ijsje no spend challenge - dagelijkse stress

5 manieren om dagelijkse stress te laten verdwijnen

Hoewel mijn leven een stuk relaxter is geworden sinds ik voor mezelf werk – en al helemaal sinds ik dagelijks schrijf over meer geld en minder stress – heb ik toch nog vaak stressmomenten.  Als ik het echt heel druk heb, dan ren ik mezelf voorbij. Maar soms herken ik de noodsignalen. Als ik me ineens heel druk maak om kleine dingen. Of snel uitval tegen mensen. Speciaal voor die dagen met dagelijkse stress verzamelde ik een aantal manieren om die dagelijkse stressmomentjes te verminderen.

Tip 1: Plan tijd in om te relaxen

Zeker op dagen als vandaag, waarin ik veel gepland heb, is het nodig om even wat anders te doen. Door heel bewust even tijd te nemen om een kopje thee te drinken, wat te lezen of even met een vriendin te praten (ook al is dat via Messenger) krijg ik veel meer gedaan. Ken je dat?

Door bewust even iets anders te gaan doen, kun je even afstand nemen en wordt het probleem al veel kleiner.

Tip 2: Eet gezond en beweeg!

Ok,open deur. Maar zoals zo vaak met open deuren, zijn ze vaak wel waar. Door goed voor jezelf te zorgen, voel je je fitter. En trouwens, juist als je veel beweegt, kun je goed nadenken. De beste ideeën komen vaak naar boven borrelen als je ontspant na inspanning. Bovendien slaap je dan beter.

En weet je wanneer de slechtste ideeën naar boven komen? Als je midden in de nacht wakker wordt. Of als je niet kunt slapen. Wetenschappelijk bewezen door mij. 🙂 Ik heb sinds kort een notitieboekje bij mijn bed liggen namelijk. Ik lag nogal eens wakker omdat ik iets bedacht had, dat echt niet uit mijn hoofd ging. Toen heb ik dat boekje daar neer gelegd, zodat ik ’s nachts op kan schrijven wat er zo belangrijk is. Weet je hoeveel briljante ideeën ik inmiddels genoteerd heb? NUL. Ja echt. Hahaha. Dus. ’s Nachts moet je slapen. En overdag moet je genoeg bewegen zodat je dat ook doet.

Tip 3: Leg de lat lager

Deze tip kreeg ik in gesprek met mensen over mijn blog. 🙂 Toen ik begon, publiceerde ik drie blogs per week. Op een gegeven moment ben ik er vier gaan maken. En toen vijf. En de laatste tijd zijn het er vaak zes of zelfs zeven geweest. Het punt is, als je je dat eenmaal hebt opgelegd, wordt het steeds logischer om dat vol te houden. Maar slim is anders. 🙂 Dus… sinds vorige maand is het aantal blogs dat ik schrijf gezakt tot 3 tot 5 per week. Veel beter te doen. En stukken leuker.

Ook op andere vlakken is het soms slim om de lat wat lager te leggen. Ik heb vaak zoveel plannen en zo weinig tijd. En dan kan het niet altijd allemaal. Door af en toe even een stapje achteruit te zetten en goed na te denken over wie de lat waar gelegd heeft, wordt het leven een stuk leuker.

(Zo ben ik vorige week bijvoorbeeld niet naar de markt geweest. Ja het is goedkoper. Maar voor sommige weken is de supermarkt ook goed genoeg.)

Tip 4: Blijf niet hangen op details

Dit is eigenlijk een vervolg op de vorige tip, maar staat ook op zichzelf. Juist als je gestresst bent, blijf je vaak hangen op de kleinste dingen. En die worden dan heel groot. (Vooral ’s nachts dus…)

Door af en toe even na te denken over het perspectief: wat gaat er nu echt mis in de wereld als ik dit niet doe? Of wat gaat er nu echt mis als ik dit juist wel doe? kun je er betere beslissingen over nemen. Dit geldt trouwens niet alleen voor dingen die je moet doen, maar ook voor dingen waar je je zorgen over maakt. Zeker als het gaat om je kinderen (hoe groot is de kans dat ze dit later nog weten?) 😉

Tip 5: Leer delegeren

Zeker nu ik voor mezelf werk, moet ik veel zelf doen. Maar er zijn grenzen, ook als je een beginnende ondernemer bent. Ik hoef echt niet alles zelf te doen, dat leer ik steeds meer. Zo heb ik tegen een geringe meerprijs tegenwoordig een wordpress-abonnement bij mijn provider, om maar iets te noemen. Zodra ik een rare melding krijg, hoef ik niet meer in de stress te schieten. Dan bel ik superheld Dennis van Xel. En dan is het meestal direct opgelost.

Ook thuis is mijn leven een stuk makkelijker als ik meer delegeer. Natuurlijk, de was ziet er een stuk netter uit als ik het opvouw. Maar er is geen enkele reden om mijn 8-jarige hier niet af en toe voor in te zetten. (Daar denkt hij anders over, maar dat terzijde). En mijn zesjarige kan, na veel oefening, beter taartbeslag en lekkerder koekjesdeeg maken dan ik. Meer geduld hè. 🙂

Door dingen waar je geen energie van krijgt, in ieder geval deels, uit te besteden, houd je meer tijd over. Voor tip 1 en 2 bijvoorbeeld. En dan gaan tip 3 en 4 ook weer een stuk makkelijker.

Zoveel gelukkiger zonder dagelijkse stress

Het leven is zoveel mooier als je je niet laat leiden door teveel dagelijkse stress. Zodra je merkt dat je noodsignalen uit gaat zenden, kun je deze kleine tips bewust toepassen. Ik ga er weer mee aan de slag! Jij ook een kopje thee?

Wat zijn jouw noodsignalen, waaraan je herkent dat je gestresst bent? Wat doe jij dan om dat om te buigen? Ik ben benieuwd naar jouw tips! 

 

This Article Has 4 Comments
  1. Nicole Orriëns schreef:

    Ik merk het omdat ik prikkelbaar word, en mezelf verlies. Hardlopen en even gewoon in mijn eentje in stilte ergens zitten helpt dan.

  2. greet schreef:

    Ik mis er nog een. De hele dag zijn mensen bezig (zelfs met ontspannen) en je hele systeem raakt als het ware opgewonden. Dat moet je savonds ook weer afgerold worden. Net zoals je bij sporten een cooldown hebt omdat dat beter is voor je spieren.
    Op tijd tv en schermen uit, een cooldown moment inplannen, zeg maar. Kan prima naar je eigen smaak ingericht, even met kopje thee hoofdstuk lezen, kan, of met een glaasje sap een stukje haken…of in het openhaardvuur turen,puzzeltje doen. Kan allemaal, als het maar net zoals bij kleine kinderen een vast ritueel kan worden waarbij je de dag van je af laat glijden.
    Veel mensen doen dit pas in bed en zijn dan een uur wakker en noemen het slaapstoornis Niks stoornis, je moet er gewoon eerder op de avond al aan beginnen.

  3. Lisette schreef:

    Als ik wat kortaf word merk ik dat ik gestresst raak en tijd is voor een stapje terug. De lat niet te hoog leggen is een tip waar ik aan moet werken.

  4. Saskia schreef:

    herrkenbaar , prikkelbaar , nerveus en van een mug een olifant maken , ff rust zonder iemand om mij heen werkt het beste maar is soms moeilijk te “vinden” de lat hoog leggen heb ik nodig voor uitdaging , de lat laaag om me te kunnen ontspannen en niet in “paniek” te raken , nogsteeds opzoek naar een middenweg

Geef een reactie