(Meer) geld verdienen – de grootste uitdaging

Er is zo’n vast rijtje van dingen die je moet doen als je meer geld te besteden wil hebben:

  • Overzicht creëren: weten wat je hebt en wat je uitgeeft
  • Geld besparen
  • Meer geld verdienen

Overzicht creëren en besparen zijn best makkelijk. Daar kan ik ook hele blogs over volschrijven. Meer geld verdienen, dat is een grotere uitdaging. Als je googelt op “geld verdienen” kom je de meest mooie tips tegen. Er zijn flink wat blogs aan gewijd, ontdekte ik. Lang verhaal kort: er is niet zoiets als snel meer geld verdienen. Dat ga je hier dus ook niet lezen. Waar ik wel over ga schrijven: de opstart van mijn eigen bedrijf. Hieronder eerst het idee erachter en de eerste stappen. In de komende maanden ook hoe ik het werven van klanten verder aan ga pakken en hopelijk op een gegeven moment ook de daadwerkelijke eerste projecten en inkomsten.

Het idee

Na maanden intern solliciteren en neuzen in externe vacatures hakte ik de knoop door: het is tijd voor een echte stap. Ik wilde voor mezelf beginnen. Meer vrijheid, meer mogelijkheden, en misschien ook wel meer inkomen. En natuurlijk ook meer risico op werkeloosheid. (Alhoewel… hoeveel verhalen zijn er niet van mensen die al jaren in vaste dienst zijn, en die door een reorganisatie zonder pardon op straat komen te staan?)

Een echt “gat in de markt”, dat leek me altijd het beste uitgangspunt voor een eigen bedrijf. Dat is alleen best lastig te bedenken. (En googelen helpt dan ook niet zoveel, kan ik je vertellen.) Ik ben daarom gaan brainstormen over wat ik te bieden heb en waar ik goed in ben. Dat is toch een makkelijker startpunt. Ik werk nu ruim 14 jaar, waarvan dik 5 jaar als projectmanager. Ook daarvoor werkte ik al een aantal jaar in projectorganisaties en als deelprojectleider. Dat is het dus geworden: een eigen projectmanagementbureau. Als dat geen gat in de markt is… Ok, er zijn er al honderden van, maar toch denk ik dat iets toe kan voegen. We gaan het zien.

 

De opstart

De eerste stap naar de daadwerkelijke opstart was onderzoek doen: ik maakte een lijst van alle zzp’ers die ik kende, en ondervroeg ze over van alles en nog wat. Hoe ben je voor jezelf begonnen? Wat doe je precies? Hoe kom je aan opdrachten? Zit je wel eens zonder werk? Hoe bouw je reserves op? Volg je opleidingen? Ben je lid van een netwerk? Maak je gebruik van een website? Wat is je uurtarief? Bouw je pensioen op? Heb je een arbeidsongeschikheidsverzekering? Voor hoeveel heb je je verzekerd? En nog meer van dat type onbeleefde vragen. Het was een heel leerzaam proces. Mijn voorzichtige conclusies: iedereen doet het anders, maar uiteindelijk hebben ze allemaal iets gemeen, ze hebben plezier in hun werk en praten met passie over hun bedrijf.

De tweede stap was het bedenken van een naam en een verhaal bij het bedrijf. Vele opties passeerden de revu. Ik testte ze allemaal op mijn zus, de zzp’er die ik die dag toevallig sprak, vrienden en collega’s. De tips liepen uiteen van “je moet altijd je eigen naam gebruiken” tot “ga uit van je passie!” Wat het uiteindelijk geworden is? LM Strategie. LM staat voor Luminos (helderheid) en Momentum (doe het nu!) in combinatie met een goed doordachte uitvoering. Klinkt best mooi he. (Dat L en M ook de initialen van mijn kinderen zijn, dat past er mooi bij). 🙂

De laatste stap was de registratie van mijn website en de aanmelding bij de Kamer van Koophandel. Die registratie was zo geregeld, dat viel erg mee. Als je eenmaal een provider hebt (en die kun je vinden door te googelen op “domein registreren”), ben je in 3 minuten klaar. En eerlijk gezegd viel de stap naar de Kamer van Koophandel ook erg mee. Er zijn allerhande bedrijfjes die je daarbij willen helpen (soms gratis, meestal niet). Het leek me daarom ook best intimiderend, dat hele inschrijvingsproces. Dat was het allerminst. Het enige dat je moet doen is online een afspraak maken, en dan er heen gaan met je paspoort en je pinpas.
En nu ben ik dus Sjoukje Bakker van LM Strategie. Wow. Volgende week meer over het vervolg hiervan.

Be the first to comment

Geef een reactie