verleidingen in de supermarkt

Hoe omzeil je de verleidingen in de supermarkt? 5 gouden tips

Supermarkten zijn erop gericht om je zo gezond mogelijk inkopen te laten doen, precies in de hoeveelheden die je nodig hebt, en precies passend bij jouw behoeften. Je geeft er nooit te veel uit. Sterker nog, als het mogelijk is, wijzen ze je erop hoe je geld kunt besparen. Toch?

Haha, niet echt nee. Nu is het natuurlijk wel zo dat je precies de juiste producten kunt kopen die je nodig hebt. En alleen maar gezonde producten hoeft te kopen. En ook echt niet over je budget hoeft te gaan. Maar dat is jouw doel. Niet die van de supermarkt helaas. Om nu te zorgen dat jij je aan jouw doel kunt houden, en je te wapenen tegen al het supermarkt-verkoop-geweld, heb ik een aantal beproefde tips opgesteld.

Tip 1: Maak een boodschappenlijstje voor je boodschappen doet.

boodschappenlijst“Dat heb ik niet nodig, ik kan echt wel onthouden wat ik nodig heb”, zei ik altijd voor ik boodschappenlijstjes maakte. Nu is dat om drie redenen heel dom. Ten eerste ben ik echt heel slecht in dingen onthouden… De keren dat ik mijn sleutels vergeten ben, zijn zelfs dit jaar al niet meer op één hand te tellen. Laat staan dat ik kan onthouden wat ik precies nodig heb in zo’n winkel met 3000 afleidingen. Ten tweede… als je boodschappen doet, ga je naar een winkel met, juist ja, 3000 afleidingen. Verleidingen. Boodschappen. Supermarktproducten. Whatever. Als je geen lijstje hebt, is de kans dat je denkt dat je iets nodig hebt, veel groter. “Oh, en kijk! De paaseitjes zijn net in de aanbieding. Hoe toevallig is dat! Die had ik net nodig!” NOT!

En als derde belangrijk punt: zo’n lijstje maak je thuis. Niet in de supermarkt. En thuis kun je dus heel makkelijk zien of je iets nog hebt… In de supermarkt is dat toch een stuk lastiger. Tenzij je net als ik radarogen hebt, die door alle gebouwen heen kan kijken, zodat je precies kan zien wat er nog in de kast ligt, terwijl je al in de supermarkt bent. Echt hoor!

Goed. Maak een lijstje. Dan vergeet je geen dingen (waardoor je terug moet, en nog een keer langs al die ellendige onnodige, maar geweldige aanbiedingen moet lopen), dan is het makkelijker om langs al diezelfde aanbiedingen te wandelen. En dan kom je niet thuis met dingen die je al in je kast hebt liggen en nu dus weg kan gooien. (Als ze bederfelijk zijn. En dat zijn ze altijd in dit soort situaties.)

Tip 2: Bestel je boodschappen online.

Als je thuis achter je laptopje zit, is het een stuk moeilijker om verleid te worden tot aanbiedingen dan wanneer je in een winkel loopt. Toch? Dat is in ieder geval mijn theorie. Of het helemaal klopt, dat weet ik niet. Afgelopen week wilde ik namelijk weer eens een berg boodschappen bestellen, om urenlang supermarkt-dralen te voorkomen. Stap 1 was het maken van een menu. Stap 2: het invoeren van de ingrediënten. En toen wilde ik naar Stap 3: bestellen. Maar dan kom je, heel handig, langs een scherm met “deze producten koopt u normaal ook”. Toen bleek ik de appels vergeten te zijn. En langs “deze week in de aanbieding”. En bleek ik echt paaseitjes nodig te hebben.
🙂

Toch is het thuis op de bank een stuk makkelijker om die verleidingen te negeren dan in de supermarkt, zo weet ik uit ervaring. Zeker ook omdat je aan het eind ziet hoeveel het bij elkaar kost. Als dan blijkt dat je over het maximum zit, gooi je het een en ander er gewoon je karretje weer uit. Handig! Dat doe je in een echte supermarkt natuurlijk niet zo makkelijk (tenminste… het geeft zo’n troep hè).

