extreme couponing

Extreme couponing in Nederland… Kan dat?

Honderden dollars besparen op je boodschappen, elke week weer… Dat lijkt toch een droom! Voor de deelnemers van de Amerikaanse televisieserie Extreme couponing is het een manier van leven. Ze hebben van bonnen verzamelen hun beroep gemaakt en halen karren vol gratis boodschappen door te betalen met hun krantenknipsels. Op Facebook zie ik regelmatig de verzuchting “kon dat ook maar in Nederland”. En dat begrijp ik wel, zeker als je ziet dat die extreme knippers soms nog geld toe krijgen ook op hun gevulde boodschappenkarretjes.

Wat is extreme couponing precies?

Extreme couponing kun je vertalen met het extreem verzamelen van kortingsbonnen voor supermarkten. De coupons zijn te vinden in speciale zondagskranten, online, in de winkels zelf en soms in folders. Om deze bonnen te verzamelen zijn de extreme coupon-ers uren en uren  bezig. Ze stoppen hun bonnen in speciale mappen om ze te categoriseren en mee te kunnen nemen.

Op televisie zie je vervolgens precies hoe ze in hun werk gaan. Voordat de extreme couponers naar de winkel gaan, maken ze hele lijsten met wat er gekocht moet worden en welke bonnen ze moeten gebruiken. Boodschappen doen is vervolgens een hele militaire operatie. Er moet precies worden gekeken welke producten in welke hoeveelheden meegenomen kunnen worden om zo precies de juiste hoeveelheid korting te krijgen.

Tot slot worden alle boodschappen en bonnen gescand. In eerste instantie is het totaalbedrag rond de $ 300 tot $ 500 vaak. Na het scannen van alle bonnen hoeven ze bijna niets meer te betalen. En soms… krijgen ze zelfs geld toe.

Wat zijn het precies voor kortingsbonnen?

Je hebt uiteenlopende coupons en kortingsbonnen:

Zo heb je supermarktbonnen, die in advertenties staan, in een tijdschrift of krant of op internet. Ook in de supermarkt liggen soms kortingsbonnen bij een product zelf. In Nederland heeft Kruidvat wel eens dat soort bonnen liggen, bij een product waar je korting op krijgt als je zo’n bon inlevert bij de kassa.

Dan heb je de “volgende-keer-kortingsbonnen” oftewel de cataline-coupon: als je iets koopt, print de kassa een kortingsbon, die je bij je volgende aankoop kunt gebruiken. Dat doet Gamma bijvoorbeeld voor klanten met een klantenpas ook.

Ook heb je fabrikantenbonnen. Dat zijn de coupons die de fabrikanten (of marketingorganisaties) van de producten zelf verstrekken. Die kom je in Nederland bijvoorbeeld tegen in de Allerhande. Ook vind je ze op producten zelf vaak. Dan staat er bijvoorbeeld op een doos koekjes gedrukt “probeer nu en krijg het aankoopbedrag terug!”

Hoe komen ze aan al die bonnen?

Sommige coupons vind je in de winkels, of krijg je bij de kassa. Maar verreweg de meeste kortingsbonnen vinden de extreem couponers in kranten, tijdschriften en op internet.

Op zondag zijn er in veel plaatsen speciale coupon-kranten. Daar kun je je op abonneren. Die zijn dus niet gratis (en zeker als ze er meer van hebben, is het dus maar de vraag of het voor veel mensen een besparing is…).

Ook zijn er, net als in Nederland, reclamefolders met coupons die gewoon thuisbezorgd worden.

Tot slot zijn er honderden blogs gewijd aan coupons. De meest bekende is (denk ik) The Krazy Koupon Lady.

Is het echt? Krijgen die mensen echt zoveel korting??

Nee natuurlijk niet, zou ik bijna zeggen. 🙂 Toch zit er wel een kern van waarheid in. Er zijn vaak veel minder voorwaarden dan wij in Nederland gewend zijn.

Supermarkten matchen elkaars bonnen

Als je bijvoorbeeld van de ene supermarkt een kortingsbon hebt, kun je die vaak in een andere ook gebruiken, onder het motto “matching coupons”. De supermarkt waar je bent “matcht” het aanbod dat je bij de andere ook krijgt. Dat zou in Nederland dus betekenen dat je een bon van de Jumbo ook bij de Albert Heijn in zou kunnen leveren om de beloofde korting te krijgen.

