, die geurtjes werken dus de hele supermarkt door, ook bij producten waarmee je de geur niet associeert.

2. Steeds meer proefbakjes en -plankjes

Toen ik hoogzwanger was van mijn oudste, was er bij de AH een paasproeverij. Overal in de winkel stonden lekkere hapjes uitgestald. En omdat ik me kapot verveelde en dit zo’n beetje het leukste uitje was dat ik nog kon maken, had ik me er al de hele week op verheugd. Ik overtuigde mijn liefje dat we er echt met de auto heen moesten (we woonden op nog geen 10 minuten lopen van de winkel destijds). Daar aangekomen heb ik niet alleen letterlijk de halve proeverij in mijn eentje opgegeten, ik heb ook alle geproefde hapjes in de kar gelegd. De volgende ochtend werd onze zoon geboren. De kraamhulp was maar wat blij met onze enorme inkoopactie, we hadden genoeg eten voor al het kraambezoek voor de rest van de maand.

Sindsdien heb ik me niet meer zo laten beïnvloeden door dit soort acties. Gelukkig doet de Jumbo hier niet zo fanatiek aan. Toch ligt er nog wel eens een bak druiven in mijn karretje, nadat mijn dochter er eentje geproefd heeft. Ok, ook als ik ze geproefd heb. Meestal blijven de gevulde koeken en donuts wel netjes in de schappen liggen, nadat we van het proefbakje gesnoept hebben. Maar dat leidt er vaak wel toe dat er toch een extra rol koekjes of andere zoete dingen meegaan.

3. Muziek en koffie

Hoe langzamer je loopt, hoe meer lekkers je ziet en koopt. En dus klinkt er langzame muziek, en mag je in veel supermarkten lekker een kopje koffie drinken. Ook dat zorgt ervoor dat je rustiger wandelt.

Ik drink geen koffie, dus dat scheelt, maar ik ben wel fan van slechte supermarktmuziek. En van liftmuziek. Doe je niets aan 🙂

4. Brede gangpaden en slim ingerichte schappen

Wat niet iedereen zich realiseert: niet alle gangpaden zijn even breed. In de smallere paden staan de producten met een lagere winstmarge, en in de fijne, brede paden de producten met een hogere winstmarge.

Producten met een hoge marge staan ook vaak rechts in een schap, omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en dus sneller iets aan de rechterkant pakken. Wat ik niet wist, is dat huismerkproducten vaak de hoogste marge hebben (ook al zijn ze vaak goedkoper en net zo goed als A-merken). Daarom staan die dus vaak rechts en op ooghoogte!

5. Groente en fruit voorin, melk en eieren achterin

Supermarkttrucs groenten en fruitDat in veel supermarkten groente en fruit vooraan staan, is vast al vaker opgevallen, maar weet je ook waarom? Als je begint met gezonde producten te kopen, voel je je beter over jezelf. En dan is de kans veel groter dat je daarna andere minder gezonde producten koopt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het bij de Aldi meestal niet zo is, waar mensen meestal komen omdat ze geld willen besparen. Daar vind je dus vaak juist de grootste aanbiedingen vooraan: de schoenen, trainingspakken en moestuinattributen bijvoorbeeld.

En melk en eieren, die vind je meestal juist achterin. Bij alle ketens. Als je het een willekeurige supermarktmanager zou vragen, is het antwoord waarschijnlijk dat het handig is dat die vlakbij het magazijn staan. Dan kunnen deze relatief zware danwel breekbare producten makkelijk in de winkel geplaatst worden. Wat de echte reden is: veel mensen kopen melk en eieren, en door ze achterin te zetten, moet je de hele supermarkt door. Langs al die andere minder noodzakelijke producten, die op deze manier toch wel een weg naar je wagentje vinden…

Hier ben ik al zo vaak in getrapt. Nu drinken wij niet heel veel melk, maar we kopen wel vaak kaas (zie vorige week…). En die ligt meestal ook achterin bij de melk.

6. Steeds nieuwe producten en nieuwe plaatsen

Door steeds nieuwe producten aan te bieden (“Nieuw! Nu met extra ….”) houdt de supermarkt de klant geïnteresseerd. De meeste mensen houden van afwisseling per slot van rekening. Ook worden producten nogal eens van plek gewisseld. Als je moet zoeken, is de kans groter dat je iets ziet dat je nog niet kent. En dus ook meeneemt.

