Hoe je in een uurtje per week je leven op orde krijgt

Powerhour - stapel was om op te ruimen - foto van Shutterstock

Ken je dat, dat je om je heen kijkt, en geen idee hebt hoe je ooit die troep opgeruimd krijgt? Of die hele stapel administratie in mappen gestopt? Of al die boeken die je nog wilde lezen uit krijgt? En die hele berg was weggevouwen (ok, laat die maar zitten, dat blijft terugkomen). Van die dingen waarvan je altijd denkt... vandaag even niet. Het lukt me toch niet!

Allemaal van die klussen...

In mijn leven komen heel veel van dat soort klussen en voornemens voor. Van die dingen die gewoon te ingewikkeld lijken om ooit op te lossen. Even een aantal voorbeelden:

Huisklussen

  • Zonnepanelen uitzoeken (Met vier buren. Die het ook al jaren willen. En helaas net zo enthousiast zijn om dit uit te zoeken als ik.)
  • Lades in de kledingkast van mijn zoon maken (Want de timmerman had bedacht dat wij die wel zelf bij Ikea konden halen, maar vergat even dat de standaardmaat van Ikea 50 cm is en maakte kast 60cm breed…)
  • Verwarmingen van thermostaatknoppen voorzien. (Of zo. In ieder geval uitzoeken of dat een slim idee is. En daadwerkelijk geld bespaart.)
  • Ombouw in de kamer van mijn dochter laten maken. (Waar ze dan zo lekker naast kan zitten, met kussens en zo. En wat we haar al jaren geleden beloofd hebben, want haar broer heeft het ook. Maar ze is nu eenmaal de tweede en destijds was ze toch nog klein. En die timmerman belt nooit terug. En een nieuwe zoeken is ook weer zo wat. Maar zelf doen kan ook niet, want twee linkerhanden. Of eigenlijk vier. Let's face it, dit gaat nooit goedkomen.)

Fotoklussen

  • Fotoboeken van mijn kinderen maken. (Zodat er niet alleen 1 babyboek van de eerste zes weken van mijn zoon bestaat. Maar in ieder geval ook iets van mijn dochter. En ik ben zelf nog wel een tweede kind met alleen losse foto's, dus ik weet hoe het is. Hahahaha).
  • Fotoschijf opruimen (Of eigenlijk eindelijk eens al die enorm bewogen en eigenlijk ook honderd keer dezelfde peuterfoto's en onbekende "waar is dat gebouw ook alweer??"-foto's weggooien...)

Echte opruimklussen

  • Keukenlades nu eens echt opruimen (Zodat ze nu echt langer dan 3 dagen opgeruimd lijken. Als dat überhaupt kan.)
  • ​En de allerergste: vliering opruimen (Al een drama op zich, maar sinds er een hoogslaper voor het luik staat, tot onmogelijk verklaard. Maar wat toch moet, want ergens in één van die dozen zitten mijn kinderboeken, die ik las in de leeftijd die mijn dochter nu heeft. En ik weet zeker dat ze ze leuk zou vinden (tenminste, dat denk ik - nu ik de recensies lees, vraag ik het me af, hahaha). Als ik ze ooit terug vind. Maar die hoogslaper. En dat luik. En al die dozen waar ik dan doorheen moet. You get my point.)

Zooooo vervelend allemaal!

Al jaren worstel ik met dit soort dingen. Ik ben namelijk nogal een alles-of-niets-geval. Zo van ik doe het goed of ik doe het niet. Of eigenlijk moet ik toegeven dat dat niet waar is, maar dat ik dat altijd als excuus gebruik. Ik ben eigenlijk gewoon heel lui en doe het gewoon liever niet. Opruimen en zo. Klussen. Dingen waar mijn energieniveau nogal van achteruit loopt.

Maar ik vind het ook heel irritant dat het dan niet gebeurt. Dat mijn huis zich niet zelf opruimt (terwijl er toch nog drie andere mensen in mijn huis wonen. Waarvan dus twee kabouters. Die duidelijk hun werkomschrijving nooit gelezen hebben.). Alleen de afwasmachine ruimt zichzelf regelmatig uit. En de vuilnis verdwijnt ook vaak gewoon vanzelf. (Nou ja, buiten mijn toedoen dan.)