Maar, zo weet ik uit mijn favoriete Amerikaanse blogs, lang niet alle supermarkten doen dat. Aldi bijvoorbeeld is op Pinterest berucht om zijn beperkte mogelijkheden op dat gebied. (Europese supermarkt hè, dan krijg je dat…).

Bonnen stapelen

Ook kun je in Amerika vaak bonnen stapelen. Als je bijvoorbeeld een bon hebt van de fabrikant waarop staat “nu $2 korting bij aankoop van twee doosjes tandpasta“, kun je die combineren met een bon van de supermarkt zelf waarop staat “1+1 gratis“. Als één zo’n doosje tandpasta minder dan $2 kost, krijg je dus geld terug. Moneymakers noemen ze dat.

Een rekenvoorbeeld

Even uitgewerkt: een tube tandpasta kost $ 1,50. Twee samen kosten dus normaal gesproken $ 3. Als je alleen actie 1 gebruikt, hoef je nog maar $ 1 te betalen.

Met actie 2 krijg je een tube gratis. Dan kost het je dus $ 1,50 voor twee tubes.

Gecombineerd betaal je dus $ 1,50 en krijg je $ 2 terug. Dat is netto dus 2 tubes tandpasta en 50 cent winst…

Bonnen kopiëren

Een originele bon is niet altijd nodig. Het is vaak toegestaan om een bon meer dan eens uit te printen of te kopiëren. Als je bijvoorbeeld 20 van die tandpastabonnen uitprint, met $ 2 korting, kun je dus $ 40 korting krijgen, als je 40 tubes tandpasta inlaadt.

En als je dan die supermarktbon ook nog eens kunt kopiëren, dan heb je door die aankoop 40 tubes tandpasta maar liefst $ 10 verdiend.

Overigens kun je lang niet alle bonnen kopiëren in Amerika. Vaak moet je wel het origineel hebben. Het staat je echter vrij om die krant waar ze in staan tien keer te kopen. Of die van de buren mee te nemen.

Maar wat klopt er dan niet aan?

extreme couponingNet als dat bij Eigen Huis en Tuin regelmatig dode planten en zo in de onder handen te nemen tuinen worden gepland (echt waar!) om het verhaal wat spectaculairder te maken, gebeurt dat bij Extreme Couponing natuurlijk ook.

Zo geven de winkels in die show soms dubbele couponkorting. Dat gebeurt bijna nooit! Ook worden allerhande stapelkortingen zonder enige problemen goedgekeurd. En alhoewel dat deels wel is toegestaan, is het in het echt nooit zo rooskleurig als je op tv ziet.

Meer weten daarover? Lees de blog van Moneycrashers hierover.

Nog een nadeel

Een ander veelgehoord nadeel van extreme couponing is dat al die kortingen met name voor ongezonde producten zijn. Je krijgt bijna nooit korting op biologische groenten om maar wat te noemen. Dat kan ik me uit de laatste afleveringen ook wel herinneren (want kijken doe ik natuurlijk wel graag). Die mensen haalden hele dozen vol met van die fruit-yoghurtjes waar meer suiker in zit dan in een pot jam. Nou ja, ongeveer dan. En ook liters van dat hele giftige schoonmaakmiddel. Maar geen appels of zo. Of sla.

En hoe zit dat in Nederland?

Nu de hamvraag… Zijn dit soort mooie aanbiedingen en extreme kortingen in Nederland ook mogelijk? Nee. Natuurlijk niet. Anders wist je dat allang. 🙂 Toch zijn er wel wat overeenkomsten.

Aanbiedingen matchen

Aanbiedingen matchen gebeurt in Nederland ook wel, maar niet op de manier als in Amerika. Je ziet het vaak bij elektronicawinkels hier. Zij claimen het goedkoopst te zijn. Als je dan ergens een scherpe aanbieding ziet, kun je die neerleggen bij een winkel met zo’n claim. En dan krijg je het verschil terug.

Bij supermarkten werkt dit meestal niet zo makkelijk. Jumbo heeft ook wel een dergelijk beleid, maar daar geldt het niet bij aanbiedingen. En ook niet bij huismerken van andere supermarkten weet ik uit de praktijk… (“Nee, sorry, dat is niet hetzelfde product.” “Biologische eieren zijn toch biologische eieren?” “Nee, helaas, het zit in een ander doosje.” “DUH!”)

