Gestresst? 17 budgettips om te relaxen

Meer geld, minder stress dus hè. Maar wat nou als je gestresst bent en geen geld hebt om iets leuks te gaan doen? Nou… daar heb ik dus een mooie lijst voor verzameld! 17 manieren om te relaxen zonder dat je daar veel geld aan uit hoeft te geven. Veel plezier ermee!

Tip 1: Maak een lekker kopje thee

Koop een doosje extra lekkere thee, speciaal voor dit soort gelegenheden. Leg het hoog in een kast of op een andere lastiger te bereiken plaats. En als je dan een keer echt even toe bent aan een momentje voor jezelf, maak dan zo’n heerlijk kopje thee. (Mijn favoriet voor dit soort momenten is de winterthee van Pickwick. Eigenlijk helemaal niet zulke bijzondere thee, maar ik vind hem heerlijk.)

Tip 2: Lees een boek dat je nog niet kent

In mijn kast staan nog tientallen boeken die ik nog een keer wil lezen. Ook de bibliotheek staat er vol mee. En de ruilbieb bij ons aan de overkant heeft ook vaak leuke boeken zo voor ons klaar staan.

Op het moment ligt het boek Een goede raad van J.K. Rowling (ja, die van Harry Potter, maar ze heeft meer geschreven) op mijn nachtkastje, speciaal voor dit soort momenten.  Ik ben nog aan het begin, dus nog genoeg momenten te gaan.

Tip 3: Herlees een boek waar je blij van wordt

Soms is het juist fijn om een boek te lezen dat je wel al kent. Bijvoorbeeld omdat het zo mooi geschreven is. Of omdat je zo blij van het verhaal wordt. Zo herlees ik graag kinderboeken. Ik lees ze tegenwoordig ook graag voor. En dan maar hopen dat mijn kinderen er net zo blij van worden. 🙂

Ook lees ik graag boeken waar ik wat van geleerd heb, zoals de boeken van Gretchen Rubin.

Tip 3: Schrijf in een dagboek

Schrijf je stress van je af in een dagboek. Of je dat nou dagelijks doet of alleen als het zo uit komt, dat maakt niet uit. Door te schrijven over wat je dwars zit, neem je afstand en kom je tot rust.

Zo heb ik een dagboekje met vragen voor elke dag. Die vul ik lang niet elke dag in. Hopelijk is het na een jaar of 10 een keer vol. 🙂 Het blijft leuk om terug te lezen.

Tip 4: Pluk bloemen

Ga er op uit en pluk een mooi boeketje bloemen. Naar buiten gaan is altijd een goed idee (zelfs als het regent!). En bloemen fleuren altijd op.

Tip 5: Ruim een (kleine) kamer op

Hm, dit klinkt niet zo leuk hè. Maar voor sommige mensen is het juist heel relaxing, zo’n afgebakende taak. En het is altijd fijn om resultaat te zien van je acties. Wij hebben pas de werkkamer weer helemaal opgeruimd. Het schrijft echt zoveel beter!

Dit geldt trouwens ook voor andere huishoudelijke taakjes. Het kan heel goed werken om even de afwasmachine uit te ruimen. Of bijvoorbeeld

Tip 6: Maak een fruitsalade. Of eet wat nootjes.

Fruit is lekker zoet, daar krijg je energie van. En omdat het gezond is, voel je je ook goed. Tenminste, dat heb ik altijd als ik iets gezonds heet. Dan ben ik stiekem een beetje trots dat ik geen chocola heb gepakt. 🙂

Ook andere gezonde snacks, zoals nootjes, hebben dat effect.

Tip 7: Neem een warme douche (of bad…)

Onder de douche krijg je de beste ideeën, naar het schijnt. Handig, zo zonder pen en papier. Onder de douche spoel je in ieder geval ook de zorgen van je af.

Tip 8: Luister naar muziek

Via Spotify kun je (als je geen last hebt van reclame) heerlijk nieuwe muziek ontdekken. Even met je ogen dicht en relaxen maar. Er zijn zelfs speciale kanalen te vinden met relaxerende muziek.

Tip 9: Masseer je handen

Door je handen (eventueel met crème) te masseren ontspan je je handen. Zeker als je iets spannends gaat doen en daarom gestresst bent, kan dit helpen.

Tip 10: Probeer eens een yoga-oefening

Op internet zijn duizenden yoga-oefeningen te vinden. Ook kun je op YouTube allerhande leuke video’s vinden met ontspannende yoga-oefeningen.

Tip 11: Doe een work-out

In hetzelfde kader kun je op YouTube natuurlijk ook allerhande workouts vinden. Ook voor beginners, dus dat is geen excuus. Bijvoorbeeld deze hele blije. 🙂 Of deze, als je liever in het Nederlands oefent.

Ik krijg er spontaan zin in. (hahaha, nee niet echt, maar dat zou toch kunnen?)

Tip 12: Kijk een film

Niet zo sportief aangelegd? Dan werkt het natuurlijk ook om lekker een film te kijken. Altijd fijn. 🙂

Zeker nu wij Netflix hebben, kan ik altijd wel wat vinden. Het hoeft trouwens niet altijd een feel good movie te zijn hè. Ik kijk ook graag naar documentaires zoals The Ultimate Guide to penny pinching. 🙂

Tip 13: Speel met je huisdier (of kijk naar die van anderen)

Als je een hond hebt, net als wij, dan weet je dat dat altijd werkt. Even een balletje gooien of een wedstrijdje doekje trekken. Zo’n hondje vrolijkt altijd op.

Als je geen huisdieren hebt, kun je natuurlijk ook gewoon een kattenfilmpje kijken. 🙂  (Sorry, die mag je zelf googelen, anders ben ik zo een uur verder).

Tip 14: Ga lekker wandelen

Zelfs als het regent, zie boven bij tip 4. Buiten zijn helpt altijd, al was het alleen al omdat het soms gewoon fijn is om weer thuis te komen.

Tip 15: Bak iets lekkers

Appeltaart, lekkere koekjes, hartige taart… Er is voor iedereen wel iets lekkers te bedenken. Dit helpt mij altijd het meest, als ik gestresst ben, en toch iets met de kinderen wil doen. Koekjes bakken is altijd een succes. Zeker als ze zo makkelijk zijn als deze.

Tip 16: Verpot een plant of plant iets nieuws in je tuin

Lekker wroeten in de aarde, het is eigenlijk net spelen in de zandbak voor volwassenen.

Tip 17: Maak foto’s

Ga met je telefoon in de weer en maak een paar leuke foto’s. Binnen of buiten, met mensen of zonder… Wat jij leuk vindt. Je hebt echt de leukste apps om er vervolgens iets bijzonders van te maken.

Veel plezier!

 

This Article Has 2 Comments
  1. Wendy de Jong schreef:

    Wat een leuke ideeën!

  2. Zuinigaard schreef:

    Knappe lijst! Getest en goedgekeurd: thee, warm bad, wandelen en iets bakken. Wij vinden gezelschapsspelletjes (of een kaartje leggen) bij een glas wijn ook altijd een winner. Of nutsleveranciers vergelijken 😉

Geef een reactie