Daarom is het zo verstandig om met een lijstje te winkelen. Dan is het makkelijker om je aan je budget te houden. Al moet ik zeggen dat ik ook wel heel bevattelijk ben voor “Nieuw”. Vooral als het chocola betreft. Of leuke ijsjes. Bij wasmiddelen heb ik het dan weer stukken minder. Die zijn toch iets minder lekker hè. 🙂

7. Aanbiedingen die geen aanbieding zijn

Ken je van die mooie grootverpakkingen: 4 flessen voor € 5! Of: Voordeelverpakking! Dat klinkt mooi. Als je vervolgens op het kleine kaartje kijkt waarop de prijs per liter of kilo staat, blijkt het prijsverschil soms nihil. Zo kocht ik ooit een jerrycan van 5 liter azijn voor slechts € 3,95. De 5 losse flessen ernaast waren gezamenlijk € 3,50… Nu is 1 jerrycan natuurlijk veel makkelijker te tillen dan 5 losse flessen, maar om daar nou 45 cent extra voor betalen. Dat is ook weer zo wat. De gouden tip is dus ook om altijd op het kaartje te kijken naar de vergelijkingsprijs. Zeker als je eigenlijk helemaal geen 4 flessen of 2 kilo nodig hebt. Of 8 bosuitjes…

8. Prijzen van 99 cent

De Hema is er groot mee geworden: altijd afgeronde prijzen. Maar dat is dan ook wel de enige winkel waar ze geen gebruik maken van het psychologische voordeel van de 99 cent. Zelfs bij auto’s en andere dure producten zie je het vaak: “te koop vanaf slechts € 14.999”. Dat klinkt toch stukken minder dan € 15.000. En het gekke is, we weten dit allemaal, en we trappen er toch altijd in.

route-99-ahAlbert Heijn heeft er zelfs een jaarlijkse campagne voor ingericht: Route 99. Dan zijn er allerhande producten te koop voor slechts 99 cent. Slimme zet dus.

De Jumbo doet dit natuurlijk ook. Zeker bij aanbiedingen zie ik het vaak voorbij komen. Het helpt als je de echte prijs hardop tegen jezelf zegt, voor je iets in je wagentje legt. “3 euro” als er € 2,95 staat. En nee, dat vinden mensen heus niet gek. Ok, een beetje misschien. Maar het werkt wel!

9. Makkelijke en voorverpakte producten

Voorgesneden groenten en fruit, maaltijdsalades, en meer van dat soort makkelijke producten zijn ook heel geschikt om je veel meer te laten betalen dan nodig. Een zakje voorgesneden ui van 150 gram kost bij de Albert Heijn 1 euro.
En een netje van 500 gram kost 99 cent. Nu zit daar nog wel wat afval aan, maar ik denk dat we redelijk veilig kunnen zeggen dat de voorgesneden variant op zijn minst 3 keer zo duur is.

citroenenNog een leuke in hetzelfde kader: veel groenten en fruit zijn vaak als setje verpakt. Dat is natuurlijk veel makkelijker om zo mee te nemen dan alle appels, bosuitjes of citroenen los af te wegen. Maar hoe vaak heb je nou echt 8 bosuitjes nodig? Per stuk afwegen zou een stuk voordeliger zijn (en ook milieuvriendelijker, want dan is de kans dat je ze weg moet gooien natuurlijk een stuk kleiner). Fruit kan je vaak ook nog wel los afwegen, maar ook daarbij pak ik toch snel de voorverpakte zak. Ook al heb ik geen 6 kiwi’s nodig. En al helemaal geen 2 citroenen.

10. Impulsaankopen bij de kassa

Deze laatste is natuurlijk een enorme open deur, dit weet echt iedereen. En toch hè. We doen het allemaal wel! De Lidl heeft heel slim, een snoepvrije kassa ingericht, met kinderappeltjes, snoeptomaatjes en nootjes. Wie is daar wel eens in de rij gaan staan en heeft toen helemaal niets extra’s op de band gelegd? Juist ja. En dan voel je je ook nog heel goed over jezelf.

Bij de Aldi pakken ze het heel anders aan. Daar hebben ze speciaal extra lange boodschappenbanden, zodat je lekker lang in de rij staat. En dan ligt daar bij die kassa’s heel nonchalant een zak chips naar je te staren. Elke kassa heeft zijn eigen “overschot”, want zo lijkt het daar geplaatst. Van die dingen waarvan je dan denkt, hee, gaat dit uit het assortiment? Vaak zitten er namelijk ook van die grote oranje prijsstickers op, die ze verder nergens in de winkel gebruiken. En door schade en schande wijs geworden weet ik: nee. Het gaat niet uit het assortiment. Dit ligt er niet toevallig. Dit ligt er zodat ik nu 79 cent extra uitgeef. En ja. Daar trap ik in. Er liggen ook vaak K3-cd’s. En oordopjes. Het verband is vaak ver te zoeken. Maar geloof me maar, er is over nagedacht.

Nee, dan de Albert Heijn, met zijn keurig netjes ingerichte kassa’s. Waar je naast allerhande snoep ook kaartjes voor de dierentuin, batterijen en dvd’s vindt. Voor elke impulsaankoper wat wils. Slim hoor.  Daarom ben ik zo’n fan van die zelfscankassa’s. Daar staat nog niets bij.

Helaas gaat die vlieger bij de Jumbo niet eens op. Daar hebben ze namelijk wel een mandje met afgeprijsde artikelen voor de zelfscankassa staan. Zodat je niet door hebt dat je de derde wachtende bent.

