Het online brein - Julia Augustijn

Ondernemer Julia Augustijn van Het online brein aan het woord

Ondernemer Julia Augustijn’s verhaal over haar bedrijf Het Online Brein is voor veel startende ondernemers interessant, daar ben ik van overtuigd. Niet alleen is haar eigen verhaal leuk om te lezen, ze kan ons ook helpen om verder te komen met haar tips en dienstverlening. Hoe? Lees vooral verder!

Achtergrond

Hoe heet je bedrijf? 

Mijn bedrijf heet Het Online Brein. Ik heb best wel lang nagedacht over een goede naam. Ik wilde iets met “online” of “marketing” maar ook weer geen voor de hand liggende naam. Ergens kwam ik het woordje “brein” tegen en toen dacht ik: dat rijmt met “online” en die combinatie is eigenlijk perfect! Het zegt precies wat ik doe en wie ik ben en ik vind het door de woorden die rijmen ook leuk klinken.

Wat voor bedrijf heb je?

Het Online Brein is een online marketingbureau. Ik help hierbij bedrijven met het bouwen of verbeteren van hun website, meer inzicht krijgen in hun doelgroep, beter gevonden te worden, het opzetten van advertenties, boeiende teksten schrijven etc. Eigenlijk alles om online de juiste doelgroep te bereiken, beter te laten converteren en zo meer rendement uit online marketing te halen.

Het online brein - Julia AugustijnOpstarten

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Ik heb het in oktober 2016 opgericht, en vanaf deze maand richt ik mezelf er volledig op. Tot vorige maand werkte ik nog deels in loondienst.

 Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Eigenlijk wilde ik al best wel lang voor mezelf beginnen. Tijdens mijn opleiding heb ik de minor “ondernemerschap” gedaan waarbij we ook een ondernemingsplan moesten maken. Toen is de droom een beetje begonnen. Na mijn afstuderen heb ik er toch voor gekozen om in loondienst te gaan. Ik voelde mezelf er toen nog niet klaar voor om echt al voor mezelf te beginnen en andere bedrijven advies te geven. Ondertussen heb ik een aantal jaar ervaring en heel wat kennis opgedaan in verschillende functies dus dat gevoel heb ik niet meer. Ik vind het daarnaast geweldig dat ik als ondernemer mijn eigen baan kan creëren. Je kunt helemaal zelf kiezen wat je doet en hoe je het doet. Die zelfstandigheid werkt voor mij echt goed.

Hoe heb je je voorbereid op het starten van je bedrijf?

Ik heb wat marktonderzoek gedaan en ben begonnen met het maken van mijn website. Verder ben ik naar de startersdag geweest van de KvK. Dat was wel heel leerzaam, vooral om wat meer inzicht te krijgen in wat er nou eigenlijk bij een eigen bedrijf komt kijken. Administratie, aangiftes, dat soort dingen. Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel voorbereid. Dat is ook wel het voordeel van een online bedrijf, in principe heb ik alleen mijn laptop en internet nodig en ik kan beginnen.

Heb je je ingeschreven bij de KvK?

Ik heb me in oktober ingeschreven bij de KvK omdat ik denk dat als je echt serieus wilt beginnen je toch wel ingeschreven moet staan. Het staat ook wat professioneler als je een KvK nummer hebt.

Heb je ook nog een andere baan naast je bedrijf?

Nee, sinds eind februari niet meer.

 

Financiën in kaart

Heb je een bedrijfsbankrekening?

Ja, bij de ING. Ik vind het fijn om zakelijk en privé uit elkaar te houden. Eigenlijk heb ik vooral uit gemak voor de ING gekozen omdat ik daar privé ook mijn bankrekening heb. Daarnaast is daar de zakelijke bankrekening het eerste jaar gratis, altijd fijn!

Hoe regel je je financiën en belastingen?