Tip 3: Neem alleen cash geld mee (of leeg je rekening).

Als je alleen cash geld hebt, is de regel “op = op” een stuk makkelijker te handhaven. Als je dan toch met die heerlijke worstjes / appels / koekjes / (vul in wat jij niet kunt weerstaan) in handen staat, dan krijg je ze alleen mee als je genoeg geld bij je hebt. Daar is zijn de mensen achter de kassa namelijk heel streng in: geen geld is gewoonweg geen boodschappen. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt om je in te houden, zorg dan dat zij je helpen.

Ik heb een ietwat omgekeerd probleem: als ik cash geld heb, dan wil ik het graag kwijt. Ik weet niet of dat een overblijfsel is uit mijn jeugd (geld betekende snoep!) of gewoon een best wel irritant karaktertrekje, maar ik weet van mezelf dat ik beter geen cash geld kan hebben. Daarom heb ik deze regel voor mezelf iets aangepast.

Ik neem alleen een pasje mee van een rekening waar ik het bedrag op heb staan dat ik uit kan geven. Aan het begin van de maand haal ik al het geld van mijn rekening, en in de loop van de tijd stort ik precies terug wat ik nodig heb. Nu kan ik dat natuurlijk ook in de supermarkt doen, met die handige bankier-apps van tege
nwoordig. Toch doe ik dat nooit (tenminste… niet vaak). En al helemaal niet in de supermarkt. (Wel in de Hema. Maar dat terzijde.)

Tip 4: Ga ’s morgens boodschappen doen.

Het schijnt dat je elke dag maar een bepaalde hoeveelheid wilskracht hebt. Als het op is, is het op. Als je dus ’s morgens al vroeg bent opgestaan tegen je zin in, en ook nog met moeite heel netjes calorie-arm geluncht hebt, dan is het daarna een stuk moeilijker om ook nog binnen je budget te blijven als je boodschappen gaat doen. Hoe meer je jezelf ontzegt gedurende de dag, hoe liever je later op de dag bent voor jezelf. Door op je sterkste momenten naar de winkel te gaan, wapen je jezelf tegen de verleidingen.

Dit werkt trouwens ook met sporten en afvallen en meer van dat soort irritante dingen waar je wilskracht voor nodig hebt. Hoe harder je voor jezelf bent, hoe lastiger het wordt om dat aan het einde van de dag nog steeds te doen. De moeilijkste dingen kun je dus het beste vroeg op de dag plannen. Daarom sport ik graag ’s morgens en schrijf ik liever ’s avonds. 🙂

Tip 5: Beloon jezelf als het goed gaat.

Een beetje in hetzelfde kader: een stuk hardlopen is een stuk makkelijker als je weet dat je daarna lekker op de bank mag hangen en tv mag kijken. Als je nou heel erg je best moet doen in de supermarkt, stel jezelf dan iets heel leuks in het vooruitzicht. Bijvoorbeeld: als je alleen maar dingen van je lijstje koopt en binnen je budget blijft, dan mag je thuis een half uur ongestoord op je telefoon kijken. Of zoiets. 🙂 Ik weet niet waar jij blij van wordt. Omdraaien kan ook: als het niet lukt om binnen het budget te blijven, danwel je lijstje te volgen, dan moet je thuis ook nog de was opvouwen. Of zoiets.

Als je iets leuks in het vooruitzicht hebt, werkt je wilskracht veel beter. Daar zijn natuurlijk ook veel afvalprogramma’s op gebaseerd. Bij de Weight Watchers krijg je een bedeltje als je 10% van je oorspronkelijke gewicht bent afgevallen (helaas wel alleen maar de eerste keer…).

