Een goede start van de dag

goed begin

Een paar maanden geleden wandelde ik een rondje ’s avonds. Het zonnetje ging net onder, de eerste lentebloemen stonden in bloei, en ik luisterde naar het boek What most successful people do before breakfast van Laura Vanderkam. Op vrolijke toon vertelde ze dat het een heel goed idee is om ’s morgens wat eerder op te staan en gebruik te maken van je meest actieve uren. En in die sfeer, van mooie bloemen, het zonnetje en zo, leek mij dat ook een heel goed plan voor een start van de dag. Ik zette de wekker om 6 uur, en ging vroeg naar bed.

Aantrekkelijk?

Toen ’s morgens de wekker ging, was het wat minder aantrekkelijk, maar ik heb mezelf toch maar uit bed gesleept. En inderdaad, toen ik eenmaal goed wakker was, had ik genoeg tijd even wat te schrijven en nog een keer een wandeling te maken. Sinds die tijd ben ik bijna elke dag vroeg opgestaan.

Het grote voordeel van vroeg opstaan is dat je tijdens de drukste tijd van de dag tijd hebt om even rustig na te denken. En dat maakt de rest van de dag zoveel meer ontspannen. De gouden tip van Laura was overigens niet eens om op tijd op te staan, maar om je ochtend goed voor te bereiden. En dat heeft eigenlijk nog het grootste verschil gemaakt.

Meer lezen hierover? Check 5 acties die je elke avond zou moeten doen om je dag stressvrij te beginnen

Hoe het niet moet…

Tot die gedenkwaardige avond waren onze ochtenden behoorlijk stressvol. Op zich hebben we maar twee kinderen, die ook eigenlijk niet een heel ingewikkelde gebruiksaanwijzing hebben allebei. En je zou ook denken dat we, op een gegeven moment, wel een vast ritueel hadden. Zeker gezien het feit dat in ieder geval een van de twee al ruim drie jaar elke dag om half 9 op school moet zijn. Maar nee. 🙂

Het punt was: onze zevenjarige zoon pakt al sinds hij zichzelf aan kan kleden, gewoon de bovenste broek en t-shirt van het stapeltje. Handig, en zo klaar. Onze vierjarige dochter daarentegen… Dat was elke dag weer een uitdaging. Mila's schoentjesLang heb ik gedacht dat haar aankleed-eigenwijsheid aan haar leeftijd lag (“ik ben twee en ik zeg nee”, gevolgd door het eveneens heel duidelijke “ik ben drie, en die jurk wil ik zeker nie!”).

Toen ze eenmaal naar school ging, en ze ’s morgens zo mogelijk nog uitgebreidere redeneringen hield over haar kledingkeuze (“ik doe dit t-shirt aan omdat er een meisje met een roze hoedje op staat, en mijn bloemenrokje omdat er bloemen op staan, en mijn bloemenschoenen omdat ze lijken op mijn bloemenrokje.”) leerde ik eindelijk dat meisjes nu eenmaal een andere waarde hechten aan mode dan jongens. (In ons gezin dan. Ik zal niet generaliseren.)

En hoe wel…

Door ten eerste onze dochter ’s avonds de verschillende opties voor te leggen, gaat ze makkelijker naar bed, en komt ze er ’s morgens ook een stuk makkelijker uit. Handig, handig!

En ten tweede: door ’s avonds alle 6 broodtrommels (tussendoortjes en lunch voor op school, en lunch voor op ons werk) klaar te maken. Daar deed ik voorheen gemiddeld 20 minuten over, gedurende de ochtendspits, waarin ik eigenlijk gewoon lekker met de kinderen aan tafel wilde zitten om gezellig te ontbijten. Nu we ze ’s avonds klaarmaken, hebben we ook geen discussie meer over wat er op de boterhammen gaat (dat merken ze toch pas tijdens de lunch op school per slot van rekening) en stop ik er ook veel meer gezonde dingen in. Een handje cherrytomaatjes voor de een, een paar stukjes komkommer voor de ander. Af en toe wat nootjes, lekkere aardbeitjes uit de vriezer, fruitsalade van kiwi, banaan en frambozen en meer van dat werk.