Ik ben onlangs begonnen met het gebruik van Acumulus, een online boekhoudsoftware-programma. Dit werkt voor mij wel goed omdat ik er ook nog een webshop naast heb en je daar een automatische koppeling voor hebt. Dan hoef ik niet elke bestelling handmatig in te voeren. Ik vind de administratie eigenlijk best wel leuk om te doen! Ik hoor van andere ondernemers dat ze het maar een last vinden, maar ik vind het wel interessant. Je hebt ook altijd direct inzicht in je cijfers als je er mee bezig bent en dat kan soms best wel handig zijn.

Aandacht voor je bedrijf

Hoe maak je reclame voor je bedrijf?

Ik heb een website, Het Online Brein en verder is het tot nu toe vooral nog  via via, netwerken dus. Op Facebook ben ik ook te vinden.

Hoe gaat de verkoop?

Wat voor soort klanten heb je?

Ik heb vooral kleine bedrijven als klanten. Dat is ook wel de doelgroep waarop ik me richt. Kleine (beginnende) bedrijven die een mooi product of dienst hebben maar niet weten hoe ze dit het beste aan de man kunnen brengen.

Hoe vind je nieuwe klanten?

Tot nu toe vooral via via, dus via kennissen of vrienden en familie. Blijkbaar is mijn website ook goed  vindbaar, want ik word ook regelmatig benaderd door mensen die me via Google hebben gevonden. Dat moet ook wel als online marketeer natuurlijk!

Plannen & verder

Wat is je toekomstdroom voor je bedrijf?

Ik hoop dat ik dan vooral nog steeds heel veel plezier heb in wat ik doe. Het lijkt me ook leuk als ik dan ergens een kantoor heb, met misschien ook personeel in dienst. Verder hoop ik dan ook mijn webshop nog wat meer uitgebreid te hebben.

Wat wil je nog meer over je bedrijf vertellen?

Ik merk dat er veel mensen zijn die een beetje iets van online marketing weten en daardoor al snel denken dat ze het zelf kunnen doen. Maar ik weet uit ervaring dat als je niet goed weet waar je mee bezig bent je veel kansen misloopt en daardoor ook onnodig geld weggooit. Dat is zonde, want bij online marketing is dat juist helemaal niet nodig. Alles is goed door te meten en daardoor kun je heel efficiënt je budget inzetten.  Het is niet zoals een advertentie in een krant, waarbij je geen idee hebt hoeveel mensen je advertentie nou écht hebben gelezen. Bij online marketing valt alles te meten, van hoeveel mensen ergens op klikken tot hoeveel mensen een bepaald formulier hebben ingevuld. Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt en daardoor loont het echt om het door een expert te laten doen!

Heb je tips voor anderen?

Ik zou vooral zeggen: begin before you’re ready. Dat is echt zo. Vaak blijf je jezelf maar aanpraten: maar dat kan ik helemaal niet, ik begin ooit nog wel met mijn eigen bedrijf. Maar je bent er nooit 100% klaar voor. Uit de veilige zekerheid van loondienst stappen is altijd eng. Maar als het echt je droom is, moet je het gewoon doen!

Meer weten over Het Online Brein?

Wil je meer weten over Julia en haar bedrijf? Bezoek dan haar website Het Online Brein, haar Facebook-pagina of haar profiel op Linkedin.

Bedankt Julia voor je inspirerende antwoorden! Heel veel succes met het vervolg!

This Article Has 2 Comments
  1. Project Lonica schreef:

    Leuk om te lezen! En dapper dat je zo snel in het diepe bent gesprongen! Jij hebt ook typisch een vak gekozen waar ‘walk the talk’ ontzettend belangrijk is: je eigen online marketing moet piekfijn in orde zijn. Ik heb dat als tekstschrijver ook: taalfouten of kromme zinnen zijn uit den boze…
    Project Lonica onlangs geplaatst…Iedereen lekker aan het storytellenMy Profile

  2. Respect! Mooi om te zien dat je passie hebt en doorzettingsvermogen.
    Jonna@burgertrutjesNL onlangs geplaatst…Saoto soep zonder pakjes en zakjes – RECEPTMy Profile

Geef een reactie