Wat dat betreft is er niet zo’n groot verschil tussen mensen en honden, realiseerde ik me toen ik laatst puppy-examen deed met mijn puppy. Zij krijgt een koekje als ze netjes gaat zitten. En ik krijg een koekje als ik boodschappen doe volgens mijn lijstje. Puppy blij, ik blij. 🙂 Als het maar werkt hè.

Verleidingen in de supermarkt weerstaan? Zo gaat het lukken!

Als je deze tips volgt, gaat het je zeker lukken om de verleidingen in de supermarkt in ieder geval vaker te weerstaan. Toen ik nog ruim het dubbele aan boodschappen uitgaf van wat ik er tegenwoordig aan besteed, maakte ik meestal geen lijstje. Of beschouwde ik het lijstje in ieder geval nog niet als een bindend advies. 🙂 Nu ik een vast budget en lijstje heb, moet ik regelmatig iets laten liggen. Als ik dan echter later probeer te bedenken wat het was dat niet mee mocht, weet ik het vaak niet eens meer. En dan weet je het wel hè, dat was geen harde noodzaak. (Behalve dan die paaseitjes… die mis ik nu wel een beetje).

verleidingen in de supermarkt

Vind jij het lastig om niet toe te geven aan de verleidingen in de supermarkt? Hoe zorg jij dat je binnen budget blijft?

This Article Has 15 Comments
  1. Nina schreef:

    Goeie tips! Vooral die van het online boodschappen doen.

  2. Gera schreef:

    Wij doen wekelijkse boodschappen aan de hand van een lijstje, dat scheelt echt enorm!

  3. Mama Tinus schreef:

    Ik vind vooral online boodschappen doen ideaal. Als extra voordeel ook dat ik zie hoeveel ik al uitgegeven heb en zo ruil ik soms toch iets om voor een goedkoper alternatief.
    Grappig dat je ’s ochtends bewezen op je best bent, dat merk ik de laatste tijd heel erg goed!

  4. Adrianne schreef:

    Ik doe juist ’s avonds boodschappen; lekker zonder kids even in een treinvaart door de winkel heen. Meestal ben ik binnen een half uur weer terug (winkel zit op ruim 4 km afstand ;))… Ik weet exact (door m’n lijstje) wat ik nodig heb en ik maak m’n boodschappenlijst aan de hand van een weekmenu al dan niet samengesteld door aanbiedingen. Bijv. deze week waren o.a. Chinese kool, bio rode bieten en aubergine in de aanbieding bij AH; 2 stuks voor 1,50. Ik eet dus morgen Chinese kool en vrijdag gevulde aubergine. De bieten zijn voor de ‘makkelijke’ avonden, dus 3 stuks ingeslagen, handig voor in de vriezer of koelkast, lang houdbaar, gezond en snel klaar.

    En deze week had ik helemaal een makkie; een vriendin bood aan de boodschappen voor me mee te nemen, yoehoe!! Ik had dus gratis thuisbezorging ;)…

  5. kniepertie schreef:

    LOL, die paaseitjes

  6. Vlijtig Liesje schreef:

    Ik kende meeste gelukkig, en dat helpt : ) Zoals groente en fruit vooraan leggen, zodat ik daarna makkelijker ongezonde zooi koop. Ik vind dit altijd een leuk onderwerp. Binnenkort heb ik een post over De supermarktleugen en dat gaat ook over alle psychologische trucjes die ze op ons toepassen!

  7. a hofstede schreef:

    ga met een volle maag naar de winkel dan laat je het lekkers ook liggen en liefste zonder kids

  8. christine hoeven schreef:

    Waarom kan ik aan het begin van de maand niet zo leven als op het einde v maand ?

  9. marleen schreef:

    Ik maak elke week trouw mijn boodschappenlijstje, maar het aantal keren dat ik dit lijstje vergeet thuis, dat wil je echt niet weten. hahaha. Maar meestal weet ik dan wel uit mijn hoofd wat er op staat. Grts Leen

Geef een reactie