zee - minder stress

Minder stress – 10 tips

Het klonk zo mooi, meer geld, minder stress. Dat is eigenlijk altijd al mijn doel geweest. En ik dacht ook altijd dat het samen hing: als ik meer geld zou hebben, zou ik wel minder stress hebben. Dat bleek in de loop der jaren in de praktijk niet echt te kloppen. Ik heb nu letterlijk 5 keer zoveel inkomen als dat ik in mijn eerste echte baan had. En geen centje minder stress. Sterker nog: eigenlijk is het meer geld, meer stress. Of misschien komt het door meer geld krijg je door meer verantwoordelijkheden en die leiden eigenlijk altijd automatisch tot meer stress. Daarom vond ik het een mooi plan om op deze blog twee kanten op te werken: aan de ene kant breng ik in kaart hoe ik meer geld zou kunnen hebben. En aan de andere kant hoe ik mijn algehele stressniveau wil verlagen.

Happiness

Een paar maanden geleden las ik (of eigenlijk luisterde ik de luisterboekversie van het boek) The Happiness project van Gretchen Rubin. Wat een heerlijk boek is dat! Het is geschreven door iemand die net zo dol is op het maken van lijstjes en het afvinken van acties als dat ik ben. Het idee achter haar boek is dat ze in 12 maanden tijd10 tips om stress te verminderen probeert om stapje voor stapje gelukkiger te worden door elke maand iets anders uit te proberen dat meer geluk zou kunnen brengen. Zo maakte ze een plank leeg en haalde ze extra wc-papier in huis (dat ze niet op die plank legde natuurlijk), gebruikte ze haar mooie servies, probeerde ze liever te zijn tegen de mensen om haar heen, schreef ze een boek in een maand die ze nooit aan iemand heeft laten lezen, en las ze boeken over terminale zieken. (Om maar even wat uiteenlopende voorbeelden te noemen die me zo te binnen schieten.) En ze begon een blog. 🙂

Tien tips voor minder stress

Het boek was voor mij een mooie aanleiding om ook een lijstje te maken met dingen die ik zou kunnen doen om blijer en minder gestresst te worden.

Tip 1: Zoek meer echt contact met vrienden

Door te stoppen met mijn leven constant op Facebook te gooien, merkte ik dat mensen veel vaker echt contact met me zochten. Ik ging vaker eten met vriendinnen en had dan ook veel meer nieuws te melden. Maak ook eens lijstje van vrienden die je te weinig ziet, en app ze, bel ze, mail ze, Facebook ze, of wat je ook doet om contact te maken en spreek af om elkaar te zien. Er zijn weinig dingen die je kunt doen die zo stressverlagend werken als lachen met vrienden.

Tip 2: Luister boeken

Ik fiets regelmatig naar mijn werk en vroeger luisterde ik dan altijd naar de radio. Op zich best ontspannend, maar ook genoeg reden voor irritatie (veel reclames, onzinnige gesprekken, muziek die net niet mijn smaak was, et cetera). Toen ik overstapte op het luisteren naar uiteenlopende luisterboeken tijdens mijn fiets- en wandeltochten, kwam ik veel meer ontspannen aan op de plaats van bestemming. Het grote voordeel: je leert er vaak ook nog wat van. Download ook eens de app Storytel, en luister naar boeken die je altijd te dik, lastig of ingewikkeld vond om te lezen. Als ze je voorgelezen worden, is het zoveel makkelijker om te begrijpen waar het over gaat. Het voelt ook gezelliger, alsof je samen met het boek bezig bent. Ik publiceer binnenkort een lijstje van de meest inspirerende luisterboeken (according to me).

Tip 3: Doe ademhalingsoefeningen

Ik deed ooit een cursus die standaard begon met een ademhalingsoefening. Dat vond ik toen wat zweverig, tot de trainer er een hartslagmeter bij haalde. Ze riep wat nare dingen tegen de proefpersonen, liet hun onrustige hartslag zien, en liet ze daarna die oefeningen doen. Het verschil was overtuigend. Als ik nu heel gestresst ben en dat door heb (dat zijn twee dingen…), probeer ik het regelmatig: even stevig staan, een paar keer goed diep ademhalen, schouders ontspannen naar achter. En dan gaat het vaak al veel beter.

Tip 4: Ga sporten

Ik ben helemaal niet sportief, en kan eigenlijk ook geen sport bedenken waar ik goed in ben. Daardoor was sport jarenlang juist een stress-veroorzaker,zeker toen ik jong was. De laatste jaren loop ik met vlagen een aantal maanden enthousiast hard. In zo’n fase heb ik al een paar keer een 10-kilometer-loop gedaan. Ik ben steevast bij de laatste 5%. Ok, niet overdrijven, bij de laatste 2%. Toch is het enorm stressreducerend. Sterker nog, ik ga morgen weer beginnen. Doe je mee?