Maar al die andere dingen, daar wil ik dus wel wat mee. Daarvoor zoek ik al jaren naar de gouden tip.

De oplossing: maak het kleiner én plan het in

Afgelopen zomer las ik nogal veel boeken. En ineens kwam ik DE oplossing voor deze problemen tegen! En die is eigenlijk zo simpel, dat ik me echt afvroeg waarom ik dit niet zelf bedacht had. Het is gewoon een kwestie van kleiner maken en GEWOON DOEN.

Het Powerhour!

In Better than before las ik dat Gretchen Rubin met hetzelfde probleem kampte. Of eigenlijk had ze last van compleet andere dingen, zoals niet-werkende papierversnipperaars (?) maar wel met hetzelfde resultaat: ze liet veel meer liggen dan ze wilde. 

En op een dag besloot ze dat ze elke week een uur zou besteden aan het oplossen van dingen die ze constant uitstelde. En omdat het maar een uur zou hoeven duren, was het ook niet zo lastig om aan te beginnen.

De eerste week belde ze allerlei instanties. En de tweede week installeerde ze binnen een paar minuten die versnipperaar en kon ze een stapel papier versnipperen die ze al jaren aan het opbouwen was.

Het zit eigenlijk heel simpel in elkaar, zo’n Powerhour:

  • Je maakt een hele lijst van allerhande taken waar je tegenop ziet.
  • Je reserveert wekelijks een uur om aan de lijst te werken.
  • Elke taak die je af hebt, vink je af.

En op een gegeven moment heb je alles op je lijst gedaan.

Direct aan de slag!

Dat was dat. Ik besloot ook dat ik een powerhour ging instellen. (Toch geinig he, dat als je zoiets een hippe naam geeft, het gelijk veel leuker is om te doen.) Elke week aan de slag met een klusje van mijn lijst, totdat het uur voorbij was. En dan volgende week weer verder. 

Week 1

Ik begon makkelijk. In week 1 bestelde ik eindelijk 3 schuiflades voor de kledingkast van mijn zoon, die ik hem ook al 3 jaar beloofd had. Na een uur googelen vond ik de ideale laden, gewoon op Bol.com. Yes! Mijn eerste powerhour was een feit!

Week 2

En in week 2 zette ik de laden samen met mijn zoon in elkaar. Dat kostte overigens bijna 3 uur, maar ondanks de linkerhanden en de enorm gemotiveerde – not – hulp van een 9-jarige, hebben we nu dus een kledingkast waarin hij in 3 lades troep kan maken in plaats van in 1 grote bak. Pick your battles zullen we maar zeggen.

Week 3

In week 3 ruimde ik een eerste keukenlade uit, die al weken niet meer helemaal dicht wilde wegens een teveel aan dekseltjes en bakjes die met de beste wil van de wereld niet meer gecombineerd konden worden. Ik gooide ze allemaal weg, en was bijzonder snel klaar met opruimen. Nu, twee weken later, is hij nog altijd opgeruimd. Misschien dat die lege droomkeuken toch ooit nog binnen handbereik is.

Week 4

In week 4 googelde ik naar thermostaatknoppen, kwam toen via Facebook op leuke video’s van taartbakkende peuters en besloot toen muffins te bakken en … toen was de tijd om.

Hoe bevalt het?

Alles bij elkaar bevalt het me prima, dat Powerhour. Vandaag ga ik aan de slag met het volgende keukenlaatje. En volgende week? Dan ga ik toch eens kijken of die vliering bereikbaar is. Of misschien dat ik dat toch nog een weekje uitstel.

PS: Voor het geval dat… Mijn dochter is wel degene met de mooiste hoogslaper ooit. En met een schommelstoel in haar kamer. Dus. Nu niet allemaal massaal gaan mopperen over dat het niet eerlijk is hè, van die ombouw. En die foto's. Kan ze prima zelf. 😉

Ook wekelijks leuke extra tips in je mailbox? Schrijf je in voor mijn weekmail (en ontvang ook direct een paar handige printables...)

*Disclaimer: Dit artikel bevat mogelijk affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets aanschaft. Dit kost jou niets extra’s. Ik beveel alleen producten en diensten aan die ik zelf ook gebruik en waar ik voor 100% achter sta. Daarnaast bevat dit artikel afbeeldingen van Shutterstock.com

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.