En bij kortingsbonnen zie je het al helemaal niet. Als je met een speciale kortingsbon van de Albert Heijn de Jumbo in loopt, en vraagt of die geldig is, krijg je hooguit een meewarige glimlach en uitleg dat je in de verkeerde supermarkt staat.

En bonnen stapelen?

extreme couponingIk denk niet dat ik ooit ergens gezien heb, dat je bonnen kunt combineren. Sterker nog, de standaardzin die je eigenlijk op ALLE acties in Nederland ziet, is “deze korting is niet geldig in combinatie met andere acties” of “Het is niet mogelijk om deze actie te combineren met andere…”. Dus stapelen… helaas.

De enige uitzondering zou kunnen zijn dat je ergens een bon vindt, waarop staat dat je geld terug krijgt van de fabrikant als je een product koopt, en dat product is toevallig in de aanbieding. Maar ook die vlieger zal niet vaak op gaan, want in Nederland krijg je die fabriekskorting nooit direct in de winkel. Nee… dan moet je eerst de bon opsturen en een zegeltje afknippen of iets dergelijks. En waarschijnlijk krijg je dan ook nog eens alleen maar het bedrag dat je betaald hebt. Moneymakers bestaan dus echt niet hier.

Bonnen kopiëren

Gelukkig is er toch nog iets mogelijk. Het is namelijk vaak wel mogelijk om een kopie van een bon te gebruiken. Zolang de streepjescode maar duidelijk leesbaar is. Dit geldt natuurlijk ook lang niet overal en bij elke actie, maar het is in ieder geval niet onmogelijk. Zo gaat er op dit moment een actie rond op Facebook van een bon van de NS voor gratis koffie. Die kun je uitprinten en onbeperkt gebruiken, is het verhaal. Of die nog werkt, weet ik niet, maar het is in ieder geval een voorbeeld uit de praktijk.

Een extra nadeel in Nederland

Ik stipte het hierboven al even aan. In de shows in Amerika krijgen mensen de korting direct in de winkel. Dat krijg je in Nederland nog altijd bijna nooit. Bij 9 van de 10 acties met kortingsbonnen van fabrikanten moet je de korting zelf terugvragen bij de fabrikant. Dat kan tegenwoordig wel een stuk makkelijker dan vroeger (toen je moest hannesen met speciale briefkaarten en zo), gewoon op internet. Maar het blijft gedoe. En als je het vergeet, dan heb je toch dat hele bedrag betaald.

Wat kan wel?

De laatste jaren heb je steeds meer initiatieven waarbij je geld terug krijgt. Op de site Geld terug Acties & Aanbiedingen vind je de meest recente geldterugacties. Handig. Ook heb je allerhande kortingssites waarop je codes kunt vinden voor online aankopen.

Toch kleeft hier hetzelfde nadeel aan als bij die Amerikaanse acties. Je krijgt bijna nooit korting op gezonde producten die je toch al zou kopen. Ik zie vooral geld-terug-acties voor frisdrank, snoep en snacks. En ok, ik zag er pas eentje voor kaas. Maar toen ik die wilde bestellen, bleek de link al niet meer geldig. Helaas…

En met die kortingscodes voor internetproducten geldt eigenlijk hetzelfde. Als ze werken, is het super natuurlijk. Maar altijd als ik ga googelen voor een korting voor een specifieke winkel, heeft die natuurlijk net geen aanbiedingen lopen.

Het gras is toch niet echt groener

Hoewel we hier in Nederland daadwerkelijk minder mogelijkheden hebben om gebruik te maken van kortingsbonnen dan de extreme couponers, denk ik toch niet dat we iets te klagen hebben. Natuurlijk is het leuk om bonnen te stapelen. En om geld te verdienen met iets te kopen. Maar om echt geld te kunnen besparen met coupons zijn de betrokken kortingjagers ontzettend veel tijd kwijt. Tijd die je ook zou kunnen stoppen in werken, meldt de schrijfster van MoneyCrashers adrem. 🙂

En uiteindelijk werkt het zoals overal… Wat je op tv ziet is niet echt. Sorry. Helaas.

Heb jij wel eens een mooie korting binnen gehaald met een coupon? Wat is jouw favoriete kortingswebsite?