Tip 5: Sta vroeg op

Naar aanleiding van het boek What the most succesful people do before breakfast ben ik een tijdje wat eerder opgestaan. Ook zijn we toen begonnen met het ’s avonds klaarmaken van de broodtrommeltjes, het klaar leggen van alle kleren en het bedenken van wat we zouden ontbijten. Deze combinatie was ook grote stressverlager. Niet alleen hoefden we ’s morgens niet te haasten omdat zo’n beetje alles al klaar stond: ik had ook nog extra tijd om bijvoorbeeld even te wandelen, wat te lezen en te schrijven. Echt een heerlijk begin van de dag. Als je je wekker een half uur eerder zet, heb je zoveel meer rust. Probeer het eens!

Tip 6: Ga vroeg naar bed

Ook vanavond is het weer mislukt, maar zeker als je vroeg opstaat, is het natuurlijk een goed idee om vroeg te gaan slapen. Genoeg slaap helpt echt. En ’s avonds tot na tienen achter je laptop zitten, dat helpt dan weer helemaal niet. Zelfs niet als het zo leuk is als je eigen blog beginnen.

Tip 7: Maak een plan

Door een doel op te schrijven en dan de acties ernaar toe op te schrijven, wordt alles makkelijker. Dit werkt echt overal voor, merk ik steeds opnieuw. Of het nu gaat om een menuplan om alle maaltijden voor de week vast op te schrijven, of het uitdenken van een nieuwe carrière, door de uitgangspunten op te schrijven en dan concrete acties te bedenken wordt het een stuk behapbaarder. Voor deze blog heb ik ook een actieplan gemaakt, met een overzicht van welke stukjes ik wanneer wil publiceren. Ik heb een lijst voor een maand vooruit gemaakt en vul de kalender nu stukje voor stukje in. Het schrijven hiervan is al heel leuk te doen, en door het plan veel minder stressvol dan gedacht.

Tip 8: Doe iets kleins of makkelijks

Als ik even echt niet meer weet wat ik moet, omdat alles overweldigend lijkt, werkt het altijd om even iets kleins te doen waarvan ik weet dat het gaat lukken. Niet die 10 km rennen, maar gewoon even een stevige wandeling. Niet het hele huis opruimen, maar gewoon even de afwasmachine uitruimen. Niet een heel projectplan opstellen, maar alleen een overzicht van de gewenste hoofdstukken opschrijven. Als zo’n klein taakje lukt, lukt de volgende stap vaak ook wel.

Tip 9: Luister meer naar kinderen

Mijn dochter van 4 liet me begin dit jaar inzien dat zij meer geduld had dan ik. Dat was even schrikken. “Even wachten mamma”, zei ze, “die auto mag eerst en dan ben jij. Allemaal omstebeurt.” Ze voorkwam met dit mooie inzicht nog net dat ik tegen een rouwauto toeterde (die ik in eerste instantie niet als zodanig herkend had). Not one of my proudest moments… Lang verhaal kort: over het algemeen zijn kinderen een stuk beter in het nemen van tijd dan volwassenen. En dat scheelt meestal een hoop stress. Kijk eens hoeveel tijd een peuter kan nemen voor het kijken naar een mier. Als je de tijd neemt om iets echt te bekijken of ergens echt over na te denken, kun je het probleem vaak veel sneller oplossen.

Tip 10: Zeg je baan op

Ok, dat heb ik echt gedaan, en is geen tip die ik andere mensen per se zou aanraden. De tip is wel: als je opgesloten zit in een baan waar je niet gelukkig van wordt, doe er iets aan! Schrijf op wat je ideale baan zou zijn, bekijk hoever je huidige baan hiervan af is, en breng in kaart welke stappen je zou kunnen zetten om dichter bij je ideale baan te komen. Kun je misschien bepaalde taken afbouwen en iets anders oppakken waar je meer energie van krijgt? Of kun je mogelijk een opleiding volgen die je dichter bij je ideale baan zou kunnen brengen? Je brengt over het algemeen teveel tijd op je werk door om er ongelukkig te zijn.

This Article Has 6 Comments
  1. Anja van Haperen schreef:

    Ik heb je vandaag gevonden, via een andere Blogger.
    Je hebt er dus een volger bij.

    Echt hele goede tips.
    Veel ervan doe ik al, alleen naar boeken luisteren, was ik niet opgekomen.
    Die komt dus op mijn to do lijstje (Houd ik ook zo van)

    • meergeldminderstress schreef:

      🙂 Heel fijn om te horen! Ook dat je me gaat volgen!
      Ik vind die luisterboeken echt geweldig, om uiteenlopende redenen. Het is entertaining, ontspannend en ook heel leerzaam. Ik schrijf nog wel een blog over de beste boeken die ik de afgelopen maanden gehoord heb.

  2. Wat een goede en fijne tips! Ik vond die ademhalingsoefeningen ook altijd wat zweverig klinken, maar het helpt echt! En heerlijk om te zien hoe kinderen zich totaal niet druk maken over tijd, daar kunnen wij volwassenen inderdaad nog wat van leren 😉

  3. Goede tips! Luisterboeken zijn inderdaad fijn en het helpt mij ook nog even te lezen voor ik ga slapen.

Geef een reactie