Waarom je sleutels belangrijk zijn op de weg naar succes…

Jaren geleden, in het nog kinderloze tijdperk, maakten we een reis naar Guatemala en Belize. Het was een zeer gedenkwaardige reis om meer dan één reden. We namen de chickenbus om rond te reizen, een ervaring die tegelijkertijd doodeng en fantastisch was. Toen we keer een taxi namen, omdat dat ons toch veiliger leek, werden mijn rugzak en fototoestel gestolen. We maakten de rest van de reis in de Chickenbus, in T-shirts uit de Guatamaltese supermarkt en zonder fotoherinneringen. We hadden verder een prachtige vakantie. En we misten ons vliegtuig naar huis door vertragingen op het transfervliegveld van Houston. Het waren mooie weken.
Boekwinkels
Op vliegvelden vermaak ik me altijd graag met snuffelen in boekwinkels. En Amerikaanse boekwinkels zijn de leukste van allemaal. Zulke aansprekende titels! Een boek dat ik toen echt niet kon laten liggen was: It’s hard to make a difference when you can’t find your keys. Hoe ontzettend waar is dat?! Hoe kun je nou iets bereiken als je je sleutels niet eens kunt vinden?
Het sluit eigenlijk ook wel een beetje aan op de stukken die ik al eerder schreef over Brian Tracy en Laura Vanderkam: Eerst plannen, dan pas doen.
Georganiseerd leven
Het boek beschrijft 7 stappen om je te ontwikkelen zodat je een georganiseerd leven kunt leiden. De schrijfster was zelf ook een ongeorganiseerd mens, tot ze ging analyseren waar haar problemen vandaan kwamen. Stap voor stap onderzocht ze waar dit vandaan kwam, en ook hoe ze het op kon lossen. Ik vond lang niet alles van toepassing, maar de titel was eigenlijk al genoeg een eye opener. Vanaf dat moment legde ik in ieder geval mijn sleutels op een vaste plek (ok, eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat mijn partner daar ook wel een rol in speelde, die heeft zo’n boek niet nodig om op dit soort handigheidjes te komen).
Adem halen
Het probleem namelijk met je sleutels niet kunnen vinden is dat het je tijd kost, die je liever in andere dingen stopt. Daardoor ga je rondjes door je huis rennen en niet meer nadenken. En dan zie je ze helemaal niet meer. (Herkenbaar hè!) Dat voorbeeld gebruik ik in mijn werk heel vaak. Als je geen tijd neemt om even adem te halen, blijf je je op de verkeerde dingen focussen.
Andersom werkt het gelukkig ook. Zodra je wel die tijd neemt, en even adem haalt, weet je direct wat je moet doen. Dan kun je plannen maken en echt succes creëren. Het werkt voor je gezondheid, voor je financiën en voor je toekomstplannen. En in mijn geval nu: stoppen met bloggen voor vandaag (het is weer na tienen…). Morgen is er weer een dag. 🙂
Waar raak jij van in de stress waardoor je vergeet adem te halen? En hoe los je dat op? Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!