lunchOok voor mezelf werkt het stukken beter. Ik denk veel beter na over wat voor dag ik heb, en wat ik dan nodig heb. Als ik een lunchafspraak heb, gaan er bewerkelijkere dingen in de trommel dan wanneer ik alleen even snel achter mijn bureau kan (of wil) eten. Doordat ik ook de tijd neem om bijvoorbeeld een extra crackertje in te pakken, kom ik op mijn werk veel minder snel in de verleiding om een koekje te gaan halen of een stuk taart te accepteren als er uitgedeeld wordt. Minder uitgaven, minder onnodige calorieën en dus ook minder stress.

De week voorbereiden

Op mijn zo geliefde Amerikaanse blogs lees ik ook vaak de tip om op zondag de week voor te bereiden. Ergens schop ik daar altijd een beetje tegen, ik houd namelijk niet alleen van lijstjes maken, maar ook erg van het idee dat ik heel flexibel en relaxed ben en alles onder controle heb. Maar goed, dat heb ik dus eigenlijk helemaal niet. Als ik dingen niet voorbereid, dan vergeet ik de helft.

Op de dagen dat mijn partner vroeg de deur uit is, moeten we na anderhalve straat regelmatig terug om een vergeten gymtas te halen. (Not to mention de traktaties van mijn toen net zevenjarige zoon…#slechtemoeder #maarweloptijdhersteld).

En voordat ik mijn telefoonhoesje tot multi-functionele pasjeshouder promoveerde, kende alle beveiligers van ons kantoor me bij mijn naam en telefoonnummer omdat ik minimaal 2 keer per week een vervangende badge moest halen.

Er is dus wel degelijk een reden om iets meer tijd te stoppen in een vorm van voorbereiding. Al was het alleen maar omdat dat heen en terug rennen zoveel tijd en stress kost. Ik hang nu dus ’s avonds die gymtas aan de voordeur, en check ook op zondag de familiekalender. (Nu ben ik wel de enige die dat ding invult en ik vergeet nogal veel, dus ik ben al blij als de helft erop staat. Nou ja, het punt is, het scheelt toch een hoop.) Als er een spelletjesochtend op school is, dan kan ik daar met mijn werk in ieder geval rekening mee houden. Of als er een feestje in aantocht is, dan check ik vast de cadeautjeskast of er nog iets geschikts in ligt, of dat we nog even langs het werk ergens langs moeten rennen.

Je echt goed voorbereiden? Maak een persoonlijk jaarplan!

Al die extra tijd…

Wat levert het nu op, al die voorbereiding, en die vroege wekker? In ieder geval een moment van rust. Even niets hoeven. En vervolgens wel veel doen. Ik houd tegenwoordig af en toe een dagboek bij, ik brainstorm over blogs, ik denk na over wat ik nog wil bereiken dit jaar. En ik heb dus een bedrijfje uit de grond gestampt. (Waar ik natuurlijk niet werk, maar dat komt echt nog wel).

Samengevat: luister of lees het boek van Laura Vanderkam. It will change your life. Of niet. Maar het is in ieder geval een leuk boek. Het heeft me een heleboel minder stress opgeleverd. En daar was het allemaal om te doen natuurlijk. 🙂

Hoe laat sta jij op? Bereid je je dag voor?

PS: Nog een boekentip, mocht je meer willen lezen over dit onderwerp: The Miracle Morning, van Hal Elrod. Veel uitgebreider, en wat zweveriger, maar ook erg inspirerend.

*Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat als ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets aanschaft. Dit kost jou niets extra’s. Ik beveel alleen producten en diensten aan die ik zelf ook gebruik en waar ik voor 100% achter sta. Daarnaast bevat dit artikel afbeeldingen van Shutterstock.com 
Goed begin van de dag
Tijd besparen

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: