vrouw haalt diep adem op het strand

Wat levert beter ademhalen en een goede houding je allemaal op?

The Big ThingIn mijn zoektocht naar meer geld en vooral in de zoektocht naar minder stress lees (of luister) ik heel veel boeken. Van The Happiness Project en Nooit meer te druk werd ik al heel blij. Op dit moment ben ik verdiept in The Big Thing van Phyllis Korkki. De ondertitel van dit boek is “How to complete your creative project even if you’re a lazy self-doubting procrastinator like me”. Nou, dat ben ik dus! 🙂 Goede keus dus.

 

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Lees helemaal onderaan mijn blog mijn disclaimer voor meer informatie. 

 

Bloggen en boeken…

Al jaren droomde ik van een blog. Toch begon ik er pas aan nadat ik mezelf een deadline had opgelegd door het in een interview te benoemen voor ik überhaupt begonnen was… En ook al jaren zit er in mijn achterhoofd dat ik ooit nog een boek ga schrijven (wie niet, ik weet het, maar originaliteit is in dit geval ook niet zo heel belangrijk). En om mezelf nou als lui te omschrijven, dat klinkt ook zo negatief, maar als ik eerlijk ben… Als het om “My own big thing” gaat, dan ben ik niet de snelste zelfstarter. Een schot in de roos dus, dit boek. Phyllis Korkki wilde ook al jaren een boek schrijven, en heeft het proces hier naartoe als onderwerp van haar boek gemaakt. Dat is sowieso altijd slim he, dat zijn ook de onderwerpen van de boeken die ik hierboven ook noem: het proces naar [vul titel in]. 🙂

Ademhalen

In de eerste hoofdstukken beschrijft Phyllis dat ze altijd moe was, en gaat ze op zoek naar de reden erachter: ze haalt niet goed adem, en haar schrijfhouding (letterlijk in dit geval) is ook niet optimaal. Nu woont ze in New York, dus bijzondere specialisten zijn altijd wel te krijgen. Van de eerste leert ze dat ze al jaren verkeerd adem haalt: via haar schouders in plaats van via haar buik. Dit heeft allerhande gezondheidsproblemen tot gevolg. Volgens haar specialist zijn haar schouderproblemen, haar rugproblemen, haar darmproblemen, en haar gebrek aan energie daar allemaal het gevolg van. Vervolgens betaalt ze 350 dollar voor 2 uurtjes ademhaalles. Dat vindt ze zelf ook wel een beetje overtrokken, zoveel geld voor iets dat elk kind automatisch kan… Toch doet ze het, omdat ze het duidelijk verleerd is, en graag de gezondheidsproblemen wil verhelpen.

Wat kan er mis gaan?

blue-1238986_1280Nu heb ik geen 350 euro over voor een ademhaalcoach (dat hoeft ook niet, een snelle Google-actie leert me dat ademhalingscoaches hier een stuk betaalbaarder zijn, maar dat terzijde), maar het leek me wel nuttig om me eens in te verdiepen. Ik hoor al sinds mijn kindertijd dat ik niet goed ademhaal. Ik praat te snel, ik adem te hoog, ik adem te snel, et cetera. Nu ik dit  zo zit te schrijven, en erop let, merk ik ook dat ik mijn adem inhoud als ik snel typ. Dat kan niet goed zijn.

Op Mens-en-gezondheid.infonu.nl lees ik er meer over:

Diverse kleine en grote klachten en kwalen kunnen ontstaan wanneer je niet op een goede manier ademhaalt. Voorbeelden hiervan zijn een gestrest gevoel, spanningen, concentratiestoornissen, hoofdpijn, chronische vermoeidheid, onrust, enzovoorts. Daarnaast is het ook nog mogelijk om verschillende klachten te ontwikkelen die niet direct aan verkeerde ademhaling gelinkt zullen worden.

Op een andere site, over ademhalingstherapie, staat zelfs een lijst met mogelijke klachten, variërend van de voor de hand liggende problemen met de luchtwegen, tot aan aan hoge bloeddruk, eczeem en (daar is hij weer) darmproblemen.

Wat levert goed ademhalen je op?

Terug naar de iets positievere kop van mijn blog: wat levert het beter ademhalen je op? Nou niet per se het tegenovergestelde van alle klachten, want deze klachten worden natuurlijk niet altijd veroorzaakt door slecht ademhalen. Goed ademhalen zorgt wel voor:

  • meer energie,
  • een uitgeruster gevoel,
  • een betere nachtrust
  • en… daar was het me allemaal om te doen: beter omgaan met stress.

150px-Diafragma_ademhalingDat laatste blijkt in de praktijk ook vaak wel. Als ik heel erg in de stress zit, bijvoorbeeld omdat ik iets belangrijks kwijt ben, dan ren ik vaak als een kip zonder kop door het huis te zoeken. Als ik dan even stil sta en diep ademhaal, zie ik het vaak wel ineens liggen. Ook tijdens een examen of moeilijk gesprek helpt het, om even bewust diep adem te halen. Dan komen de juiste woorden ineens wel naar boven.  Wat ik ook opvallend vind, is dat ik op meerdere sites lees dat veel mensen ook te vaak ademhalen. Als leek op dit gebied dacht ik altijd dat dat niet zoveel uitmaakte: als je sneller ademhaalt, krijg je toch meer zuurstof binnen en dat is toch juist goed? Maar nee. Volgens de eerder genoemde site bijvoorbeeld zorgt minder ademhalen juist voor meer zuurstof in je lichaamscellen en meer ontspannen spieren, waardoor je minder snel verkrampt. En dat zorgt natuurlijk sowieso voor meer energie.

Nu nog die darmen, want dat fascineert me ook. De reden dat goed ademhalen kan zorgen dat je minder last hebt van je darmen, komt volgens de therapeut van Phyllis Korkki doordat je middenrif je darmen masseert als je op de juiste manier ademhaalt. Dat illustreert het bewegende plaatje hiernaast mooi (bron: Wikipedia). Hierdoor verteer je je voedsel beter. En daardoor krijg je ook weer meer energie.

Goed, ik ga het proberen: bewuster ademhalen en daardoor dieper en minder ademhalen. Op naar de volgende tip.

Zitten en staan

De tweede specialist die Phyllis bezoekt, is een houdingtherapeut. Die leert haar beter rechtop staan en haar hoofd hoger te houden. Ook laat ze haar zien hoe ze goed moet zitten. Ze neemt daarin geen halve maatregelen, de therapeut komt zelfs bij haar thuis om haar schrijfstoel te bekijken. En bij een volgende afspraak kijken ze zelfs hoe Phyllis het beste in haar bed kan liggen als ze daar wil werken. De conclusie van dat laatste is al snel dat ze dat eigenlijk helemaal niet prettig vindt, liggend schrijven. Als ze het toch een keer wil, dan weet ze nu hoe. Daar hebben wij vrij weinig aan, dat blijkt heel persoonsgebonden. Gelukkig droom ik ook niet van een in bed geschreven boek, dat scheelt. Ik wil echter wel graag leren hoe ik goed kan staan en zitten. Nu ik, door mijn blog, ’s avonds zoveel achter mijn laptop zit, merk ik namelijk dat ik veel vaker last van mijn schouders en rug heb dan voorheen.

De therapeut van Phyllis maakt gebruik van de Alexander-techniek om haar te leren een goede houding aan te nemen. Hoe het precies werkt, wordt me uit het boek niet helemaal duidelijk. Volgens Wikipedia is het een methode om verkeerd aangeleerd gedrag te wijzigen. Mens-en-gezondheid.infonu legt het iets duidelijker uit:

Alexandertherapie richt zich voornamelijk op het verbeteren van de lichaamshouding en daarmee het verminderen van lichamelijke klachten die ontstaan door gespannen ledematen en gebrekkige lichaamscoördinatie.

Tijdens de therapie doe je een aantal oefeningen waardoor je je lichaam ontlast, zowel zittend als staand.

Wat kan er mis gaan?

laptop op schootAls je een verkeerde houding hebt, belast je bepaalde onderdelen van je lichaam onevenredig zwaar. Daardoor kunnen allerhande problemen ontstaan: rugpijn, nekklachten, schouderklachten, armklachten (RSI dus), hoofdpijn en zelfs keelklachten. Alexander zelf (de naamgever van deze therapie) kreeg namelijk een schorre keel van het verkeerd gebruik van zijn hoofd- en nekspieren. Nooit geweten dat daar een verband tussen was!

Wat levert het je op?

Door een goede houding aan te nemen, is de kans op spanningspijnen veel kleiner, dat zal duidelijk zijn. Wat me echter het meest opvalt, in alles wat ik er nu over gelezen heb, is opnieuw weer dat je er meer energie door krijgt. Het lijkt namelijk veel makkelijker om in elkaar gezakt stil te zitten. Als je echter goed rechtop zit, en regelmatig beweegt, kun je het schrijven veel langer volhouden. Je kunt dan dus meer doen in minder tijd, waardoor je nog meer energie krijgt om door te gaan. En dat leidt dan uiteindelijk weer tot “the big thing” waar het Phyllis allemaal om begonnen was.

Nu ik nog. Ik zit meestal wel goed rechtop, maar de tafel waar ik aan werk thuis, is eigenlijk te hoog. En de stoel waarop ik zit is eigenlijk te laag… Ik ga maar eens beginnen met een flink kussen op mijn stoel te leggen en wat boeken onder mijn voeten. Kijken of dat al verschil maakt. En ik ga maar weer eens nadenken over wat ik zelf geleerd heb van mijn fysiotherapeut, jaren geleden.

Misschien dat dat boek er dan ooit komt…

 

Let jij op je ademhaling of houding? Heb je er wel eens last van? Herken je het, dat je stress vermindert als je goed ademhaalt?

PS: ooit haalde ik de krant met een verhaaltje over mijn houding. Ik moet er 7 jaar later nog altijd hard om lachen.

 

 

 

This Article Has 15 Comments
  1. Annie schreef:

    Hahaha ik heb ook een … holle rug… 😉

  2. Mama Tinus schreef:

    Leuk hè, om te zien hoe zoiets natuurlijks als ademhalen zo verkeerd kan gaan. Ik ben zelf ook geen natuurtalent en heb ook geen beste houding. Maar met was aandacht gaat het bij vlagen beter. Helaas lukt het me niet om dit consequent vol te houden.

    • meergeldminderstress schreef:

      Nee, dat vind ik ook lastig, dat volhouden. Vooral bij die houding. Het is zoveel makkelijker om onderuit te hangen dan rechtop te zitten of staan. Bij ademhalen lukt het wel beter om vol te houden, dat heb ik me blijkbaar toch al beter aangeleerd weer.

  3. Dewi schreef:

    Interessant boek, heb er nog nooit overgehoord. Wel prijzig zeg, “ademhalingsles” Ik doe 1 keer in de week Yoga. Dus ook veel met houding en ademhaling. Je wordt er heerlijk relaxt van! Een beetje hetzelfde idee, denk ik.

    • meergeldminderstress schreef:

      Nou he! Ik denk ook dat dat net zo goed werkt. Ik denk al tijden dat ik daar weer eens mee moet beginnen, maar het is er nog niet van gekomen. 🙂

  4. Vlijtig Liesje schreef:

    Mwah… een beetje. En als ik gestresst ben probeer ik wel diep onder in mijn buik te ademen.

  5. Ik leerde de buikademhaling als kind op de muziekschool.

    Een tip om te oefenen in correct ademen (ademhalingsles door zelfstudie zeg maar ;-)).

    Ga op de rug liggen in je bed. Bijna iedereen ademt correct als ze zo neerliggen. Leg een zwaar boeken opengevouwen op je buik. Observeer hoe het boek op en neer gaat en welke spieren je hierbij gebruikt.

    Na enkele dagen stap je over op zittend oefenen op een stoel. Daarbij leg je je hand op je buik en probeer je tijdenshet inademen telkens je hand weg te duwen.

    Blijven oefenen en voor je het weet zit je ademhaling helemaal correct!

  6. Esmeralda schreef:

    Ik heb ook een tijdje verkeerd geademd, vanuit mijn borst in plaats van mijn buik. Hiervoor heb ik ademhalingstherapie gehad en dit heeft mij goed geholpen. Ik pas de oefeningen nog steeds toe, ik ben inmiddels gewend geraakt aan de oefeningen te doen voordat ik ga slapen. Daarna slaap ik heerlijk.
    Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je vanuit je schouders kan ademen. Weten we dat ook weer. Fijn artikel!

  7. Kate schreef:

    Hoi, interessante blog (ben er zelf ook mee bezig) en dat stukje in de nrc blijft leuk :-).
    Ik volg een cursus emotioneel lichaamswerk en dat heeft alle elementen in 1. Ik leer een goede basishouding aan te nemen, goed adem te halen en meer te voelen en minder in mijn hoofd te blijven waardoor ik de stress eerder erken en het er dus minder is. En het belangrijkste: ik mag er lachen (wat blijkbaar mijn belangrijkste emotie is) en mijn ervaring is dat dit niet gewenst is bij yoga :-).

  8. […] big thing – Phyllis Korkki. Hier wijdde ik al eerder een blog aan. Leuk om eens te lezen, als je grootse plannen hebt, en die maar niet van de grond […]

  9. anitawillems schreef:

    Klinkt mij als muziek in de oren, dat boek!

Geef een reactie