Hoe je kunt besparen door… op te ruimen – 5 voordelen!

“Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd”, roept mijn zoon nog wel eens spontaan uit als ik loop te mopperen dat ik iets niet kan vinden. Dat heeft hij natuurlijk niet van zichzelf (ook niet van mij zal ik gelijk maar toevoegen), maar het is wel goed blijven plakken. En het is natuurlijk ook waar. Brian Tracy, een van mijn favoriete managementgoeroes, claimt zelfs dat mensen nooit succesvol kunnen worden als ze hun bureau niet opgeruimd houden. Ik laat even in het midden of dit voor mij ook zo werkt, maar feit is feit: een opgeruimd huis heeft meer voordelen dan alleen de zichtbare.
Eén van de onverwachte voordelen van een opgeruimd huis is dat het je geld bespaart. Hoe? Dat lees je hier.
Voordeel 1: Verdien geld door je onnodige spullen te verkopen
Door op te ruimen, merk je vaak hoeveel spullen je hebt die je niet gebruikt. Door die, bijvoorbeeld op Marktplaats, te verkopen, houd je meer geld over. Ok, dat was een open deur. 🙂 Maar het is natuurlijk wel waar. Als je opruimt, merk je vaak hoeveel je wel niet hebt. Dan merk je ineens dat je drie blikopeners bezit. En toch wel heel veel paar schoenen. En pennen. Maar… misschien zelfs ook wel andere, meer verkoopbare spullen.
Voordeel 2: Verspil minder
Als je, met name in de keuken, alles netjes op orde houdt, vergeet je minder vaak wat je al in huis hebt. Ik ontdekte ooit 5 soorten lasagnebladen in ons keukenkastje. Die hebben we toen alsnog op gegeten natuurlijk, maar een beetje zonde is het wel. En hoe vaak gebeurt het jou dat je onderin de koelkast ineens toch nog een krop sla ontdekt… Door je keuken goed te organiseren, hoef je vaak minder weg te gooien. (Hier heb ik nog een weg te gaan dus…, ondanks mijn uitgebreide menuplan.)
Voordeel 3: Koop minder
Ik schreef het hierboven al, als je opruimt, merk je vaak hoeveel je bezig. Dit leidt er vaak toe dat je ook minder koopt daarna. Ik heb dat met name met knutselspullen. Om de een of andere reden lijkt altijd alsof alles op is als ik de kinderen weer een tijdje hun gang heb laten gaan in de knutselkast. Op dat soort momenten hebben we altijd dringend behoefte aan nieuwe lijm, mooie papiertjes en stickers en zo. Als we dan weer eens alles organiseren, blijkt echter dat we nog meer dan genoeg hebben. Door regelmatig dit soort dingen op te ruimen, hoef ik veel minder knutselspullen te kopen.
Dit geldt trouwens ook voor mijn eigen boekenkast. Zodra ik die weer eens uitmest, kom ik tientallen “nog te lezen” boeken tegen. Herkenbaar? 🙂 Misschien moet ik dat dit jaar maar eens inplannen voor de vakantie in plaats van erna.
Voordeel 4: Vind geld
Toen ik pas ons gangkastje eens opruimde (ok, eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik toekeek toen mijn partner dat deed) :-), kwamen we een staatslot tegen. Geen idee van wanneer, maar het feit dat we het bewaard hadden, moest wel betekenen dat het een winnend lot was. (En het feit dat we het niet geïnd hadden, betekende natuurlijk ook dat het nooit veel kon zijn, maar dat terzijde). Daarnaast kwamen we een lading kleine muntjes tegen, genoeg voor zeker 6 weken zakgeld voor de kinderen.
En op zolder kwam ik, ook nog niet zo heel lang geleden, in een doosje, een oud briefje van fl 25 tegen. Zo’n mooie roze. Nu is die natuurlijk niet veel meer waard (alhoewel… verzamelaars aanwezig?), maar het was toch geld.
Ook komen we met opruimen geregeld spaarkaarten en tegoedbonnen tegen. Meestal zijn ze niet meer geldig, maar soms wel. En cadeaubonnen zijn vaak onbeperkt houdbaar. Die vind ik ook nog wel eens zomaar.
Voordeel 5: Betaal op tijd
Pas geleden kregen we een herinnering voor een bekeuring. Ja, ook in huize Meer geld, minder stress gaat dat heel soms fout. Ik geef het maar toe. Wij hebben een heel goed systeem van betalen en zo. Ik weet altijd wanneer iets wordt afgeschreven en houd dit soort dingen nauwkeurig bij. Het gebeurt me bijna nooit dat ik een herinnering krijg voor een rekening. Behalve dan als het wel gebeurt. 🙂 Ik zal wel boos zijn geweest over de bekeuring zelf. En in plaats van hem direct te agenderen in mijn internetbankieren of op de “nog regelen”-stapel, heb ik hem op het stapeltje met archiveren/weggooien gelegd.
Dat soort dingen gebeuren gelukkig niet vaak (en zeker bij bekeuringen is dat echt heeel dom, want wat een gigantische boete komt daar bovenop zeg!). Door een goed opruimsysteem te hebben (en je er ook aan te houden…), kun je dus veel geld besparen.
Opruimen dus!
Leuke blog Sjoukje, maar hoe zorg je dan voor zo’n opgeruimd huis… Ja, sorry, daarvoor moet je niet bij mij zijn. Ik ben een notoire troepmaker (en ook weer opruimer hoor, heus). Ik haal al mijn wijsheid op dat gebied bij mijn partner. En uit het boek Opgeruimd! van Marie Kondo. (Bij deze bedank ik dan ook mijn bureaustoel en toetsenbord hartelijk voor het mogelijk maken van deze blog, hahaha).
Opruim ze!