Conclusie

Ze zijn allemaal even slim, die supermarktmarketeers. Elk op zijn eigen manier. En geef ze eens ongelijk.

Meer lezen over supermarkttrucs? Lees dit boek

Wat is jouw grootste supermarktvalkuil? In welke supermarkttrucs trap jij altijd? Weet je nog andere supermarkttrucs om ons wijzer te maken?

This Article Has 20 Comments
  1. Mr FOB schreef:

    Herkenbaar, die trucs.
    Wij zijn gelukkig niet zo gevoelig voor die trucs. Doen altijd boodschappen met en boodschappenbriefje 🙂

  2. Doortjesblog schreef:

    Grappig! Ik kende ze nog niet eens allemaal…
    We weten natuurlijk dat het gebeurt en toch viel ons laatst op dat het bij de Ikea, op de afdeling waar wasrekken en wasmanden verkocht worden, het naar wasmiddel rook! Bizar, maar een mooie truc.
    Gelukkig trap ik er meestal niet in, al is het wel herkenbaar dat dat tijdens een zwangerschap anders kan zijn, dat weet ik nog wel, haha!

    • meergeldminderstress schreef:

      Oh, dat is ook een goeie inderdaad, wasmiddelgeur bij de wasmanden! Ik trap er vaker in dan ik toe zou willen geven. 🙂

  3. Lydia schreef:

    De verse broodjes en de rommelbakken (bij discount supermarkten) werken bij mij heel goed. Ik laat me daarin graag verleiden. 😉
    De Appie vind ik trouwens een kei in het aanprijzen van groenten en fruit. Veel keuze uit voorverpakt, voorgesneden, en dan een klein ‘bonusvoordeel’ van twintig of dertig cent eraf. Zo klinkt het bijna als een goede deal.

    • meergeldminderstress schreef:

      Ja, erg he, bij mij ook. En ja, die Appie… ik vind de koekjes en taartjes daar ook altijd heel verleidelijk. Ik moet er gewoon niet heen gaan, dat werkt het beste 🙂

  4. Batboy schreef:

    Met een lege maag boodschappen doen is echt niet goed haha ik koop dan snel een broodje en andere lekkere dingen en vooral als je die heerlijke geuren ruikt dan ga je het snel pakken! Dus eerst even goed eten en dan een lijstje maken en proberen te kopen wat er alleen op je lijstje staat, maar dat lukt niet altijd…

  5. Joanne schreef:

    Wat ik nog steeds doe -tsja ik ben al oud – is omrekenen van euro naar gulden. Het zit zo in mijn hoofd gehamerd dat het automatisch gaat. Het helpt me enorm!! Het remt mijn hebberigheid! De koers is: een gulden is 2,20371 x meer dan de euro…… …. ik kan er echt niks aan doen. Voor het gemak vermenigvuldig ik de prijs altijd met 2,2.
    Groet, Joanne

  6. Vlijtig Liesje schreef:

    Bij onze Jumbo ligt het fruit en de groente juist achteraan! Ik baal daar elke keer weer van, want ik vind het superonhandig.

  7. Ilse van Kreanimo schreef:

    Ik kende ze ook niet allemaal! 🙂

    De ikea kent ook van die trucjes! Ik heb daar ALTIJD meer bij dan ik wilde! 😉

  8. Jacqueline schreef:

    Over het algemeen doe ik het best aardig: ik kan niet lang lopen, dus zorg ik ervoor dat ik binnen 10 minuten mijn krat vol heb. Niet meer ook, want dat past niet achterop mijn fiets.
    Mijn valkuil zijn de afgeprijsde kant en klare maaltijdsalades. Ook al zijn ze afgeprijsd, dan nog zijn ze duurder dan zelf maken. Maar ze zijn zo lekker. En makkelijk. En afgeprijsd.

    • meergeldminderstress schreef:

      Ja, die zijn zeker makkelijk! Toen ik nog alleen woonde, kocht ik die ook te vaak. Dat scheelt als je een gezin met kinderen hebt, dan zit daar niet genoeg in en moet je het wel zelf maken…

  9. Bregje schreef:

    Als ik het zo lees klinkt er in mijn hoofd regelmatig ‘oh ja…nu je t zegt!’ Slimmeriken zijn het, die supermarktmensen 😉

  10. Els schreef:

    Wow! Weer wat geleerd! Sommige punten zoals geur wist ik al, maar waarom fruit en groenten vooraan staan wist ik niet.

  11. Anja schreef:

    Tja slimme marketing zetten… Als consument wordt je van voor tot achter belazerd en als je niet oppast geef je dus veel te veel uit. Altijd goed rekenen, je strak aan de boodschappenlijst houden en een limiet stellen kan helpen, maar ja… zie dat maar te realiseren vooral met kinderen 🙂

  12. […] de hele week lekker eten. Je koopt alleen wat nodig is, in plaats van wat je spontaan tegenkomt (en daar zijn supermarkten natuurlijk heel goed in, jou spontaan iets nodig laten […]

Geef een reactie