Je financiële papieren, wat moet je daar nou mee?

financiële papieren

Voor veel mensen is de financiële administratie het saaiste taakje dat bestaat. En... dat vind ik zelf eerlijk gezegd ook wel een beetje. Maar: stel het niet (langer) uit! Wanneer je eenmaal weet hoe, is het uitzoeken van je financiële papieren een fluitje van een cent. En het geeft zo’n heerlijk, voldaan gevoel.

Bovendien geeft het rust als je precies weet hoe je ervoor staat en of je nog iets aan moet pakken. 

Speciaal voor Meer geld, minder stress heeft Helga Post van Firma Huishouden een mini-cursus geschreven over het opruimen van je administratie. 

Deze bestaat uit de volgende zes delen:

Vandaag lees je hier deel 4: het uitzoeken van je financiële papieren. Veel opruimplezier!

We gaan een gemakkelijk systeem opstellen om alle financiële papieren overzichtelijk op te ruimen, zodat je volgend jaar zonder problemen je belastingaangifte kunt doen of inleveren. Oftewel; een stressvrije manier om je financiële rompslomp in bedwang te houden.

Wat zijn je financiële papieren?

De volgende papieren horen bij je financiële papieren:

  • Belastingpapieren
  • Jaaropgaven
  • Loonstroken
  • Bankafschriften
  • Pensioenoverzichten
  • Onbetaalde rekeningen
  • Bonnen van grote aankopen
  • Bonnen van zaken die aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting (als jij dat soort posten hebt)
  • Verzekeringspolissen

Stap 1: Zet alles klaar

Stap 2: Sorteer alle informatie

Sorteer eerst alle papieren per onderdeel. Verzekeringsinformatie bij verzekeringsinformatie, jaaropgaven bij jaaropgaven, et cetera.

Als je informatie van meerdere jaren hebt, kun je alles daarna het beste eerst op jaar sorteren. Daarna sorteer je het per maand op chronologische volgorde. 

Stap 3: Schrijf op je bonnen waar ze voor waren

Ik adviseer je bonnen zoveel mogelijk in te scannen. Kan dat niet? Plak ze dan in volgorde van datum op een leeg A4 en stop die in zo'n handige insteekhoes. 

Stap 4: Stop alles in de ordners

Je stopt alle papieren achter tabbladen met daarop de naam van de categorie. De oudste achteraan, de nieuwere vooraan. Als je dan weer nieuwe papieren erbij krijgt, kun je ze makkelijk bovenop leggen en hoef je nooit meer je papieren uit te zoeken op datum.

Dat gebeurt vanzelf terwijl je het systeem volhoudt en ermee bezig bent. Aan het eind van het jaar heb je dus een keurig bijgehouden financiële administratie.

Weet je niet hoe je je ordners het beste in kunt richten? Lees dan eerst In vier stappen alle papieren op de juiste plek.

Extra tip van Helga

Ruim je financiële papieren elke week op. Maak er een routine van. Hoe vaker je het doet, bijhoudt, sorteert, des te gemakkelijker je het hebt aan het eind van het financiële jaar.

Wil jij mee doen met de challenge Je administratie op orde?

Geef je op! Dan gaan we samen je administratie opruimen. Zodat je na 4 weken je administratie helemaal netjes op orde hebt.

*Disclaimer: Dit artikel bevat mogelijk affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als jij via één van deze links iets aanschaft. Dit kost jou niets extra’s. Ik beveel alleen producten en diensten aan die ik zelf ook gebruik en waar ik voor 100% achter sta. Daarnaast bevat dit artikel afbeeldingen van Shutterstock.com. Afbeelding van schrijfgerei tegen een witte achtergrond gemaakt door Rustam Shigapov / Shutterstock

Sjoukje

Op de blog Meer geld, minder stress help ik jou met praktische oplossingen voor al je geld(zorgen). Vroeger was ik projectleider en communicatiemanager bij een grote verzekeraar en daarvoor bij een grote bank. De kennis die ik daar heb opgedaan zet ik nu als fulltime blogger graag in om jou te helpen met je geldzaken. Ik schrijf van alles en nog wat over hoe je je geldzaken het beste kunt regelen. Zodat je meer geld overhoudt voor leuke dingen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.