 

This Article Has 22 Comments
  1. Ik heb het ook vaak gekeken toen we nog in amerika leefde. Ik had ook weleens van die coupons maar leverde ze niet zo vaak in. Het is inderdaad heel erg dubbel want de meeste coupons is voor ongezond eten of spullen en je moet er meteen tientallen van inslaan. De mensen zijn er verder ook heel veel tijd mee kwijt.

  2. Kim schreef:

    Bij AH lukt het soms om een leuke korting te krijgen op een product dat in de Bonus is en waar een 35%-sticker op zit. Bijvoorbeeld bij een verspakket soep van €3,49, momenteel in de bonus voor 25% korting. Gisteren betaalde ik met 35%-sticker nog maar €1,70. Geen extreme couponing natuurlijk, maar altijd wel leuk.
    Geld-terug-acties die via Scoupy lopen vind ik handig, je hoeft alleen maar de kassabon te fotograferen en in te sturen via app of website en je krijgt binnen 2 dagen je geld terug gestort. In één maand heb ik zo ongeveer €30 ‘bespaard’ maar het zijn eerlijk gezegd vaak producten die ik anders niet gekocht zou hebben (duur toiletpapier, frisdrank, kinderyoghurtjes, winegums enz) dus ik zie het meer als een mogelijkheid om gratis producten uit te proberen dan als besparing op de dagelijkse boodschappen. Ik zou willen dat er een Scoupy was voor groenten en fruit 🙂

  3. W schreef:

    Aanvulling: bij praxis gelden WEL alle kortingsbonnen van andere bouwmarkten.

    • Nolly schreef:

      Oh echt?
      Kun je dan echt met een bon van de gamma, bij de praxis iets kopen?

      Is dat ook ergens na te lezen?

      • G... schreef:

        Ja hoor dat staat (al minimaal 2 jaar) gewoon op de Praxis website: https://www.praxis.nl/acties/kortingsbonnen
        Zelf heb ik al 2x een goede Gamma actie kortingsbon gebruikt bij de Praxis. Echter weet ik uit ervaring dat Hornbach met afstand de goedkoopste is en een ruimer assortiment heeft. Daarna Gamma en dan pas Praxis/Karwei dat van hetzelfde moederbedrijf is. Omdat ik een sinaasappelkanon wilde bouwen dat veel PVC onderdelen nodig had. Heb ik de prijzen van al die onderdelen eerst vergeleken in de winkels. Dat scheelde van 15% tot 30% bij de Hornbach! Meestal 20-25%. Je mag natuurlijk niet onbeperkt bonnen inleveren bij de Praxis omdat net als bij de Gamma 1 bon per persoon is en de voorwaarden ook overgenomen worden. Je moet natuurlijk wel een Hornbach in de buurt hebben zitten want extra kilometers rijden kost natuurlijk tijd en brandstof.

  4. Mama Tinus schreef:

    Bij supermarkten doe ik er eigenlijk niet aan, daar koop ik alleen wat ik echt nodig heb en daar zijn inderdaad bijna nooit bonnetjes voor. Bij de bouwmarkt echter wel, daar wacht ik altijd op een actie en als ik acuut iets nodig heb dan zoek ik eerst op internet naar kortingsbonnen. En dan vaak naar praxis, want daar mag je inderdaad alles inleveren.

  5. Ik las ooit eens een interview met een actrice die destijds in een van de CSI series speelde, die deed (en doet) het ook. Het was een hobby geworden. Toen ze nog geen acteerjob had deed ze het omdat ze moeilijk kon rondkomen en nu doet ze het soms nog.(incl. grofvuil vwb opknappen van oude meubels ed) Er worden blijkbaar hele pakketten folders weggegooid door sommige mensen en zij verzamelde die dan en ging de kortingsbonnen uitknippen. Ze meldde dat ze soms fans van de tv serie tegenkwam terwijl ze op de kop in een papiercontainer hing.

  6. Mom4life schreef:

    Ik heb een keer gehad dat Scoupy een fout maakte en het volledige bedrag teruggaf ipv de korting er nog af te halen. 1,30€ winst dus. Daarna nooit meer!

    De producten zijn idd vaak ongezond, en nieuw in de winkel. Uitproberen is wel leuk dus. Toch merk ik vaak dat het niet overal te krijgen is op dat moment, en ik ga voor een gratis snoepzakje echt niet 3 winkels af!

    Bij Praxis mag je wel kortingsbonnen van andere bouwmarkten inleveren trouwens!

  7. Tanja schreef:

    Ik heb regelmatig gekeken naar extreem couponing alleen vroeg ik me vaak af wat je met al die spullen moet en waar laat je het. Op een bepaald moment zijn je kasten overvol.
    Een sprak mij wel aan: die liet elke week een paar arme gezinnen bij haar ‘boodschappen doen” zo gaf ze de spullen weg.
    Verder zijn volgens mij de bonnen niet gebonden aan de supermarkt maar aan het merk en dat maakt het combineren van de bonnen ook mogelijk.
    Ik denk dat je je moet houden bij de dingen die je altijd koopt en niet ineens iets moet kopen omdat het 2 voor de prijs van 1 is. Sommige producten zijn regelmatig in de aanbieding dus dat moet je in de gaten houden.

    ik kijk regelmatig op kortingscode.nl daar staan soms tips zoals deze http://www.kortingscode.nl/plus/gratis-verzending-boodschappen.

    gr. Tanja

  8. Vlijtig Liesje schreef:

    Een goede vraag, en volgens mij is het antwoord helaas ‘Nee’. Want in Nederland mag je nooit kortingen stapelen of combineren. En dat mag bij Extreme Couponing juist wel. Balen!

  9. Anja schreef:

    MIjn dochter is dol op het programma en vind het jammer dat dit in Nederland niet mogelijk is. Of het echt allemaal namaak is? Ik denk het niet. Amerikanen zijn nou eenmaal overdreven in alles, dus hou ik dat soort gekke dingen wel voor mogelijk (zelfs buiten het programma om). Op zich is het geen slecht idee, vooral voor gezinnen die anders moeilijk rond kunnen komen. Keerzijde is inderdaad het feit dat het meestal ongezonde voeding is. Maar praktische zaken als toiletpapier, voeding voor de dieren enz. vind ik wel handig en voor zulke zaken vind ik het jammer dat het niet in Nederland mogelijk is. Overigens heb ik het al meegemaakt dat je voor bepaalde aanbiedingen slechts een beperkt aantal producten mee mag nemen. Dus wel aanbieding, maar ook nog eens heel beperkt…

  10. Gerlinde schreef:

    Moraal van het verhaal: bespaar jezelf een boel gedoe en eet seizoensgroenten, dan ben je makkelijker, gezonder en goedkoper uit 😉

  11. Marguerita schreef:

    De mooiste kortingen zijn toch die van Jumbo als je de 4e wachtende in de rij bent : alle boodschappen gratis 🙂 En de vers = vers garantie met een gratis tasje fruit en groente. Ben altijd zo blij als ik op één van deze manieren in de prijzen val. Verder Kortingisleuk en scoupy, dat zijn toch degenen die ik het meest gebruik maar idd vaak ongezonde producten die wij toch niet zouden eten dus die acties laat ik dan zitten…

  12. Nolly schreef:

    Ik vind het zelf een vreselijk hysterisch en hebberig programma. Wordt er helemaal iebel van.

    Niet vaak gekeken, maar 1x gezien dat mensen het gingen uitdelen/weggeven aan een soort voedselbank, zeg maar.
    Was de enige keer dat ik dacht van; “ja, zo doe je het ergens voor”. Maar niet om je huis vol te stouwen met wc papier Etc voor de komende 3jaar. Als je daar gelukkig van moet worden…

  13. moneysavingz schreef:

    Als er alleen al meer kortingsbonnen in Nederland zouden komen dan kunnen we hier ook al wat meer besparen op de boodschappen! De cash back acties helpen al een beetje.

  14. […] Extreme couponing in Nederland… Kan dat? […]

  15. V.A. van de Weyer schreef:

    Ik ben ook in Jumbo de 4e wachtende in de rij geweest, neen die reklame hing ook in Plus, en ik maakte aanspraak op hun reklame. Maar, de verkoopster was zo kwaad en maakte zoveel drukte dat ik er beschaamd van moest worden maar deed dat niet. Ik kreeg de bon maar had er geen plezier van.

  16. […] Extreme couponing in Nederland… Kan dat? […]

  17. […] trouwens niet altijd een feel good movie te zijn hè. Ik kijk ook graag naar documentaires zoals The Ultimate Guide to penny pinching. […]

Geef een reactie